Asertywność w pracy z dzieckiem
Asertywność często jest rozumiana jako bezkompromisowe prawo do egzekwowania własnych potrzeb. Tymczasem jest to postawa polegająca na realizowaniu swoich praw, przy jednoczesnym poszanowaniu praw innych osób. Uczy ona szacunku do samego siebie i podnosi poczucie własnej wartości, jest umiejętnością komunikowania się z innymi przy zachowaniu własnej odrębności, ale bez narzucania swojego zdania. Asertywność oznacza, że każdy ma prawo do bycia sobą, czyli do wyrażania swoich uczuć i poglądów, zarządzania własnym czasem i podejmowania osobistych decyzji.
Specjalista, który w pracy z dzieckiem zachowuje zasady asertywności, jest postrzegany przez swoich podopiecznych jako potrafiący się z nimi komunikować, otwarty na ich potrzeby, osiągający zamierzone cele, tym samym jest lubiany i ceniony.
Asertywność w pracy specjalisty to przydatne narzędzie, które umożliwia pozostanie przy swoim zdaniu w sytuacjach trudnych i konfliktowych z pacjentem i jego rodzicami. To również element pracy wychowawczej, pozwalający na kształtowanie prawidłowych postaw i sposobów reagowania pacjentów.
Więcej na temat asertywności w pracy z dzieckiem przeczytacie Państwo w artykule autorstwa Jagny Niepokólczyckiej-Gac "Asertywność pracy z dzieckiem" .