Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 11 CZERWCA 2025

Podstawową zasadą kształcenia podczas zajęć z chemii powinny być metody aktywizujące uczniów, umożliwiające obserwację doświadczeń chemicznych, badanie zjawisk i procesów dla nich charakterystycznych. Miejsce służące do praktycznej nauki tego przedmiotu stanowi pracownia chemiczna, która powinna zostać zorganizowana według opisanych poniżej w tekście zasad.

Zgodnie z podstawą programową (zał. nr 2 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej) „(…) chemia jest przedmiotem eksperymentalnym, duży nacisk położony jest na umiejętności związane z projektowaniem i przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych. Interpretacja wyników doświadczenia i formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonych obserwacji ma służyć wykorzystaniu zdobytej wiedzy do identyfikowania i rozwiązywania problemów. Opanowanie przez uczniów zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej wymagań szczegółowych zapewni im zdobycie wszystkich potrzebnych kompetencji kluczowych, które wykorzystają w dalszej edukacji”.

Chemia jest przedmiotem przyrodniczym, a jej głównym celem powinno być doskonalenie umiejętności obserwacji i kształtowanie samodzielności w działaniu. Okres nauki w szkole podstawowej, a mianowicie jej II etap edukacyjny, to nadal czas formowania się bazowych metod poznawania świata, zwłaszcza w sferze odkrywania zainteresowań, doskonalenia określonego myślenia. To jednocześnie okres, w którym uczeń styka się z podstawami doświadczalnego podejścia do rzeczywistości i poznaje elementarną terminologię, pozwalającą opisać świat oraz jego funkcjonowanie. Uczniowie, oprócz zdobywania wiedzy teoretycznej na lekcjach, powinni uczyć się chemii również za pomocą eksperymentu. Otwiera on perspektywy rozwijania aktywności uczniów i kształtowania samodzielności w działaniu. Dzięki indywidualnemu wykonywaniu doświadczeń lub ich czynnemu badaniu uczniowie poznają metody badawcze oraz sposoby opisu i prezentacji wyników. Pracownię chemiczną można nazwać laboratorium, w którym uczniowie wykonują doświadczenia i eksperymenty w ściśle określonych warunkach. Może to być zarówno mała, odpowiednio przygotowana salka, jak i duże pomieszczenie – w zależności od warunków lokalowych i technicznych szkoły.

Doświadczenie w pracowni chemicznej a eksperyment