Zmiany w organizacji publicznych szkół i przedszkoli (9.06.2025)

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Proponowane rozwiązanie zakłada, że jeśli uczeń uczęszczający do oddziału szkoły specjalnej lub oddziału specjalnego w szkole ogólnodostępnej uzyska zmianę kwalifikacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego poprzez dodanie niepełnosprawności sprzężonej/nych w trakcie roku szkolnego, będzie mógł pozostać w oddziale, do którego uczęszcza do końca danego roku szkolnego. Decyzję w tym zakresie podejmie dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z danym uczniem, oraz opinii rodziców dziecka.
Proponowana zmiana uwzględni zarówno przypadki, gdy u dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, zdiagnozowano w trakcie roku szkolnego kolejną niepełnosprawność i w związku z tym zespół orzekający wydał nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jak i przypadki, gdy z powodu pogorszenia stanu zdrowia (np. pogłębiającej się dysfunkcji wzroku) zespół orzekający dokonał w trakcie roku szkolnego zmiany orzeczenia i wydał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na inny rodzaj niepełnosprawności niż dotychczas (np. ze względu na niewidzenie zamiast słabego widzenia).
W projekcie dookreślono też maksymalną liczbę dzieci i uczniów z nowymi orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymanymi w trakcie roku szkolnego, w oddziale szkoły specjalnej lub oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej – będzie ona wynosiła nie więcej niż dwoje dzieci lub uczniów.
W dokumencie zaznaczono również, że decyzja dyrektora co do kontynuowania nauki w pierwotnym oddziale będzie następowała po uprzednim złożeniu wniosku.
W projekcie rozporządzenia dodano również punkt, w którym przewidziano możliwość zorganizowania i funkcjonowania w szkołach specjalnych oraz szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oddziału specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz określono maksymalną liczbę uczniów w takim oddziale wynoszącą nie więcej niż czworo uczniów.
Powyższe przepisy miałyby wejść w życie od 1 września 2025 r.
Źródło: samorzad.pap.pl