Lato zachęca do podróży. Na świecie jest tak wiele ciekawych miejsc, że chciałoby się zobaczyć wszystkie. Na szczęście obecnie mamy wiele możliwości przemieszczania się. Dzięki temu możemy dotrzeć nawet do najbardziej odległych zakątów naszej planety.
Cele główne:
- budowanie wiedzy na temat otaczającego świata,
- przeliczanie i klasyfikowanie elementów,
- poznanie wakacyjnych pejzaży Polski,
- utrwalanie wyglądu mapy Polski,
- rozwijanie zainteresowania literaturą,
- umuzykalnianie – wspólne śpiewanie piosenek.
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie i nazywanie środków transportu,
- łączenie środka transportu z rodzajem podróży – klasyfikowanie,
- tworzenie plakatu o plusach i minusach danego środka transportu,
- zapoznanie z wierszem Juliana Tuwima Lokomotywa,
- dodawanie za pomocą liczmanów,
- przeliczanie elementów umieszczonych w wagonie – określanie wyniku,
- szeregowanie wagonów od najmniejszej do największej wartości – liczebniki porządkowe,
- wspólne śpiewanie piosenki Jedzie pociąg z daleka i zabawa ruchowa,
- określanie przedmiotów, które należy zapakować do walizki, na podstawie ilustracji wskazującej cel podróży,
- projektowanie własnego biletu kolejowego,
- wyznaczanie tras pociągów na mapie Polski,
- malowanie na kartonowej lokomotywie polskich pejzaży.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- karta pracy, ilustracje różnych środków transportu, projektor, zdjęcia różnych miejsc wakacyjnych, liczmany matematyczne przedstawiające paczki, kufry, walizki, wiersz Juliana Tuwima Lokomotywa, zdjęcia różnych pociągów, klej, naklejki w kształcie koła do oznaczenia wagonów, kartoniki na bilety, naklejki wakacyjne wykonane dziurkaczami kreatywnymi, kredki, mapa Polski, taśma malarska do oznaczenia linii kolejowych, kartony do zbudowania lokomotywy, farby plakatowe lub akrylowe, pędzle, brystole, pisaki.
Czym podróżujemy?
W jaki sposób podróżują najmłodsi? Czy udają się na wakacje samochodem, autobusem, a może samolotem? Nauczyciel prezentuje wychowankom ilustracje przedstawiające różne środki transportu. Zadaniem uczestników zabawy jest: