Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

O tym, co warto obejrzeć z klasą i jak wykorzystać mniej lub bardziej znane produkcje filmowe na zajęciach z uczniami, pisze dr Iwona Grodź. 

Współczesny uczeń funkcjonuje w świecie obrazów, gier i filmów, dlatego lekcja odwołująca się do znanego i lubianego uniwersum Minecrafta – krainy zbudowanej z sześcianów, w której najważniejsza jest kreatywność – ma ogromny potencjał motywacyjny i edukacyjny. Jak wskazuje Dorota Zaworska-Nikoniuk: „Wypowiedzi dzieci pokazują, że korzystanie z gry rozwija ich wyobraźnię i inspiruje do twórczych pomysłów w konstruowaniu własnych światów”.

Wykorzystanie amerykańskiej komedii fantastyczno-przygodowej Minecraft Jareda Hessa (premiera w Polsce miała miejsce 4 kwietnia 2025 r.) jako pretekstu do rozmowy o literaturze, wartościach i tożsamości młodego człowieka to skuteczna i atrakcyjna ścieżka dydaktyczna. W ramach zaproponowanych zajęć uczniowie oglądają wybrane fragmenty filmu, analizują postać głównego bohatera, porównują go z bohaterami literackimi znanych lektur oraz podejmują próbę oceny wartości obecnych w fikcyjnym świecie gry. Lekcja uwzględnia także elementy pracy twórczej – uczniowie mogą samodzielnie tworzyć opowiadania, karty postaci czy projekty artystyczne. Scenariusz rozwija empatię, umiejętność współpracy oraz pogłębia rozumienie roli kultury popularnej w życiu młodego człowieka. Wpisuje się w założenia podstawy programowej, integrując różnorodne formy wypowiedzi i analizy tekstu kultury.

Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi – z wykorzystaniem dyskusji, pracy w grupach oraz kart pracy. Film staje się punktem wyjścia do refleksji nad kondycją współczesnego bohatera, relacją jednostki z grupą oraz znaczeniem odpowiedzialności i odwagi w życiu codziennym. Całość została zaprojektowana z myślą o uczniach klas VI–VIII szkoły podstawowej, ale może być z powodzeniem zaadaptowana do starszych grup wiekowych.

Scenariusz łączy nowoczesne technologie, storytelling i elementy gamifikacji z klasycznymi celami edukacji humanistycznej. Jest też odpowiedzią na rosnącą potrzebę włączania młodzieży w dialog między światem tradycyjnej edukacji a kulturą cyfrową. Dzięki pracy z filmem uczniowie uczą się świadomie odbierać i analizować przekazy medialne, rozumieć symbole, motywy oraz strategie kreowania postaci. Zajęcia uwrażliwiają także na wartości, takie jak przyjaźń, wytrwałość, empatia czy odpowiedzialność za innych. W ten sposób szkoła staje się miejscem, gdzie uczniowie mogą łączyć własne zainteresowania z procesem uczenia się. Scenariusz doskonale nadaje się również do realizacji na zajęciach projektowych, lekcjach zdalnych lub jako element interdyscyplinarnego bloku z informatyki, wiedzy o społeczeństwie czy plastyki.

Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem odpowiedzi na potrzeby uczniów wychowanych w kulturze obrazu, gier komputerowych i natychmiastowego dostępu do informacji. Jednym z narzędzi, które może pomóc w budowaniu mostu między edukacją a zainteresowaniami młodzieży, jest film – zwłaszcza taki, który nawiązuje do ich codziennych doświadczeń. Minecraft