Projekty nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół (22.09.2025)
Prace nad 22 projektami podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej rozpoczęły się w marcu 2025 r. Ich autorów Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy wyłonił w ogólnopolskiej rekrutacji. Projekty przeszły proces recenzji. Każdą podstawę oceniało niezależnie co najmniej czterech ekspertów – nauczycieli i ekspertów dziedzinowych.
Na stronie internetowej IBE-PIB ukazały się przygotowane przez ekspertów projekty podstaw do przedmiotów: wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna, edukacja dla bezpieczeństwa, edukacja obywatelska, etyka, historia, informatyka, język polski, język obcy – nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – język kaszubski, kształcenie ogólne w szkole podstawowej, matematyka, muzyka i zajęcia praktyczno-techniczne. IBE-PIB poinformował także, że projekty nowych podstaw programowych z przyrody, biologii, chemii, fizyki i geografii opublikowane będą później.
Kolejne prace nad podstawami odbędą się w ramach rządowego procesu legislacyjnego – dodał Instytut.
Przygotowanie nowej podstawy programowej jest elementem reformy edukacji, która ma być wprowadzana do szkół stopniowo: we wrześniu 2026 r. nowa podstawa ma zacząć obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej, rok później, od września 2027 r., w I klasach szkół ponadpodstawowych, a w podstawówce obejmie kolejne dwa roczniki. W następnych latach obejmie kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.
Zgodnie z założeniami reformy w 2031 r. przeprowadzony ma być nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura, kiedy pierwsi uczniowie objęci nową podstawą programową zakończą pełny cykl kształcenia.
Projekt nowej podstawy przygotowało ponad 200 ekspertów: nauczycieli, przedstawicieli środowiska akademickiego oraz stowarzyszeń i fundacji ze wszystkich regionów Polski, którzy w ramach 22 zespołów przygotowali projekty podstaw programowych dla przedszkoli, nauczania wczesnoszkolnego w klasach I-III szkół podstawowych oraz 17 przedmiotów nauczanych w klasach IV-VIII szkół podstawowych. W każdym z zespołów byli nauczyciele praktycy. Przykładowo w zespole, który przygotował projekt podstawy programowej historii, na ośmiu członków czworo to właśnie nauczyciele na co dzień pracujący w szkole z uczniami.
W projekcie podstawy programowej każdego przedmiotu wskazano cele, opisano specyfikę i strukturę przedmiotu, efekty uczenia się, określono wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych i warunki realizacji przedmiotu.
Zgodnie z opublikowanym na stronie resortu kalendarzem reformy jesienią tego roku wyłonieni zostaną eksperci, którzy mają przygotować podstawę programową dla szkół ponadpodstawowych.
Źródło: samorzad.pap.pl






