Wskaźniki zwiększające dotacje na podręczniki dla niepełnosprawnych – rozporządzenie w konsultacjach
Do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.
Wydanie nowego rozporządzenia wynika z konieczności określenia wysokości wskaźników w związku z wprowadzeniem nowego ustroju szkolnego. Dotacja celowa obejmie podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe do ośmioletnich szkół podstawowych oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej.
Projektowane regulacje umożliwiają zwiększenie kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym;
- niesłyszących;
- słabosłyszących;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- niewidomych i słabowidzących;
- posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie z niepełnosprawnością powinni mieć możliwość korzystania z podręczników, materiałów dydaktycznych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Materiały te powinny uwzględniać ograniczenia wynikające niepełnosprawności dzieci, np. podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe wydrukowane w systemie Braille’a lub w druku powiększonym albo przygotowane w polskim języku migowym. Takie rozwiązania wymagają przygotowania odrębnych podręczników i ww. materiałów, które ze względu na ograniczoną grupę odbiorców są droższe od takich samych podręczników i materiałów przygotowywanych dla uczniów pełnosprawnych.
W projekcie rozporządzenia przyjęto, że wskaźniki zwiększające kwoty dotacji celowej na ucznia niepełnosprawnego będą zróżnicowane w zależności od rodzaju niepełnosprawności i będą wynosiły od 2,0 do 20. W przypadku uczniów:
- z dysfunkcją wzroku – niewidomych i słabowidzących wysokość dotacji będzie dodatkowo uzależniona od rodzaju tego dostosowania;
- w przypadku uczniów słabowidzących korzystających z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych wydrukowanych w druku powiększonym – wskaźnik będzie wynosił 8;
- w przypadku uczniów niewidomych korzystających z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych wydrukowanych w systemie Braille’a – 20.
Treść projektu rozporządzenia opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej