Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Niezrównany duet, czyli autor Drew Daywalt i ilustrator Oliver Jeffers, stworzył wyjątkową opowieść, która błyskawicznie zyskała ogromną popularność na całym świecie (tylko w Stanach Zjednoczonych sprzedano ponad 5 milionów egzemplarzy!). Mowa o zachwycającej książce pt. Dzień, w którym Kredki miały dość wydanej nakładem Wydawnictwa Kropka, która stanowi doskonałą inspirację do przeprowadzenia storytellingowych zajęć z przedszkolakami.

Książeczka pt. Dzień, w którym Kredki miały dość (pachnąca jeszcze tuszem drukarskim, jej premiera miała bowiem miejsce w kwietniu tego roku) to zabawna, trafiająca prosto w serca nie tylko małych czytelników historia Dominika, który sięga po swój piórnik, chcąc trochę porysować. Jakież jest jego zdziwienie, kiedy zamiast swoich kredek odnajduje w piórniku stos listów i pocztówek, których głównym przesłaniem jest dramatyczna informacja: „ODCHODZIMY!”. Każda kredka przedstawia swoje własne powody odejścia: jedna jest przemęczona, druga czuje się niedoceniona, jeszcze inna chciałaby być częściej używana. Każda kredka opisuje swoje emocje z należytą starannością, argumentując swoje stanowisko w dość bezpośredni (i często bardzo zabawny) sposób. Jak potoczą się losy kredek i co zrobi Dominik, aby zażegnać kryzys i zachęcić kredki do powrotu? Koniecznie to sprawdźcie, czytając od deski do deski książeczkę Dzień, w którym Kredki miały dość!

Tym, co wyróżnia tę pozycję na tle innych książek dla najmłodszych, są przede wszystkim duża dawka humoru, nietypowa forma (historie w formie listów rzadko pojawiają się w dziecięcej literaturze) oraz zachwycające ilustracje. Nie bez znaczenia jest również ukryte w niej przesłanie, mówiące o tym, że każdy chce być wysłuchany i zrozumiany. Ta urzekająca historia o emocjach, empatii, potrzebach, akceptacji i różnorodności sprawdzi się zarówno na zajęciach czytelniczych w przedszkolu, jak i podczas wspólnej lektury w domowych pieleszach.

W poniższym artykule odnajdziecie propozycje działań i aktywności, które można wykorzystać podczas pracy z tą książką na zajęciach z przedszkolakami.

Kartka pocztowa

Przed wspólną lekturą Dnia, w którym Kredki miały dość warto zaznajomić dzieci z pocztówką, czyli prostokątną kartką służącą do krótkiej korespondencji (określa się ją również mianem widokówki, kartki pocztowej lub odkrytki). Można w tym celu przynieść na zajęcia kilka różnych pocztówek i porozmawiać z przedszkolakami o tym, z jakich części składa się pocztówka (z pól przeznaczonych na treść korespondencji, na dane adresata, z wyznaczonego miejsca na znaczek itp.). Po omówieniu jej charakterystycznych cech możemy zaproponować dzieciom samodzielne stworzenie własnej pocztówki.