Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam
Aktualności

Podstawy programowe i jakość nauczania w kolejnej edycji edukacyjnego

Jakość pracy w szkołach, rola nauczycieli i dyrektorów w jej zapewnianiu i relacje między dyrektorami szkół, a samorządami - to niektóre z tematów omawianych podczas kolejnego spotkania okrągłego stołu edukacyjnego. Wziął w nim udział premier, ale nie było przedstawicieli głównych nauczycielskich związków zawodowych.
W piątek w Warszawie odbyła się trzecia tura rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

Podczas prac w podstolikach pojawiają się bardzo ciekawe pomysły – ocenił premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że te propozycje, które zostaną skonsultowane, będą mogły być sukcesywnie wdrażane.
Premier dziękował wszystkim uczestnikom prac w podstolikach. - Widzę już z tych prac sprawozdawczych, które do mnie spływają regularnie, że pojawiają się bardzo ciekawe pomysły. Czasami jest tak rzeczywiście, że one stoją wobec siebie w sprzeczności, ale nie zawsze tak jest. Poza tym, nawet jak tak jest, to nie znaczy, że nie możnawypracować kompromisu, jakiegoś wspólnego mianownika – powiedział premier. - Część pomysłów zgłaszanych podczas obrad jest już wdrażana lub są na tyle uzgodnione, że mogą zostać wdrożone szybko – podkreślił Mateusz Morawiecki.

W sesji plenarnej wzięli także udział m.in. wiceminister edukacji Maciej Kopeć, sekretarz stanu w MEN Marzena Machałek, podsekretarz stanu w MPiT Marcin Ociepa, sekretarz stanu w MNiSW Piotr Müller i rzecznik rządu Joanna Kopcińska.
Wiceminister edukacji Marzena Machałek, która przewodniczyła podstolikowi "Jakość w systemie edukacji" – podkreśliła, że w jej grupie zajmowano się wszystkim aspektami edukacji. - Jakość edukacji dotyczy wszystkich dziedzin, o których dzisiaj dyskutujemy w różnych podstolikach – powiedziała. Podkreślała, że w jej podstoliku skupiono się przede wszystkim na badaniu jakości pracy szkoły i na tym, jaka jest w tym rola egzaminów zewnętrznych.
Realizacja podstawy programowej była także tematem dyskusji podstolika "Uczeń w systemie edukacji", któremu przewodniczył sekretarz stanu w MNiSW Piotr Müller. Jak relacjonował, podczas rozmów poruszano także kwestie doskonalenia zawodowego nauczycieli. - Obecnie trwają konsultacje społeczne w zakresie standardów kształcenia nauczycieli, czyli wymogów, które musi spełnić absolwent w tym wypadku w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. My, w ramach reformy szkolnictwa wyższego, zmieniliśmy przepisy i to kształcenie będzie się odbywało w zakresie jednolitych studiów magisterskich" – przypomniał Müller.

Natomiast Wiceminister edukacji Maciej Kopeć przewodniczył podstolikowi "Nauczyciel w systemie edukacji". Poinformował, że podczas dotychczasowych rozmów uczestnicy omawiali kwestie dotyczące nauczycieli na podstawie "szczegółowych danych statystycznych oraz aktualnych badań edukacyjnych zarówno polskich, jak i międzynarodowych". - Kluczowy element, który był poruszany, dotyczył kształcenia nauczycieli – podkreślił. Dodał, że "szczegółowe kwestie dotyczące standardów kształcenia są obecnie w trakcie konsultacji do 20 maja".

Wśród innych tematów poruszanych przy podstoliku wymienił wynagrodzenia nauczycieli, kwestie Karty nauczyciela i awansu zawodowego oraz sprawy związane z finansami. Jak mówił, zdaniem uczestników system pensum powinien być "bardziej elastyczny" i "powinna zostać zwrócona na to uwaga szczególnie na obszarach wiejskich".

 źródło: www.prawo.pl