Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedury i instrukcje - informacje podstawowe

Poniżej zostały zamieszczone informacje podstawowe, o których należy pamiętać, gdy przystępuje się do tworzenia procedur w zakładzie.

PROCEDURY I INSTRUKCJE

Są to dokumenty, które powinny udzielić pracownikowi odpowiedzi na pytania dotyczące:

  • Kolejności realizacji etapów danego procesu
  • Zakresu odpowiedzialności (danego pracownika i innych realizatorów procesu)
  • Sposobu reagowania (w wypadku, gdy proces nie przebiega zgodnie z wymaganiami)

PROCEDURY - nie powinny być dokumentami bardzo szczegółowymi (jeśli konieczne jest uszczegółowienie - procedurę można uzupełnić jedną lub kilkoma instrukcjami).

Należy zawsze pamiętać o równowadze pomiędzy tworzoną dokumentacją (procedurami i instrukcjami), a stopniem przeszkolenia i kwalifikacjami personelu.

Procedury i instrukcje powinny być tworzone przede wszystkim tam, gdzie ich brak może spowodować negatywne skutki dla funkcjonowania jakiegokolwiek systemu jakości oraz dla jakości i bezpieczeństwa produktu.

Forma i struktura procedury i instrukcji bywa najczęściej podobna. Kolejność postępowania podczas realizacji procesu może być opisana słownie i/lub za pomocą prostego algorytmu.

W przypadku posiadanej już dokumentacji (procedur produkcyjnych, przewodników technologicznych, instrukcji czy stosowanych dotąd formularzy) nie jest konieczne ponowne ich tworzenie, a jedynie zrewidowanie.

System HACCP wymaga opracowania dodatkowych dokumentów ze względu na swoja specyfikę:

  • Specyfikacje surowców  
  • Specyfikacje produktów 
  • Plan HACCP
  • Dokumentacje technologiczną
  • Arkusze i procedury związane z analizą zagrożeń
  • Szczegółowe procedury utrzymania czystości i higieny