„Dom Pomocy Społecznej. Magazyn Dyrektora” to dwumiesięcznik wydawany w wersji elektronicznej i papierowej, w którym znajdują się najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem domów pomocy społecznej. Są w nim zarówno opisy zmian prawnych i procedur, jak i opinie dotyczące środowiska pracy, czy porady ekspertów. Prawnicze i zarządcze kompendium wiedzy to również tematyka społeczna, terapeutyczna i środowiskowa oraz rozwiązania, inspiracja i pomoc w każdym obszarze działalności DPS-u.
W każdym numerze czasopisma „Dom Pomocy Społecznej. Magazyn Dyrektora ”znajdują się gotowe wzory dokumentów, narzędzi, procedur, ankiet oraz testów psychologicznych przygotowanych z należytą starannością, stanowiące niezastąpioną pomoc w codziennej pracy dyrektora.
Dwumiesięcznik dla dyrektora domu pomocy społecznej to najważniejsze obszary działalności domu pomocy społecznej, za które dyrektor jest odpowiedzialny – od procedur prawnych, przez nadzór nad działalnością placówki, świadczeniem usług po nadzór nad pracownikami. Artykuły, porady prawnika i innych specjalistów oraz wzory dokumentów podparte są obowiązującymi przepisami prawa wraz z komentarzami oraz wyrokami sądów.
Najprawdopodobniej nie istnieją domy pomocy społecznej, które w statucie nie zawarły deklaracji o podmiotowym traktowaniu mieszkańców, zapewnianiu im godności, intymności, wolności czy poczucia bezpieczeństwa. Również w rozmowach z kadrą zarządzającą padają zapewnienia, że personel „traktuje mieszkańców podmiotowo”. Podmiotowo, czyli jak? By zyskać pełniejszy obraz, jak rozumiane jest to słowo, przedstawiamy kilka głosów i perspektyw: pracowników domów, mieszkańców i dyrektorów.
Model wspieranego podejmowania decyzji. Odejście od instytucji ubezwłasnowolnienia
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych jasno określa, że osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących ich życia, przy jednoczesnym zapewnieniu im odpowiedniego wsparcia. W odpowiedzi na te zobowiązania Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt Ustawy, który zakłada zastąpienie instytucji ubezwłasnowolnienia modelem wspieranego podejmowania decyzji.
Innowacje społeczne. Szansa na lepszą przyszłość dla mieszkańców i pracowników
Czy dom pomocy społecznej może być miejscem nowoczesnym, pełnym energii, kreatywności i wzajemnego wsparcia? Mimo że żyjemy w dobie starzejącego się społeczeństwa, rosnących oczekiwań mieszkańców i ograniczonych zasobów, jest to możliwe – głównie dzięki wdrażaniu innowacji społecznych, które mogą odmienić codzienność mieszkańców i pracowników, wprowadzając rozwiązania odpowiadające na ich potrzeby, a jednocześnie ułatwiające dyrektorom organizację pracy w placówkach.
Rozmowy oceniające z pracownikami
Dawanie informacji zwrotnej to jedna z głównych metod komunikacji między pracownikami a kadrą zarządzającą i bardzo ważny element podczas rozmowy oceniającej. Taki feedback pokazuje pracownikowi, jak odbierane, rozumiane i odczuwane jest jego zachowanie przez dyrektora lub współpracowników. O czym warto pamiętać, prowadząc rozmowy oceniające?
Ponadto w wydaniu marcowo-kwietniowym:
• Raport o stanie zapewnienia dostępności
• Jak oceniać jakość usług w DPS-ach?
• Publikowanie zdjęć mieszkańców na Facebooku a RODO
• Uzupełniający urlop macierzyński
• Wdrażanie e-doręczeń w placówkach
• Wzmocnienie zdrowia psychicznego. Jak to robić w praktyce?
• Uważność w pracy
• Wsparcie mieszkańców w procesie zdrowienia
• Pomocne rozwiązania w czasie ewakuacji
• Dlaczego rany się nie goją?
Wzory i dodatki do e-wydania:
• Zgoda na publikowanie wizerunku mieszkanki/mieszkańca
• Wniosek o udzielenie uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
• Oświadczenie o braku zamiaru korzystania z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
• Ankieta dla mieszkańców dotycząca jakości usług w DPS-ie
• Procedura postępowania z odpadami
• Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej dla pracowników
• Psychozabawa dla pracowników: Jak sobie radzisz ze stresem?
• Psychozabawa dla pracowników: Praktykowanie uważności
W kolejnych wydaniach m.in.:
• Wyniki kontroli przestrzegania praw mieszkańca
• Polityka zarządzania kluczami w placówce
• Rozmowy zwalniające i dyscyplinujące
• Terapia przez sztukę
• Rola integracji społecznej w DPS-ie
Wdrażanie e-doręczeń w placówkach