STAN PRAWNY NA 13 PAŹDZIERNIKA
Przedszkole niepubliczne, które wydatkuje dotację udzieloną przez gminę, może być poddane kontroli planowej lub doraźnej. W jaki sposób należy postępować w czasie przeprowadzania tego rodzaju kontroli? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Podstawa prawna kontroli wydatkowania dotacji
Podstawę prawną przeprowadzenia kontroli dotacji pod względem prawidłowości jej pobrania i wydatkowania stanowi uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, podjęta na podstawie art. 38 ust. 1 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tym przepisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala w drodze uchwały tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, 25, 26, 28–30 i 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
Regulacja ta obejmuje więc dotacje przyznawane przedszkolom niepublicznym na podstawie art. 17 ww. ustawy.
Ważne! Jak wskazuje wspomniany art. 38 ust. 1, organ prowadzący ma określić: tryb udzielania dotacji, tryb rozliczania dotacji, tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte w rozliczeniu wykorzystania dotacji, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, termin przekazania informacji o liczbie uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
Warunki przeprowadzania kontroli planowej
Organ dotujący, dokonując kontroli, działa za pośrednictwem pracowników urzędu gminy działających na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Każda kontrola powinna rozpocząć się właśnie od wylegitymowania się pracownika kontrolującego i okazania upoważnienia, stanowi ono bowiem umocowanie do przeprowadzenia kontroli. Nieokazanie upoważnienia wyklucza możliwość prowadzenia tego rodzaju czynności i może też być podstawą do odmowy dopuszczenia do kontroli bez dalszych konsekwencji dla kontrolowanego przedszkola. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:
- oznaczenie organu uprawnionego do prowadzenia kontroli,
- datę wystawienia,
- wskazanie z imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby lub osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli,