Matematyczny scenariusz zajęć przedszkolnych zawiera propozycje zabaw z wykorzystaniem kolorów, dźwięków, kształtów i liter, podczas których dzieci będą mogły rozwijać myślenie logiczne, samodzielnie i w grupach, a także z pomocą wychowawcy doskonalić umiejętność tworzenia układów według obowiązującej reguły.
Cele główne:
- rozwijanie myślenia matematycznego i logicznego,
- kształtowanie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej,
- dostrzeganie reguł i kontynuowanie sekwencji,
- koncentrowanie się na zadaniu,
- budowanie umiejętności współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie powtarzającej się sekwencji w układzie kolorów, kształtów czy dźwięków,
- samodzielne układanie ciągów,
- tworzenie pociągu zgodnie z regułą podaną przez wychowawcę,
- nawlekanie koralików na sznurówkę w ustalonym rytmie,
- układanie makaronu według wyznaczonego rytmu – uwzględnianie kształtu produktu,
- tworzenie ciągu z materiałowych łatek,
- ćwiczenie chwytu pęsetowego – wieszanie materiałów za pomocą klamerek,
- odtwarzanie i zadawanie krótkich sekwencji muzycznych,
- powtarzanie rytmów za pomocą klaskania i tupania,
- wypowiadanie zlepków sylabowych z zachowaniem odpowiedniej modulacji głosu,
- ustawianie się w odpowiedniej kolejności według otrzymanego rekwizytu,
- współpracowanie z innymi na rzecz wspólnego efektu końcowego – tworzenie pociągu.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- kolorowe klocki, sznurówki, wielobarwne okrągłe koraliki, makaron o różnym kształcie, materiałowe łatki 10 x 10 cm, linka do prania, klamerki, drobne instrumenty muzyczne: grzechotki, bębenki, klawesy; węże sylabowe zapisane na sztywnych kartkach, rekwizyty do zabawy końcowej.


