Podstawa programowa edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej – rozporządzenia opublikowane (28.03.2025)

W Dzienniku Ustaw opublikowane zostały rozporządzenia w sprawie podstawy programowej dla nowych przedmiotów, które pojawią się 1 września 2025 r. Mowa oczywiście o edukacji zdrowotnej, która – jako przedmiot nieobowiązkowy – zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, oraz o edukacji obywatelskiej. Akty te stanowią nowelizację przepisów Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Treść rozporządzeń m.in. wskazuje wymagania ogólne dla nowych przedmiotów oraz określa związane z nimi cele kształcenia. W przypadku edukacji zdrowotnej do celów tych należą:
- podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia,
- rozumienie i akceptacja przemian oraz procesów zachodzących w ludzkim ciele na wszystkich etapach życia,
- monitorowanie własnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach,
- rozumienie czynników wpływających na zdrowie we wszystkich jego wymiarach.
Ich realizacja powinna być włączona w strategię i plany rozwoju oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły oraz dokonywana we współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym.
Do głównych celów kształcenia w ramach edukacji obywatelskiej należą:
- przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym,
- budowanie i wzmacnianie postaw patriotycznych młodych ludzi opartych na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt,
- kształtowanie otwartości i szacunku wobec innych, empatii i solidarności z innymi oraz zaangażowania na rzecz dobra wspólnego.
Realizacja tych celów ma przełożyć się m.in. na rozumienie sfery publicznej, rozumienie oraz poszanowanie wartości i zasad demokracji, poszanowanie opinii innych osób, zaangażowanie obywatelskie, a także na uzyskanie szeregu umiejętności, w tym poszukiwania, weryfikowania i krytycznego analizowania informacji na tematy społeczne i polityczne, określania własnego zdania na podstawie danych, wartości i potrzeb oraz jego wyrażania i popierania argumentami.
Podstawa programowa w zakresie edukacji zdrowotnej obejmuje 10 działów – struktura ta odzwierciedla sfery funkcjonowania człowieka. Z 7 działów natomiast składać się będzie edukacja obywatelska, a podział ten wyraża poszczególne kręgi wspólnot, w których funkcjonuje uczeń.
Źródło: samorzad.pap.pl