Wybierz swój dostęp do czasopisma
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
Dla dyrektorów szkół
„Szkoła. Miesięcznik Dyrektora” to czasopismo dla dyrektorów szkół różnego typu, w tym dla placówek niepublicznych. Pełne instrukcji, omówień zmian w prawie, przykładów i praktycznych porad z każdego obszaru zarządzania szkołą. W jednym miejscu znajdują się wszystkie niezbędne wskazówki do wykonywania bieżących obowiązków dyrektora, prawidłowego przygotowania dokumentacji szkolnej i sprawnego kierowania placówką.
Czasopismo skierowane do dyrektorów szkół
W grudniowym wydaniu „Szkoły. Miesięcznika Dyrektora”:
AKTUALNOŚCI
PRAWO
Zasady oceniania pracy nauczycieli, począwszy od 28 listopada 2025 r., po raz kolejny uległy zmianie. W Dzienniku Ustaw ukazało się Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Zmiana obejmuje nie tylko kryteria oceny pracy, ale także system punktowy przesądzający o poziomie spełniania poszczególnych kryteriów czy procedurę odwoławczą.
+ zaktualizowane wzory związane z oceną pracy nauczycieli
Urlop dla poratowania zdrowia jest instytucją przewidzianą w nauczycielskiej pragmatyce służbowej i właściwą dla nauczycielskiego stosunku pracy. Czy można przerwać urlop dla poratowania zdrowia i wrócić do niego? W praktyce z pytaniami o taką możliwość najczęściej można się spotkać w sytuacji, w której nauczyciel przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia chce wystartować w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły.
Kwestia odpowiedzialności nauczycieli podczas zajęć na basenie od lat budzi emocje w środowisku nauczycielskim, bowiem pedagodzy często obawiają się, że ryzyko związane z odpowiedzialnością za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, zarówno w wodzie, jak i w szatniach, jest nadmierne, zwłaszcza przy grupach mieszanych liczących do 25 osób. Warto więc uporządkować tę problematykę w świetle obowiązujących przepisów prawa i orzecznictwa.
17 października 2025 r. weszła w życie zasadnicza część zmian w przepisach dotyczących prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania w szkołach i placówkach artystycznych. Zmiany dotyczą różnych kwestii, w tym wymagań w zakresie dziennika elektronicznego, czy prowadzenia ksiąg uczniów w postaci elektronicznej.
Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia 18 marca 2025 r. (III PZP 5/24) rozstrzygnął ważne zagadnienie dotyczące praw majątkowych nauczyciela zawieszonego w obowiązkach w związku z postępowaniem dyscyplinarnym. Orzeczenie to kończy wieloletni spór interpretacyjny, wskazując, że w razie uniewinnienia nauczycielowi należy się zwrot nie tylko wynagrodzenia zasadniczego, lecz także dodatków, do których nabył prawo przed zawieszeniem. Uchwała ma istotne znaczenie praktyczne dla dyrektorów szkół i organów prowadzących, które odpowiadają za prawidłowe naliczanie i wypłatę wynagrodzeń nauczycielskich.
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Organizowanie w szkole żywienia dla uczniów jest jedną z form sprawowania nad nimi działalności opiekuńczej. Dla wielu uczniów z biedniejszych rodzin jest to czasem jedyna okazja na spożycie ciepłego posiłku w ciągu całego dnia. Rola placówek oświatowych jest więc bardzo istotna, mimo to jednak wiele z nich w dalszym ciągu w sposób niedostateczny wdrożyło rozwiązania mające na celu zapewnienie uczniom odpowiedniego wyżywienia, na co zwróciła niedawno uwagę Najwyższa Izba Kontroli.
NAUKA I WYCHOWANIE
Żeby uczeń sam decydował, czego chce się uczyć? Nierealne, szkodliwe, demoralizujące – słyszę, w zależności od opcji światopoglądowej rozmówcy. Nieco już dotarła do nas możliwość uczenia bez stawiania stopni, ale to się większości nauczycieli wydaje granicami wolności edukacyjnej. W tym widzeniu świata uczenie to proces, którego się dokonuje „na uczniu”, mając przy tym jak najlepsze chęci i intencje, ale niezależnie od deklaracji o uczniowskiej podmiotowości – traktując dzieci i młodzież jak przedmioty naszych pedagogicznych działań. Czy można inaczej? Coraz więcej polskich nauczycieli twierdzi, że można.
W dobie smartfonów, TikToka i natychmiastowego dostępu do informacji tradycyjne metody przekazywania wiedzy już nie wystarczają, aby przykuć uwagę młodego pokolenia. Nauczyciel na miarę XXI wieku musi umieć wykorzystywać narzędzia, które sprawią, że uczniowie staną się aktywnymi uczestnikami lekcji, a nie jedynie biernymi odbiorcami wiedzy. Jednym z takich rozwiązań jest AhaSlides – platforma, która w prosty sposób umożliwia tworzenie interaktywnych prezentacji i angażowanie grupy w czasie rzeczywistym.
FABRYKA WIEDZY
Coraz więcej nauczycieli przyznaje, że praca w szkole przestaje być dla nich satysfakcjonująca, a staje się uciążliwym obowiązkiem. W obliczu wymagań systemu, oczekiwań rodziców i uczniów, biurokracji i braku realnego wsparcia wypalenie zawodowe nauczycieli staje się jednym z najważniejszych problemów współczesnej edukacji.
PORADY SPECJALISTY
Wczesne doświadczenia w rodzinie stanowią nieodłączny element rozwojowy, który w mniejszym lub większym stopniu kształtuje jakość życia dziecka w dorosłości. Właściwie funkcjonująca rodzina stwarza optymalne warunki do rozwoju, a interakcje z rodzicami w dzieciństwie mają istotny wpływ zarówno na przyszłe postawy wobec zakładania własnej rodziny, jak i na funkcjonowanie w społeczeństwie. Ale co, jeśli system rodzinny nie działa dobrze?
KOMENTARZ
NA PÓŁKACH
DOKUMENTY DYREKTORA:
Wybierz swój dostęp do czasopisma
W grudniowym wydaniu m.in.:
Przeczytaj darmowy artykuł: Zmiany zasad oceniania pracy nauczycieli
W listopadowym wydaniu m.in.:
Przeczytaj darmowy artykuł: Wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe
W październikowym wydaniu m.in.
Przeczytaj darmowy artykuł: Nielegalne nagrywanie rozmów. Konsekwencje za naruszenie dóbr osobistych
We wrześniowym wydaniu m.in.:
Przeczytaj darmowy artykuł: Tegoroczne priorytety. Dyrektorzy i nauczyciele o nowych kierunkach polityki oświatowej
pod numerem: 798 300 319 lub 61 653 64 30
lub e-mailowy: bok@oficynamm.pl