Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam
Aktualności

Indywidualne zajęcia – wyjaśnienia MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina, że uczniowie z niepełnosprawnościami kształceni są w oparciu o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Na jego podstawie zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym może wskazać konieczność organizacji dla ucznia zajęć indywidualnych w szkole, podkreśla, że nie jest do tego potrzebna zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (§ 6 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym). 

MEN podkreśla również, że uczniowie chorzy, których stan zdrowia pozwala uczestniczyć w zajęciach szkolnych, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu, które przekładają się na konieczność uczestnictwa w zajęciach w formie indywidualnej, mogą zostać objęć zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, na podstawie opinii wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje zarówno zajęcia indywidualne z uczniem w szkole, jak i wspólne z klasą. Ta forma pomocy nie dotyczy uczniów obejmowanych kształceniem na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (§ 12 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
 
Jeśli stan zdrowia ucznia utrudnia mu chodzenie do szkoły, uczeń ten ma zajęcia w domu. Jeśli jego stan zdrowia na to pozwoli – będzie mógł chodzić do szkoły na wybrane zajęcia z klasą – organizowane poza tygodniowym wymiarem zajęć indywidulanego nauczania.
 
Można również zawiesić zajęcia indywidualnego nauczania. Jeśli stan zdrowia ucznia czasowo się poprawi, dyrektor szkoły będzie mógł na wniosek rodziców zawiesić indywidualne nauczanie i uczeń będzie uczęszczał na zajęcia do szkoły wraz ze swoimi rówieśnikami (§ 10 ust. 3 oraz § 11 Rozporządzenia w sprawie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania) .
 
MEN zachęca do kontaktu z właściwym kuratorium oświaty w przypadku dodatkowych pytań związanych z organizacją kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 
 
Źródło: www.men.gov.pl