OPUBLIKOWANO: 27 WRZEŚNIA 2016
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 357),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała 12 sierpnia Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z nowym aktem nadzór jest sprawowany – tak jak wcześniej – w trzech formach:
- ewaluacji działalności przedszkoli,
- kontroli przestrzegania przepisów prawa,
- wspomagania pracy przedszkoli.
Zmiany, które weszły w życie od 1 października
Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2015 r., oprócz § 27–29, który zaczęły obowiązywać od 1 października. Dotyczy on dostępu do elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego. Z tą sama datą wszedł w życie art. 35 ust. 1a Ustawy o systemie oświaty, który nałoży na ministra właściwego ds. oświaty i wychowania obowiązek prowadzenia tej platformy. Powstała ona w celu wykonywania zadań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 3 uso., zgodnie z którym minister podejmuje działania służące zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, w szczególności:
- opracowuje i modyfikuje narzędzia nadzoru pedagogicznego,
- opracowuje programy szkoleń osób realizujących zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego oraz organizuje takie szkolenia,
- analizuje i opracowuje dane dotyczące nadzoru pedagogicznego,
- opracowuje corocznie i ogłasza na stronie internetowej obsługującego go urzędu informacje o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty.
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego dostęp do platformy nadzoru pedagogicznego mają:
- pracownicy organów i instytucji wykonujący zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego, koordynujący lub nadzorujący ich realizację,
- dyrektorzy przedszkoli, nauczyciele, uczniowie, wychowankowie i rodzice – w zakresie odpowiednim do ich udziału w ewaluacji, kontroli i monitorowaniu, realizowanych z zastosowaniem narzędzi udostępnionych na elektronicznej platformie nadzoru pedagogicznego,
- przedstawiciele organów prowadzących placówki oświatowe – w zakresie wyników nadzoru pedagogicznego w poszczególnych szkołach lub placówkach,
- przedstawiciele organów prowadzących przedszkola – w zakresie realizacji zadania, o którym mowa w art. 5a ust. 4 pkt 2 uso. Zgodnie z tym przepisem organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (np. wójt w gminie), w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (np. radzie gminy) informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.
W nowym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zostało wskazane również, że każdy użytkownik otrzymuje identyfikator (login) i hasło dostępu do platformy, składające się z co najmniej sześciu znaków – hasło jest nadawane bezterminowo. Osobiste konto użytkownika jest tworzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania po otrzymaniu następujących danych:
- imienia i nazwiska,
- zajmowanego stanowiska,
- zakresu zadań realizowanych z wykorzystaniem platformy,
- służbowego adresu poczty elektronicznej.
Dostęp do platformy jest realizowany:
- na terenie przedszkola – przez odblokowanie dostępu do narzędzi nadzoru pedagogicznego przypisanych do danej ewaluacji, kontroli lub monitorowania,