Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam
Aktualności

Ofiara pedofilii mówiła o tym nauczycielom, ale podstaw do śledztwa nie znaleziono

Poseł Grzegorz Furgo spytał resort edukacji o odpowiedzialność nauczycieli, wychowawców i dyrektorów szkoły za niepowiadomienie organów ścigania o czynie pedofilskim popełnionym przez księdza. MEN tłumaczy, że nauczyciel i dyrektor szkoły podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, nie precyzując przy tym, czy wyciągnięto jakieś konsekwencje wobec osób związanych ze sprawą.

 
- Wszyscy jesteśmy zbulwersowani historią Pani K., którą w dzieciństwie więził i gwałcił ksiądz Roman B. Historia znalazła swój finał w sądzie, chociaż wyrok nie jest jeszcze prawomocny. Sąd zasądził odszkodowanie na rzecz ofiary w kwocie miliona złotych od Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej, uznając je tym samym współwinnym przestępstwa - podkreśla poseł Grzegorz Furgo.
 
Poseł podkreśla, że współwinnych jest o wiele więcej osób - i to tych, które łatwo zidentyfikować ze względu na pełnioną funkcję. Pokrzywdzona wśród osób, którym zgłaszała przestępstwo, wymienia:
 
- korepetytorkę,
- pedagoga w szkole salezjańskiej,
- dyrektora szkoły,
- wychowawczynię z domu dziecka,
- dyrektora domu dziecka.
 
W interpelacji poseł pyta, czy któraś z tych osób poniosła odpowiedzialność za niezawiadomienie o przestępstwie. MEN na pytanie odpowiada, omawiając zasady odpowiedzialności nauczycieli i dyrektorów szkół. Wiceminister Maciej Kopeć wyjaśnia, że stanowisko nauczyciela w szkole może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym i przestrzega podstawowych zasad moralnych. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne. Tłumaczy także, że Ministerstwo Edukacji Narodowej realizuje przebudowę systemu organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, uwzględniając konieczność zwiększenia jej dostępności, w tym liczby specjalistów, bezpośrednio dla uczniów i wychowanków.
 
Źródło: prawo.pl