Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Opis i analiza wymagań na stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego
(przykład dla dyrektora przedszkola)
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz.1914).
§ 7 ust. 1 pkt 1
Doskonalenie warsztatu pracy, w tym w zakresie stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola
Jako nauczyciel mianowany starałam się doskonalić własny warsztat pracy w taki sposób, by rozwijać wśród dzieci ciekawość świata, pobudzać je do poszukiwania wiedzy w trakcie zabaw, doświadczeń, eksperymentów. Zależało mi na tym, aby dzieci były współtwórcami przestrzeni edukacyjnej, uczyły się współpracy i podejmowania wspólnych działań, które rozwijają je oraz uspołeczniają. Moja rola w tym procesie polegała na organizowaniu takich działań i zadań, które zachęcą dzieci do podejmowania różnych aktywności. Przygotowałam karty pracy, w zależności od tematyki zajęć, opracowałam scenariusze zajęć z uwzględnieniem metod aktywizujących. Ważne było dostosowanie zadań do możliwości dzieci i ich predyspozycji. Podczas zajęć starałam się obserwować aktywność dzieci, ich zaangażowanie, dostosowałam karty pracy z zadaniami dla dzieci o różnym stopniu rozwoju intelektualnego.
Bardzo ważne było zastosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej, która zdecydowanie pomagała mi w codziennej pracy z dziećmi. Opracowałam i przygotowałam szereg prezentacji multimedialnych dostosowanych do tematyki zajęć. Prowadziłam blog, który pomagał przekazywać informacje (wskazówki) rodzicom dzieci m.in. na temat sposobów pracy z dziećmi w domu, wspólnie z rodzicami. Technologia informacyjna pozwalała na prezentację filmików edukacyjnych dla dzieci, a strony internetowe oraz portale edukacyjne pomagały mi wzbogacać i doskonalić własny warsztat pracy. Dzięki portalom społecznościowym i grupom nauczycieli udało mi się pogłębić wiedzę, podzielić się doświadczeniem z innymi nauczycielami przedszkola i dyrektorami. Realizowaliśmy wspólny ogólnopolski projekt edukacyjny „Przyroda w mojej małej ojczyźnie”. To doświadczenie nie tylko wzbogaciło moją wiedzę, wpłynęło na rozwijanie kompetencji przyrodniczych dzieci, ale przede wszystkim przyczyniło się do podniesienia jakości pracy przedszkola. Otrzymaliśmy wyróżnienie od ministra klimatu i środowiska oraz zostaliśmy wpisani na Listę Przedszkoli Megaekologicznych.
Wzbogacałam własną wiedzę, studiując fachową literaturę, poradniki i czasopisma pedagogiczne, tj. ..........................................................................................................................
W czasie zajęć z dziećmi przedszkolnymi wykorzystywałam systematycznie tablicę interaktywną lub monitor multimedialny. Przygotowywałam samodzielnie prezentacje na platformie Genially. Wykonywałam szereg graficznych pomocy dydaktycznych w programie Canva.
W codziennej pracy nauczyciela nieodzownym narzędziem jest e-dziennik, który nie tylko służy dokumentowaniu pracy pedagogicznej, ale także pomaga w kontaktowaniu się z rodzicami dzieci, przekazywaniu im aktualności z życia przedszkola. Takie rozwiązanie technologiczne ułatwia pracę nauczycieli i dyrektora. Dzięki aplikacji na komputerze czy w telefonie komunikacja z rodzicami czy nauczycielami staje się szybsza i łatwiejsza. Ponadto bardzo ważnym narzędziem w pracy nauczyciela jest platforma Microsoft 365. Dzięki niej mam dostęp do przedszkolnej dokumentacji, mogę korespondować z innymi nauczycielami, jest to doskonałe miejsce przekazywania ważnych informacji i gromadzenia dokumentów możliwych do edycji.
Jako nauczycielka starałam się systematycznie wzbogacać własną wiedzę i umiejętności. Uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, zarówno podczas rad szkoleniowych w przedszkolu, jak i w szkoleniach zewnętrznych. Brałam udział w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: ...................................................................
Byłam organizatorką wielu przedszkolnych uroczystości i imprez, np. Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy, Dnia Taty, uroczystości patriotycznej „Tu też jest Polska” z okazji Święta Niepodległości itp. Organizowałam lub współorganizowałam/ konkursy przedszkolne, m.in.: Gminna Przedszkolna Spartakiada Sportowa „I ja to potrafię”, Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Moja mała Ojczyzna”, Międzyprzedszkolny Konkurs Recytatorski – „Brzechwa i Tuwim- ulubieni poeci”, Gminny Konkurs Plastyczny dla Przedszkoli – „Wielkanocne rozmaitości”.
Przez wiele lat byłam organizatorką spotkań autorskich z miejscowymi artystami, zapraszałam do naszego przedszkola znanych regionalistów, którzy dzielili się wiedzą i doświadczeniem nie tylko z naszymi dziećmi, ale także z innymi przedszkolakami z terenu gminy. Podczas tych spotkań dzieci poznawały historię regionu, miały też okazję poznać ludzi, którzy ją tworzyli.
W ramach współpracy z rodzicami zorganizowałam rajd rowerowy dla rodzin z naszego przedszkola. Przy tej okazji odbyło się spotkanie z leśniczym z Nadleśnictwa .....................................................
Efekty
Dzięki podjętym przeze mnie działaniom przyczyniłam się do poszerzenia oferty edukacyjno-wychowawczej naszego przedszkola. Wpłynęłam na podniesienie jakości nauczania i wychowania oraz promocji placówki w środowisku lokalnym. Współpraca z rodzicami i nauczycielami wpłynęła na integrację środowiska przedszkolnego. Doskonalenie i wzbogacanie warsztatu pracy pozwoliło rozwijać dziecięcą kreatywność, talenty i zainteresowania, a przede wszystkim motywowało dzieci do poznawania świata i wzbogacania wiedzy ogólnej.
Na atrakcyjność zajęć i wizerunek przedszkola w lokalnym środowisku miało niewątpliwie wpływ wyposażenie w pomoce i narzędzia multimedialne. Dzięki technologii informacyjno-komunikacyjnej dzieci mogą przeprowadzać w przedszkolu eksperymenty, co uatrakcyjnia sposób zdobywania wiedzy.
Udział w formach doskonalenia zawodowego wpłynął na podniesienie jakości mojej pracy, a także pracy przedszkola. Każda forma doskonalenia zawodowego znajdowała odzwierciedlenie w prowadzonych przeze mnie zajęciach.
§ 7 ust. 1 pkt 2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu, oraz zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego albo innych zajęć dla nauczycieli.
W swojej pracy zawodowej systematycznie dzieliłam się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami, szczególnie z nauczycielami początkującymi, odbywającymi przygotowanie do zawodu. Dla tych koleżanek przygotowałam trzy zajęcia otwarte, które wspólnie omówiliśmy, wskazując ich mocne i słabe strony. Obserwowałam również zajęcia prowadzone przez nauczycieli początkujących i mianowanych. Podczas przygotowanych zajęć starałam się zaprezentować nowoczesne metody pracy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody aktywizujące.
Przeprowadziłam również radę szkoleniową na temat ....................................................
Dzieliłam się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas szkoleń i warsztatów metodycznych. Współpracowałam z zespołem nauczycieli przedszkolnych oraz z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wspólnie przeprowadziliśmy diagnozę pedagogiczną, która pozwoliła określić ocenę rozwoju dziecka w różnych sferach, np. fizycznej, emocjonalnej, społecznej. Niejednokrotnie przeprowadzaliśmy diagnozy gotowości szkolnej. Wyniki tych diagnoz przedstawialiśmy podczas zebrań rady pedagogicznej.
Jestem również aktywnym członkiem grup nauczycieli w sieci. Wymieniamy się doświadczeniami, wykorzystując fora na portalach społecznościowych. Tworzymy tematyczne grupy nauczycieli przedszkola i dzielimy się wypracowanymi narzędziami w formie kart pracy, fiszek, notatek, map mentalnych itp.
Efekty
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem znacząco wpływa na podniesienie jakości pracy własnej i pracy przedszkola. Dzięki współpracy z innymi nauczycielami wzbogacałam własną wiedzę, którą wykorzystywałam w pracy z dziećmi. Moje zajęcia stały się ciekawsze i atrakcyjniejsze dla dzieci. Dzieci uczyły się wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu. Zajęcia, podczas których moi wychowankowie działają, mają ogromny wpływ na ich motywację do nauki i ciekawość świata. Dzieci bardzo często zadają pytania, są dociekliwe, interesują się poruszaną tematyką i chętnie współpracują. Nauczyciele, którzy uczestniczyli w moich zajęciach otwartych, dostrzegli duże zaangażowanie dzieci oraz ich pomysłowość.
§ 7 ust. 1 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się
W czasie moich zajęć nie brakuje stosowania metod aktywizujących, które stanowią nie tylko ważny element w konstrukcji zajęć, ale przede wszystkim motywują dzieci do działania, sprawiają, że chcą się bawić, uczyć i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują przede wszystkim dużo ruchu, przestrzeni, w której najlepiej się czują, gdy mają wyznaczone zadania. Bardzo chętnie odgrywają role, uczestniczą w krótkich scenkach dramowych czy w kalamburach. Dzieci uwielbiają zabawy na świeżym powietrzu, gdzie często organizowałam zajęcia w terenie, zwłaszcza w miesiącach wiosennych, letnich i wczesną jesienią. Regularnie korzystałam z multimedialnych pomocy dydaktycznych (filmiki, prezentacje, zdjęcia, obrazy itp.)
Efekty
Zaangażowanie dzieci w zadania, które wykonują podczas zajęć, to najlepszy dowód na efekty pracy metodami aktywizującymi. Poprzez aktywność dzieci uczą się przyswajać wiedzę i wykorzystywać ją w praktyce. Poza tym rozwijają własną kreatywność, są bardziej zmotywowane do osiągania celów poznawczych. Również zastosowanie technik informacyjnych, środków multimedialnych wpływa na atrakcyjność zajęć i sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy i wzbogacaniu umiejętności.
§ 7 ust. 1 pkt 4 lit. a
Wykonywanie zadań mentora, opiekuna praktyk pedagogicznych, społecznego kuratora sądowego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy ds. podręczników, konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej, wolontariusza wykonującego świadczenia na rzecz stowarzyszenia lub innej organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, instruktora harcerstwa lub innych zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły lub wykonywanych na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub zagrożonych wykluczeniem społecznym
Od wielu lat pełnię funkcję wolontariuszki Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Chętnie pomagam dzieciom doświadczonym przemocą. Działam w Centrum Pomocy Dzieciom w ................................. Wspieram swoim doświadczeniem i wiedzą pracowników Centrum. Pomagam dzieciom, które mają trudności i problemy rodzinne. Wspieram też rodziców i nauczycieli dzieci sprawiających trudności wychowawcze. Pełniłam funkcję mentora dla nauczyciela początkującego.
Efekty
Jako wolontariuszka wykorzystywałam zdobytą wiedzę i umiejętności w pomaganiu dzieciom doświadczonym przemocą w rodzinie. Udziałam wsparcia rodzicom dzieci mającym trudności wychowawcze. Jako mentor mogłam wykazać się umiejętnościami doradcy w zakresie awansu zawodowego nauczycieli, poza tym razem z nauczycielem początkującym dokonaliśmy analizy wymagań i ustaliliśmy, w jaki sposób należy odpowiednio przygotować się do realizacji zadań.
Podsumowanie
Działania podjęte podczas stażu pozwoliły mi wzbogacić doświadczenie, rozwinąć umiejętności, rozbudować warsztat pracy, a przede wszystkim wpłynęły na jakość pracy własnej i pracy przedszkola. Wiele działań wymagało ode mnie zaangażowania i kreatywności. Ważna była także współpraca z innymi nauczycielami i pracownikami przedszkola. Zrozumiałam, że tylko wspólne działania i cele mogą oddziaływać indywidualnie na każdego z nas, przyczyniając się do utrwalenia pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym.