STAN PRAWNY NA 3 WRZEŚNIA 2025
Początek roku szkolnego to tradycyjnie czas wejścia w życie nowych regulacji w systemie oświaty. Przyjrzyjmy się uchwalonym zmianom, które zaczęły obowiązywać wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026.
Oznaczanie treści wykraczających poza podstawę programową
Dotychczas, zgodnie z art. 22a ust. 4 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, program wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania mogły zawierać treści wykraczające poza zakres podstawy programowej właściwej dla danego etapu kształcenia lub zawodu. Od 1 września 2025 r. obowiązuje nowy art. 22a ust. 4a ww. ustawy, który wprowadza dodatkowy wymóg – treści wykraczające poza podstawę programową muszą być czytelnie oznaczone w programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania. Rozwiązanie to ma ułatwić dyrektorowi i radzie pedagogicznej ustalenie zestawu programów nauczania w sposób uwzględniający warunek określony w art. 22a ust. 5 ustawy, w myśl którego program wychowania przedszkolnego i programy nauczania powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone.
Zmiany związane z kontynuowaniem kształcenia specjalnego
Od 1 września 2025 r. obowiązują zmiany w sposobie organizacji kształcenia specjalnego. Na mocy Rozporządzenia ME z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli