Procedury i instrukcje - informacje podstawowe
Poniżej zostały zamieszczone informacje podstawowe, o których należy pamiętać, gdy przystępuje się do tworzenia procedur w zakładzie.
PROCEDURY I INSTRUKCJE
Są to dokumenty, które powinny udzielić pracownikowi odpowiedzi na pytania dotyczące:
- Kolejności realizacji etapów danego procesu
- Zakresu odpowiedzialności (danego pracownika i innych realizatorów procesu)
- Sposobu reagowania (w wypadku, gdy proces nie przebiega zgodnie z wymaganiami)
PROCEDURY - nie powinny być dokumentami bardzo szczegółowymi (jeśli konieczne jest uszczegółowienie - procedurę można uzupełnić jedną lub kilkoma instrukcjami).
Należy zawsze pamiętać o równowadze pomiędzy tworzoną dokumentacją (procedurami i instrukcjami), a stopniem przeszkolenia i kwalifikacjami personelu.
Procedury i instrukcje powinny być tworzone przede wszystkim tam, gdzie ich brak może spowodować negatywne skutki dla funkcjonowania jakiegokolwiek systemu jakości oraz dla jakości i bezpieczeństwa produktu.
Forma i struktura procedury i instrukcji bywa najczęściej podobna. Kolejność postępowania podczas realizacji procesu może być opisana słownie i/lub za pomocą prostego algorytmu.
W przypadku posiadanej już dokumentacji (procedur produkcyjnych, przewodników technologicznych, instrukcji czy stosowanych dotąd formularzy) nie jest konieczne ponowne ich tworzenie, a jedynie zrewidowanie.
System HACCP wymaga opracowania dodatkowych dokumentów ze względu na swoja specyfikę:
- Specyfikacje surowców
- Specyfikacje produktów
- Plan HACCP
- Dokumentacje technologiczną
- Arkusze i procedury związane z analizą zagrożeń
- Szczegółowe procedury utrzymania czystości i higieny