Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam
Aktualności

Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli – projekt rozporządzenia (10.04.2025)

Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli – projekt rozporządzenia (10.04.2025)

 

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Uregulowano w nim m.in. wymogi kwalifikacyjne od nauczycieli edukacji zdrowotnej i kształcenia specjalnego. 

Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego.

W projekcie rozporządzenia zaproponowano dodanie definicji osoby, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia. Zgodnie z nią przez osobę, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia będzie rozumiana osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia albo zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. i studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi po 3 sierpnia 2019 r. (tj. zgodnie z nowym standardem kształcenia). 

Dokument określa też kwalifikacje, jakimi powinna legitymować się osoba nauczająca nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna. W projektowanych przepisach wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, tj. ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Jak zaznaczono w projekcie, kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub nauczyciele psycholodzy jak również osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Wskazano, że nauczycielem muzyki lub plastyki może być osoba spełniająca warunki określone dla nauczyciela przedmiotu, o których mowa w § 3 Rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, tj. ukończyła studia magisterskie w zakresie odpowiednio muzyki lub plastyki i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiednio muzyki lub plastyki, a także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki, potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

Zmiany dotyczą też nauczycieli wychowania przedszkolnego. Nowe przepisy umożliwią prowadzenie zajęć w przedszkolu – z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia – osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadającym niezbędne kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub następujących specjalności pedagogiki specjalnej: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 

Projektowane przepisy dotyczą też kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także w szkolnych schroniskach młodzieżowych. W projekcie rozszerzono również kwalifikację do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnokształcących. 

Źródło: samorzad.pap.pl