Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Liceum …………………..…………. im. …………………………..…
w …………………………………………
w roku szkolnym 2025/2026
(przykład)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
Plan nadzoru pedagogicznego sporządzono na podstawie:
1. Wniosków z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
2. Kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.
Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2025/2026 zawiera:
I. Plan kontroli wewnętrznych.
II. Formy wspomagania.
III. Plan obserwacji pracy nauczycieli i uczniów.
I. PLAN KONTROLI
Przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły (§ 22 ust. 1 pkt 2a Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Zakres i tematyka kontroli Termin Osoba kontrolująca Uwagi o realizacji
1. Poprawność prowadzonej dokumentacji zajęć lekcyjnych oraz innej dokumentacji przebiegu nauczania Wrzesień–październik Dyrektor szkoły Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
2. Organizacja wyjazdów i wycieczek szkolnych, zgodność przygotowanej dokumentacji z przepisami prawa oświatowego Listopad–grudzień Wicedyrektor szkoły Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
3. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej Październik–listopad Dyrektor i wicedyrektor szkoły Kierunek polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
4. Ocenianie uczniów zgodne z zapisami statutowymi liceum i przepisami prawa oświatowego, określanie wymagań, klasyfikacja uczniów Wrzesień–styczeń–maj Dyrektor i wicedyrektor Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
5. Realizacja podstawy programowej podczas zastępstw doraźnych. Dobór nauczyciela przeprowadzającego zastępstwo doraźne. Kontynuacja realizacji podstawy programowej podczas zastępstwa doraźnego. Analiza dokumentacji Listopad–marzec Dyrektor Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
6. Współpraca nauczycieli w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Organizacja pracy zespołów nauczycielskich Grudzień–kwiecień Dyrektor szkoły Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
Przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole (§ 22 ust. 1 pkt 2b Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Zakres i tematyka kontroli Termin Osoba kontrolująca Uwagi o realizacji
1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym Grudzień–maj Wicedyrektor szkoły Kierunek polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 (dotyczy przedmiotów matematyczno-przyrodniczych)
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych Listopad–marzec Dyrektor szkoły Kierunek polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów Styczeń–czerwiec Dyrektor szkoły Kierunek polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
4. Planowanie pracy wychowawczej, realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego. Współpraca nauczycieli ze specjalistami, pedagogiem i psychologiem.
Październik–luty Wicedyrektor szkoły Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły (§ 22 ust. 1 pkt 2b Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Zakres i tematyka kontroli Termin Osoba kontrolująca Uwagi o realizacji
1. Stopień realizacji podstawy programowej, analiza wyników nauczania, przygotowanie uczniów do matury Luty– marzec Dyrektor i wicedyrektor Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
2. Udział uczniów w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, motywowanie uczniów do rozwijania własnych uzdolnień i talentów Grudzień Wicedyrektor Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
3. Efektywność pracy na zajęciach lekcyjnych oraz indywidualizacja procesu nauczania. Wykorzystanie technologii informatycznej i metod aktywizujących w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Maj Wicedyrektor Wniosek z poprzedniego roku szkolnego
II. FORMY I PLAN WSPOMAGANIA
Diagnoza pracy szkoły (§ 22 ust. 1 pkt 3a Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Tematyka i cele diagnozy Adresaci diagnozy Odpowiedzialni Termin diagnozy Uwagi o realizacji
1. Badanie wyników nauczania z przedmiotów maturalnych Uczniowie Pedagog, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotów maturalnych Październik–listopad
Planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego (§ 22 ust. 1 pkt 3b Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Rodzaj działań rozwojowych, motywujących nauczycieli do doskonalenia zawodowego Adresaci wspomagania Plan działań Uwagi o realizacji
1. Realizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli pod kątem potrzeb liceum, nabywanie nowych kompetencji, doskonalenie metodyczne i merytoryczne Nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy Udział w studiach podyplomowych, w szkoleniach i warsztatach doskonalących umiejętności nauczycieli Skierowanie chętnych osób na wybrany kierunek studiów podyplomowych
2. Wspieranie nauczycieli w zakresie zdobywania stopni awansu zawodowego, organizacja stażu oraz jego przebiegu, organizacja zajęć otwartych, oceny pracy nauczycieli Nauczyciele przystępujący do awansu zawodowego Wspólne warsztaty, szkolenia, spotkania zespołów nauczycielskich, konsultacje i porady Mentorzy i nauczyciele przystępujący do awansu zawodowego, dyrektor liceum
3. Diagnoza potrzeb szkoły i indywidualnych potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego Nauczyciele Ustalenie celów i harmonogramu doskonalenia zawodowego nauczycieli
Prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad (§ 22 ust. 1 pkt 3c Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Lp. Działanie rozwojowe Rodzaj wspomagania Termin realizacji Uwagi
o realizacji
1. Zastosowanie nowoczesnych technik, w tym sztucznej inteligencji, w procesie przygotowania uczniów do egzaminów maturalnych Szkolenie rady pedagogicznej Październik–listopad
2. Organizacja pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym, szczególnie uczniów z Ukrainy Szkolenie warsztatowe w zespołach nauczycielskich Grudzień
3. Realizacja zadań programu wychowawczo-profilaktycznego w praktyce szkolnej Szkolenie rady pedagogicznej Marzec
III. PLAN OBSERWACJI PROWADZONYCH PRZEZ NAUCZYCIELI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH I OPIEKUŃCZYCH ORAZ INNYCH ZAJĘĆ I CZYNNOŚCI WYNIKAJĄCYCH Z DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY
Cele obserwacji:
• realizacja podstawy programowej,
• stopień przygotowania uczniów do egzaminów maturalnych,
• indywidualizacja pracy z uczniem, pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
• zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach wiedzy,
• znajomość przez uczniów wymagań im stawianych oraz celów lekcji,
• informacja zwrotna – przekazywanie uczniom informacji na temat ich osiągnięć, ewentualnych braków oraz sposobów uzupełnienia wiedzy i umiejętności,
• respektowanie ustalonych zasad współżycia w zespole klasowym, zasad kulturalnego zachowania,
• innowacyjność metod pracy, zastosowanie aktywizujących metod pracy, ocena ich skuteczności w procesie nauczania,
• rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
• wychowanie do wartości, edukacja obywatelska, sposoby kształtowania postaw społecznych,
• radzenie sobie w sytuacjach trudnych, budowanie właściwych relacji uczeń– nauczyciel.
Harmonogram obserwacji w roku szkolnym 2025/2026
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Rodzaj obserwowanych lekcji, zajęć, innych działań nauczycieli Termin obserwacji Osoba dokonująca obserwacji Uwagi o realizacji
1.
2.
3.
4.
5.
……………………………………………………………………. …………………….
(data przedstawienia planu nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej) (podpis dyrektora)