Dostępność systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu (24.04.2023)
14 grudnia 2022 r. NIK opublikował raport „Edukacja głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży”, który obnażył mankamenty dotychczasowego systemu edukacji w kontekście wskazanej grupy młodzieży. W nawiązaniu do raportu 17 kwietnia Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do właściwego Ministra o podjęcie działań mających na celu zwiększenie dostępności systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu. RPO podkreślił, że dotychczasowa formuła zajęć z Polskiego Języka Migowego (PJM) jako rewalidacyjnych lub dodatkowych nie sprawdziła się. Kształcenie w w/w warunkach nie stwarza możliwości weryfikacji poziomu wiedzy uczniów. W ocenie RPO koniecznym staje się przyjęcie PJM jako naturalnego sposobu komunikacji osób głuchych, jak również wdrożenie go do procesu nauczania. Tym samym należałoby rozważyć włączenie PJM do podstawy programowej jako jeden z przedmiotów. W ocenie RPO pozwoliłoby to na pozyskanie narzędzi do weryfikacji wiedzy i postępów w nauce. Źródło: ops.pl