Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 3 WRZEŚNIA 2025

Początek roku szkolnego to tradycyjnie czas wejścia w życie nowych regulacji w systemie oświaty. Przyjrzyjmy się uchwalonym zmianom, które zaczęły obowiązywać wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026.

Organizacja nauki religii

1 września 2025 r. weszło w życie Rozporządzenie ME z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Nowelizacja wprowadziła istotne zmiany w zakresie sposobu organizowania zajęć religii i etyki. W szkołach publicznych będą one realizowane w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo (§ 8 ww. rozporządzenia), w przedszkolach publicznych natomiast pozostał dotychczasowy wymiar dwóch zajęć przedszkolnych tygodniowo. Lekcje te będą odbywały się przed obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi albo po ich zakończeniu (§ 8a ww. rozporządzenia). Jeżeli jednak okaże się, że na dzień 15 września wszyscy uczniowie oddziału uczęszczać będą na religię lub etykę, to wtedy zajęcia te w drodze wyjątku będą mogły być zaplanowane w innym układzie planu lekcji. W przypadku organizacji zajęć religii w grupach międzyszkolnych lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym stosowane będą odpowiednio zasady łączenia uczniów, które obowiązują w szkołach.

Oznaczanie treści wykraczających poza podstawę programową

Dotychczas, zgodnie z art. 22a ust. 4 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, program wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania mogły zawierać treści wykraczające poza zakres podstawy programowej właściwej dla danego etapu kształcenia lub zawodu. Od 1 września 2025 r. obowiązuje nowy art. 22a ust. 4a ww. ustawy, który wprowadza dodatkowy wymóg – treści wykraczające poza podstawę programową muszą być czytelnie oznaczone w programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania. Rozwiązanie to ma ułatwić dyrektorowi i radzie pedagogicznej ustalenie zestawu programów nauczania w sposób uwzględniający warunek określony w art. 22a ust. 5 ustawy, w myśl którego program wychowania przedszkolnego i programy nauczania powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone.

Zmiany związane z kontynuowaniem kształcenia specjalnego

Od 1 września 2025 r. obowiązują zmiany w sposobie organizacji kształcenia specjalnego. Na mocy