Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

O tym, co warto obejrzeć z klasą i jak wykorzystać mniej lub bardziej znane produkcje filmowe na zajęciach z uczniami, pisze dr Iwona Grodź.

Premiera najnowszej wersji Supermana odbyła się w lipcu 2025 r. Czas pokazał, że film spotkał się z ciepłym przyjęciem widzów, choć recenzenci byli w swoich opiniach nieco bardziej krytyczni. Jest to reboot znanej serii, napisany i wyreżyserowany przez Jamesa Gunna. David Corenswet wcielił się w nim w młodszą wersję Clarka Kenta (Supermana), a towarzyszyli mu Rachel Brosnahan jako Lois Lane i Nicholas Hoult jako Lex Luthor. 

Główny bohater próbuje pogodzić życie jako reporter w Metropolis ze swoim dziedzictwem jako superbohater. Jego główny antagonista manipuluje wydarzeniami międzynarodowymi, starając się podważyć społeczne zaufanie do Supermana. Hasło promujące film: Kindness is punk rock dobrze oddaje ton nowego Supermana. Wobec cynizmu współczesności twórcy stawiają na dobroć i empatię. To tylko jeden z powodów, dla których warto zaprosić uczniów do obejrzenia tej nowej ekranizacji znanej historii.

Celem zajęć poświęconych nowej wersji Supermana może być zbadanie, jak postać Supermana jest rekonstruowana w filmie Jamesa Gunna jako postać moralnie złożona i ludzka. W drugiej kolejności możemy poprosić uczniów o analizę narracyjnej strategii odwrócenia typowej historii pochodzenia i ocenę społeczno-politycznych wątków w obrazowaniu konfliktu międzynarodowego i roli władzy. Na koniec w centrum uwagi może być ocena wpływu na odbiór kulturowy i rozwój nowego uniwersum. Realizację tych celów umożliwią odpowiedzi na pytania szczegółowe, które warto zadać uczniom po obejrzeniu filmu, np. w jaki sposób Superman