Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 10 CZERWCA 2025

Czy możliwe jest, w świetle obowiązujących dziś przepisów prawa oświatowego, ustalenie obiektywnych kryteriów przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego? Jakie warunki musiałyby być spełnione, aby można było mówić o ich obiektywnym charakterze?

Dodatek motywacyjny jest jednym z czterech (obok funkcyjnego, za wysługę lat i za warunki pracy) dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli wymienionych w art. 30 ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela. Powiązano z nim art. 30 ust. 6 KN, który mówi, że organ prowadzący określa wysokość stawki dodatku motywacyjnego oraz szczegółowe warunki jego przyznawania. Właśnie nad warunkami przyznawania dodatku motywacyjnego należy się tu zastanowić, ponieważ to właśnie ten aspekt odróżnia go od pozostałych, a jednocześnie wyraźnie decyduje o możliwości ustalenia jego wysokości w sposób całkowicie obiektywny, tak aby osoby spełniające te same warunki otrzymywały go dokładnie w takiej samej wysokości.

W analizie obiektywności dodatku motywacyjnego niezbędne jest jednak odwołanie się do istniejącego orzecznictwa. W Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 28 lutego 2023 r. (II SA/Ol 7/23) możemy przeczytać, że:

„(…) forma określenia wysokości stawki dodatku zależy od organu uchwałodawczego i może to być wysokość kwotowa, procent od wynagrodzenia zasadniczego, przedział określający dodatek w wysokości od do, czy też uzależnienie przyznania dodatku od konkretnych okoliczności związanych z uzyskaniem tego prawa”.

W uzasadnieniu do orzeczenia czytamy z kolei, że:

„(…) ustalenie w regulaminie maksymalnej wartości dodatku funkcyjnego skutkować może – np. w przypadku wychowawstwa – nierównym traktowaniem pracowników w zakresie płac. Takie podejście prowadzi do sytuacji, że możliwe będzie, iż osoby wykonujące tę samą funkcję, np. wychowawcy w klasach III, które liczą taką samą liczbę uczniów, otrzymają dodatek funkcyjny w różnej wysokości, tylko z tytułu innego stopnia awansu zawodowego”.

Powyższy wyrok wyraźnie zatem wskazuje, że dopuszczalne są różne formy ustalenia wysokości dodatku. Najważniejsze jednak jest to, aby wysokość ta dała się konkretnie wyznaczyć na podstawie lektury regulaminu wynagradzania (Wyrok odnosi się również do dodatku funkcyjnego, wskazując, że nie jest dopuszczalne ustalenie jedynie górnej granicy wysokości dodatku, regulacja taka daje bowiem możliwość przyznania dodatku w rożnej wysokości, nieprzekraczającej górnej granicy, w zależności od woli dyrektora przyznającego dodatek).

Warto zauważyć, że w przypadku dodatku funkcyjnego kryteria jego przyznawania są obiektywne i wynikają z regulacji § 5