NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE WSPARCIA DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawiły się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przykładowo:
W jaki sposób data 1 września br. ma wpływ na kwestie orzeczeń o niepełnosprawności?
Orzeczenia wydane przed 1 września 2017 r. zachowują ważność, a nauczanie indywidualne na ich podstawie będzie odbywało się na dotychczasowych zasadach przez najbliższy rok szkolny. Dzieci, które otrzymają orzeczenie (na rok szkolny 2017/2018) po 1 września br., będą już miały realizowany program na podstawie nowego rozporządzenia.
Komu może być wydane orzeczenie o indywidualnym nauczaniu?
Indywidualne nauczanie jest przeznaczone jedynie dla dzieci, których stan zdrowia nie pozwala na uczęszczanie do szkoły. Są to dzieci po wypadkach, ciężko chorujące (np. choroba nowotworowa), którym choroba uniemożliwia normalne funkcjonowanie i bycie w szkole. Pamiętajmy, że nie mówimy o dzieciach niepełnosprawnych, które muszą chodzić do szkoły. MEN zależy na tym, aby dzieci z niepełnosprawnościami uczęszczały do szkoły razem ze swoimi rówieśnikami.
Jak będzie wyglądała w praktyce realizacja edukacji włączającej?
W kształceniu dzieci niepełnosprawnych generalnie nic się nie zmienia. Dzieci te są kształcone na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Zespół specjalistów wraz z rodzicami ocenia jakie oddziaływania są dziecku potrzebne. Zespół wpisuje także w program te zajęcia, które dziecko realizuje wspólnie z klasą, a które indywidualnie.
Źródło: www.men.gov.pl
Więcej pytań i odpowiedzi dostępnych jest na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.