Wybierz swój dostęp do czasopisma
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
Dla dyrektorów szkół
„Szkoła. Miesięcznik Dyrektora” to czasopismo dla dyrektorów szkół różnego typu, w tym dla placówek niepublicznych. Pełne instrukcji, omówień zmian w prawie, przykładów i praktycznych porad z każdego obszaru zarządzania szkołą. W jednym miejscu znajdują się wszystkie niezbędne wskazówki do wykonywania bieżących obowiązków dyrektora, prawidłowego przygotowania dokumentacji szkolnej i sprawnego kierowania placówką.
Czasopismo skierowane do dyrektorów szkół
W listopadowym wydaniu „Szkoły. Miesięcznika Dyrektora”:
AKTUALNOŚCI
PRAWO
W związku z wejściem w życie nowej Ustawy o aplikacji mObywatel nauczyciele już wkrótce będą posługiwać się mLegitymacjami służbowymi, czyli mobilną wersją legitymacji służbowej obsługiwaną przy użyciu aplikacji mObywatel. Jednocześnie przewiduje się wprowadzenie nowych regulacji dotyczących legitymacji nauczycielskiej mającej postać karty. Jaki będzie tryb wydawania legitymacji w nowej formie i co zmieni się w porównaniu z obecnym stanem?
26 września 2025 r. Prezydent podpisał Ustawę z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu weryfikacji prawa do świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców oraz o warunkach pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Poniżej omówiono wprowadzone tym aktem zmiany dotyczące funkcjonowania systemu oświaty.
Nowelizacja Karty nauczyciela z 25 lipca 2025 r., która weszła w życie 1 września 2025 r., zmieniła zasady obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnego zastępstwa. W jaki sposób prawidłowo obliczyć wynagrodzenie za te godziny, również w przypadku dyrektorów i innych nauczycieli korzystających z obniżki pensum?
1 września 2025 r. weszła w życie nowelizacja Karty nauczyciela, wprowadzając do nauczycielskiej pragmatyki służbowej regulacje określające zasady wypłaty wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Czy nowe rozwiązania są rzeczywiście tak korzystne dla nauczycieli, jak przekonuje MEN
Szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego stanowią szczególne typy szkół, których celem jest łączenie kształcenia ogólnego z systematycznym szkoleniem sportowym. Ich organizacja i funkcjonowanie zostały ściśle uregulowane w przepisach Prawa oświatowego, a także w aktach wykonawczych wydanych przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
Po raz kolejny orzecznictwo sądowe pozwala nam przyjrzeć się bliżej praktyce stosowania art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego, dotyczącego odwołania nauczyciela z funkcji kierowniczej w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. W Wyroku NSA z dnia 24 września 2025 r. (III OSK 1837/24) NSA badał, czy takie odwołanie jest dopuszczalne nie tylko w razie nagłych i drastycznych zdarzeń, lecz także wtedy, gdy zachowanie dyrektora rażąco narusza prawo, zasady etyki lub interes publicznej jednostki oświatowej.
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Lekcje koleżeńskie i zajęcia otwarte choć są stresujące dla nauczycieli prowadzących, mają jednak znaczenie nie tylko dla osób dopiero rozpoczynających pracę w zawodzie, ale i dla tych z długim stażem zawodowym. Lekcje tego typu mają duży wpływ na jakość nauczania przez zdobywanie nowych doświadczeń w tym samym środowisku szkolnym i grupie podmiotów kształcenia.
Kolejna nowelizacja Karty nauczyciela za nami, a w niej kilka „dobrych zmian”. Tak przynajmniej mówią przedstawiciele ZNP. Bo wyższe odprawy, krótszy staż, skonkretyzowane przepisy dotyczące godzin ponadwymiarowych, lepsza ochrona przedemerytalna. A co myślą sami zainteresowani? Jaki wpływ na ich życie zawodowe ma ten akt prawny?
NAUKA I WYCHOWANIE
Fundacja im. Julii Woykowskiej przygotowała nową grę edukacyjną „Młodzi rządzą”, która pozwala młodzieży ćwiczyć kompetencje społeczne, obywatelskie oraz umiejętności współpracy i podejmowania decyzji. W rozmowie z Pauliną Kirschke i Edytą Detz odkrywamy kulisy gry „Młodzi rządzą”, jej potencjał edukacyjny oraz metodyczne wsparcie dla nauczycieli we wdrażaniu lekcji demokracji w polskich szkołach.
Sztuczna inteligencja stała się dla uczniów sposobem na obejście trudnego procesu nabywania wiedzy, a ciało pedagogiczne staje na głowie lub wciela się w rolę detektywa, by odkryć, czy aby na pewno ten gagatek sam napisał pracę zadaną jako ćwiczenie do matury. Czy da się inaczej? Nie tylko się da, ale we współczesnej edukacji – nawet trzeba. Tym bardziej że ChatGPT, jeśli jest umiejętnie stosowany, może okazać się świetną pomocą – choćby w przygotowywaniu się do matury z języka polskiego.
FABRYKA WIEDZY
W czasach, w których wiedza jest na wyciągnięcie ręki, zaangażowany w pracę nauczyciel może doskonalić swój warsztat pracy w różnych instytucjach, w praktyce, czytając lub samodoskonaląc się. Jak odnaleźć się w gąszczu możliwości i na co postawić w pracy zawodowej, aby stać się pedagogiem jak z wiersza Walta Whitmana O Captain! My Captain! spopularyzowanego przez film Stowarzyszenie umarłych poetów? Czy rozwijająca się cyfryzacja może nam w tym pomóc, czy przeszkodzić?
PORADY SPECJALISTY
Parentyfikacja to odwrócenie ról w systemie rodzinnym, w którym dziecko przejmuje odpowiedzialność za zadania, emocje i potrzeby innych członków rodziny – najczęściej rodziców – rezygnując tym samym z własnych potrzeb rozwojowych. Choć parentyfikacja może chwilowo „ratować” rodzinę, długofalowo bywa źródłem przeciążeń emocjonalnych, poczucia winy, trudności w budowaniu tożsamości oraz problemów w relacjach w dorosłości.
KOMENTARZ
NA PÓŁKACH
DOKUMENTY DYREKTORA:
Wybierz swój dostęp do czasopisma
pod numerem: 798 300 319 lub 61 653 64 30
lub e-mailowy: bok@oficynamm.pl