Wybierz swój dostęp do czasopisma
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 12 miesięcy
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
za miesiąc
za 24 miesiące
Dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli
„Przedszkole” to czasopismo skierowane do dyrektorów i nauczycieli zarówno placówek publicznych, jak i niepublicznych. Wspiera pracę dyrektora w zakresie zarządzania, prawidłowego prowadzenia dokumentacji przedszkolnej oraz zmian w prawie oświatowym. Zawiera również wskazówki metodyczne do pracy z dziećmi, edukacyjne inspiracje oraz porady ekspertów dotyczące rozwoju i wychowania.
Czasopismo skierowane do dyrektorów i nauczycieli zarówno placówek publicznych, jak i niepublicznych.
W listopadowym wydaniu „Przedszkola”:
AKTUALNOŚCI
TEMAT NA TOPIE
Krzyk, agresja, zaczepianie i prowokowanie innych, apatia czy brak zainteresowania mogą być objawami stresu, przebodźcowania albo trudności dziecka z regulowaniem swoich stanów emocjonalnych. Kiedy przedszkolakowi zdarzy się taki „zły dzień”, warto sięgnąć po narzędzia, które pomogą ten dzień uratować.
PRAWO
W związku z wejściem w życie nowej Ustawy o aplikacji mObywatel nauczyciele już wkrótce będą posługiwać się mLegitymacjami służbowymi, czyli mobilną wersją legitymacji służbowej obsługiwaną przy użyciu aplikacji mObywatel. Jednocześnie przewiduje się wprowadzenie nowych regulacji dotyczących legitymacji nauczycielskiej mającej postać karty. Jaki będzie tryb wydawania legitymacji w nowej formie i co zmieni się w porównaniu z obecnym stanem?
Nowelizacja Karty nauczyciela z 25 lipca 2025 r., która weszła w życie 1 września 2025 r., zmieniła zasady obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnego zastępstwa. W jaki sposób prawidłowo obliczyć wynagrodzenie za te godziny, również w przypadku dyrektorów i innych nauczycieli korzystających z obniżki pensum?
1 września 2025 r. weszła w życie nowelizacja Karty nauczyciela, wprowadzając do nauczycielskiej pragmatyki służbowej regulacje określające zasady wypłaty wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Czy nowe rozwiązania są rzeczywiście tak korzystne dla nauczycieli, jak przekonuje MEN?
Zgodnie z art. 68 ust. 5 Prawa oświatowego dyrektor ma prawo do zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych przedszkola. Przepis ten teoretycznie daje dyrektorowi znaczną autonomię w zakresie postępowania z kadrami zarządzanej przez siebie jednostki. Jeżeli jednak spojrzeć na całokształt przepisów prawa oświatowego, okazuje się, że autonomia ta w wielu aspektach jest ograniczona.
ZARZĄDZANIE
Skarga na nauczyciela może przybierać różne formy – ustnego zawiadomienia o potencjalnym czynie niedozwolonym popełnionym lub oficjalnego pisma w formie skargi skierowanej do rozpatrzenia przez dyrektora. W jaki sposób powinien reagować dyrektor na złożone na pracowników skargi? Czy są przypadki, w których można zrezygnować z zawiadomienia rzecznika dyscyplinarnego?
Z SALI SĄDOWEJ
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w Wyroku z dnia 30 września 2025 r. (III SA/Gl 494/25) uchylił decyzję dyrektora szkoły podstawowej, który odmówił przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego. Sąd orzekł, że deklaracja o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 153 ust. 2 Prawa oświatowego, może być stosowana wyłącznie w ramach tego samego, konkretnego oddziału przedszkolnego, a nie w odniesieniu do innej lokalizacji szkoły.
FABRYKA WIEDZY
Kiedy na wszelkie sposoby odmieniamy określenia „frustracja”, „sfrustrowany”, „frustrat”, przeważnie zależy nam na tym, aby odnieść się do przeżycia albo reakcji emocjonalnej doświadczanej jako coś niechcianego i obciążającego nasz mentalny dobrostan. Zwykle czujemy się przytłoczeni negatywnością frustracji. Jeśli jednak spojrzymy na nią pod nieco innym kątem, może się okazać, że odnajdziemy w niej siłę i nowe źródło energii.
PORADY SPECJALISTY
Problem niejedzenia jest dość powszechny u dzieci w wieku przedszkolnym. Maluchy rozwijają preferencje żywieniowe w różnym tempie, a to oznacza, że spożywanie posiłków jest procesem rozwojowym, zaś wybrzydzanie i kapryszenie przy obiedzie bywają normą. Czy jednak nauczyciel może być obojętny na fakt, że dziecko w przedszkolu w ogóle nie chce jeść – i to pomimo licznych zachęt? Co zrobić, jeśli taka tendencja utrzymuje się tygodniami i jak wspomóc rodziców w ich niełatwej walce z zaburzeniami odżywiania u dziecka?
Listopad przynosi ze sobą specyficzne bodźce: zapach wilgotnych liści i ziemi, chłodne podmuchy wiatru, miękkie światło świec i lampionów. To doskonała okazja, by wprowadzić do codzienności przedszkolaków elementy związane ze światłem, ciepłem i bliskością.
EDUKACYJNE INSPIRACJE
Wśród dzieci w wieku przedszkolnym buraki nie zawsze cieszą się uznaniem. Obchodzony 24 listopada Światowy Dzień Buraka może więc stanowić dobrą okazję, aby „odczarować” to warzywo, przybliżyć maluchom jego niezwykłe właściwości i wspólnie porozmawiać na temat jego wpływu na zdrowie. Buraki świetnie sprawdzą się też podczas zajęć kulinarnych, sensorycznych czy plastycznych.
W świecie dorosłych są takie zajęcia, które dzieciom jednoznacznie kojarzą się z przyjemnością. Do tego typu profesji należy niewątpliwie praca cukiernika. Podczas kolejnych zajęć poświęconych rozmaitym zawodom przedszkolaki będą miały okazję się przekonać, czy rzeczywiście jest to praca ich marzeń i na czym tak naprawdę polega.
PRACOWNIA DYDAKTYCZNA
W listopadzie, gdy za oknem ponuro, a kapryśna pogoda przynosi ze sobą przelotne opady, poranne mgły i pierwsze przymrozki, warto w pracach plastycznych postawić na kolor. W kolejnej odsłonie Pracowni dydaktycznej prezentujemy zatem pomysły na prace inspirowane naturą. Wśród nich nie zabrakło również propozycji związanej z obchodzonym 11 listopada Narodowym Świętem
CZYTELNIA
DOKUMENTY DYREKTORA:
Wybierz swój dostęp do czasopisma
pod numerem: 798 300 319 lub 61 653 64 30
lub e-mailowy: bok@oficynamm.pl