Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Karta oceny pracy
(przykładowe uzupełnienie – ocena wyróżniająca)
1. Imię (imiona) i nazwisko: …………………………………………………………………
2. Data urodzenia nauczyciela: ……………………………………………………………….
3. Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko: …………………………………………
4. Staż pracy pedagogicznej: ………………………………………………………………….
5. Stopień awansu zawodowego lub informacja o nieposiadaniu stopnia awansu zawodowego: ………………………………………………………………………………
6. Wykształcenie: ……………………………………………………………………………...
7. Data dokonania ostatniej oceny pracy: ……………………………………………………
8. Okres pracy, za który została dokonana ocena pracy: …………………………………
9. Stwierdzenie uogólniające: …………………………………………………………………
10. Uzasadnienie oceny pracy:
Pan/-i ……………………………….., nauczyciel/-ka …………….., osiągnął/-ęła wymagane kryteria oceny pracy i uzyskał/-a łączną punktację: 77/80, czyli 96 proc., co zgodnie z § 3 ust. 1–3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1122) pozwala ustalić z uzyskanej sumy punktów ocenę wyróżniającą. Pan/-i ……………………………………. spełnił/-a obowiązkowe i wybrane dodatkowe kryteria oceny pracy:
1) poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – 25/30 pkt
Nauczyciel/-ka dał/-a się poznać przede wszystkim jako osoba odpowiedzialna
i kompetentna. W ciągu wieloletniej pracy pedagogicznej zgromadził/-a bogaty warsztat metodyczny: scenariusze lekcji, karty pracy, quizy, zagadki, gry dydaktyczne i inne. Nauczyciel/-ka przywiązuje dużą wagę do prowadzenia lekcji nowoczesnymi metodami pracy. Stosuje innowacyjne pomoce dydaktyczne, np. tablicę interaktywną, monitor interaktywny, projektor multimedialny. W codziennej pracy z uczniami stosował/-a różne formy, np. pracę w grupach, indywidualną, w parach i zespołową. Wśród najczęściej stosowanych metod pracy znajdują się: metoda projektu, burza mózgów, metaplan, dyskusja, pogadanka, gra dydaktyczna. Wszystkie metody pracy są starannie dobierane, adekwatnie do potrzeb uczniów, rodzaju zajęć i omawianych treści nauczania.
Systematycznie realizował/-a kompetencje kluczowe, dobierając odpowiednie metody pracy, planując wycieczki, biorąc udział w projektach edukacyjnych. Nauczyciel/-ka potrafi doskonale łączyć teorię z praktyką, co jest bardzo ważne dla doskonalenia logicznego myślenia uczniów. Oceniając uczniów, starał/-a się przekazywać klarowną i rzeczową informację zwrotną, stosował/-a również inne elementy oceniania kształtującego.
W swojej pracy dydaktycznej często wykorzystywał/-a metodę projektu, która nie tylko pobudzała uczniów do działania, ale również miała bardzo duże znaczenie dla integracji zespołu klasowego. W codziennej pracy często korzystał/-a z multibooków i materiałów
w wersji elektronicznej. Nauczyciel/-ka dokonywał/-a analizy osiągnięć uczniów, co pozwalało zorganizować pomoc dla osób mających trudności w nauce. Wnioski z przeprowadzanych badań osiągnięć uczniów oraz analiza wyników egzaminu ósmoklasisty mają bardzo duże znaczenie dla planowania pracy w kolejnym roku szkolnym. Nauczyciel/-ka w swojej pracy wdrażał/-a również wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora szkoły.
2) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki – 5/5 pkt
Pan/-i …………………………………………….. dbał/-a o bezpieczeństwo uczniów w szkole, podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych. Wzorowo pełnił/-a dyżury nauczycielskie. Bezpieczeństwo uczniów było zawsze dla niego/niej priorytetem. Często przeprowadzał/-a pogadanki na temat bezpiecznego zachowania w szkole, drodze do szkoły i domu.
Zwracał/-a uwagę na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, dbałość o bezpieczeństwo w sieci i przeciwdziałanie cyberprzemocy. Nauczyciel/-ka każdego roku zapoznawał/-a uczniów z regulaminami szkolnymi, w tym regulaminem pracowni/sali …………….. Zwracał/-a szczególną uwagę na regulamin wycieczek i wyjazdów szkolnych, z którym zapoznawał/-a uczniów i ich rodziców. Włączał/-a się w promowanie działań prozdrowotnych, pełniąc funkcję koordynatora projektów „Bieg po zdrowie” i „Trzymaj formę”. Poza tym nauczyciel/-ka pełnił/-a także funkcję społecznego inspektora pracy, dzięki czemu skutecznie i skrupulatnie przyglądał/-a się funkcjonowaniu szkoły, uczestniczył/-a w corocznych przeglądach bezpieczeństwa pod kątem zapewnienia uczniom i pracownikom bezpiecznych warunków nauki i pracy.
3) znajomość praw dziecka i ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej – 4/5pkt
Nauczyciel/-ka zna prawa dziecka, co niejednokrotnie deklarował/-a w czasie omawiania zajęć. Przedstawiał/-a uczniom ich prawa i obowiązki podczas zajęć z wychowawcą klasy. Zawsze kieruje się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie, co potwierdzają opinie rodziców uczniów, którzy wysoko cenią kompetencje wychowawcze nauczyciela/-ki.
Zna środowisko rodzinne swoich uczniów, potrafi zdiagnozować ich potrzeby i wspierać ich rozwój. Nie wszyscy uczniowie znają swoje prawa, co wymaga dopracowania podczas zajęć z wychowawcą lub podczas indywidualnych spotkań. Nauczyciel/-ka realizował/-a projekt edukacyjny „Szanujmy swoją godność”, będący elementem programu wychowawczo-profilaktycznego. Dokonał/-a diagnozy wiedzy i umiejętności uczniów po zrealizowanym projekcie. Z diagnozy wynikało, iż uczniowie rozumieją pojęcia szacunku i godności człowieka, podają przykłady kulturalnego zachowania i nawiązywania prawidłowych relacji międzyludzkich.
4) wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego – 5/5 pkt
Nauczyciel/-ka systematycznie pracował/-a z dziećmi mającymi problemy z nauką, niewłaściwym zachowaniem oraz problemami w rodzinie. Prowadził/-a zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, podczas których starał/-a się stymulować rozwój uczniów, utrwalać materiał z lekcji, wyrównać braki edukacyjne, a często nawiązać lepszy kontakt. Zaletą takich zajęć była praca w małej grupie, co sprzyjało produktywnej atmosferze pracy z dziećmi nieśmiałymi, wycofanymi. Pracę z nowym zespołem klasowym rozpoczynał/-a od rozpoznania potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów. Diagnozy dokonywał/-a we współpracy z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami. Podejmował/-a działania adekwatne do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości i zainteresowań ucznia, w tym poprzez realizację zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opracowywał/-a karty pracy i modyfikował/-a treści zadań odpowiednio do możliwości uczniów.
Podczas zajęć stosował/-a motywujący sposób oceniania, udzielał/-a informacji zwrotnych oraz stosował/-a inne elementy oceniania kształtującego. Każdą ocenę otrzymaną przez ucznia dokładnie z nim omawiał/-a i uzasadniał/-a, ze zwróceniem szczególnej uwagi na jego mocne strony i wskazaniem zagadnień wymagających dodatkowej pracy.
Nauczyciel/-ka wskazywał/-a uczniom sposoby samodzielnego uczenia się, podawał/-a informacje, gdzie szukać wiedzy i zadań do ćwiczeń. Prowadząc lekcje i zajęcia dodatkowe, wykorzystywał/-a przygotowane przez siebie gry dydaktyczne, dzięki którym uczniowie chętnie utrwalali zdobytą wiedzę i nadrabiali zaległości. Uczniowie, za zachętą nauczyciela/-ki, współtworzyli zadania, zabawy i wyjaśniali sobie nawzajem zagadnienia, co wpływało na podniesienie samooceny i motywowało ich do dalszej pracy. Pracując ze zróżnicowanym zespołem klasowym, nauczyciel/-ka pamiętał/-a również o uczniach zdolnych. Podczas lekcji realizował/-a zagadnienia wykraczające poza podstawę programową, przedstawiał/-a ciekawostki i dodatkowe informacje, wskazywał/-a ciekawe strony
z dziedzin, które interesowały uczniów.
Nauczyciel/-ka potrafił/-a zachęcać uczniów do nauki poprzez stosowanie pochwał
i elementów oceniania kształtującego. Doceniał/-a najmniejsze sukcesy uczniów i ich starania. Bardzo dużą uwagę zwracał/-a na indywidualne możliwości uczniów, co miało duże znaczenie dla indywidualizacji procesu nauczania.
5) kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela – 3/5 pkt
Nauczyciel/-ka w swojej pracy zawodowej własnym przykładem zbudował/-a autorytet, którym cieszy się wśród uczniów i ich rodziców. Uczestniczył/-a w szkolnych uroczystościach o charakterze patriotycznym i społecznym. Zwracał/-a uwagę uczniów na ich właściwe zachowanie, szacunek dla drugiego człowieka, znajomość swoich praw. Podczas szkolnych uroczystości pełnił/-a funkcję opiekuna klasy, dbając o dyscyplinę i odpowiednie do sytuacji zachowanie. Rzadko sam/-a inicjował/-a organizację uroczystości o charakterze patriotycznym, najczęściej jest ich uczestnikiem. Przeprowadził/-a zajęcia z wychowawcą, podczas których zwracał/-a uwagę na postawy społeczne i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Wspólnie z uczniami uczestniczył/-a w sesji rady gminy, podczas której jego/jej wychowankowie mogli zabierać głos w sprawach obywatelskich (uczniowskich).
6) współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych – 5/5 pkt
Nauczyciel/-ka potrafi dzielić się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. Działał/-a aktywnie w zespole nauczycieli przedmiotów ………... Był/-a również przewodniczącym/-ą zespołu, ustalał/-a harmonogram działania, dzielił/-a się wiedzą zdobytą podczas szkoleń. Doradzał/-a nauczycielom na temat prowadzonych lekcji, metod pracy oraz sposobów oceniania. Prowadził/-a również zajęcia otwarte dla młodych stażem nauczycieli, chętnie dzielił/-a się wiedzą na temat oceniania w zakresie pracy egzaminatora OKE. Udostępniał/-a także swoje materiały metodyczne. Będąc członkiem grup na Facebooku skupiających pasjonatów zawodu nauczyciela, dzielił/-a się opracowanymi przez siebie materiałami i korzystał/-a z zasobów innych. Nauczyciel/-ka realizował/-a zadania wynikające z działalności statutowej szkoły, planu pracy szkoły, bieżących potrzeb oraz przydziału obowiązków. Przez wiele lat pełnił/-a funkcję wychowawcy klasy, cieszył/-a się zaufaniem uczniów, potrafił/-a z sukcesem rozwiązywać problemy wychowawcze klasy. Bardzo efektywnie współpracował/-a z rodzicami podczas wywiadówek, konsultacji, za pośrednictwem dziennika elektronicznego, telefonu czy Messengera w celu omówienia postępów ucznia w nauce i zachowaniu.
Często kontaktował/-a się z rodzicami uczniów bezpośrednio i podczas klasowych spotkań integracyjnych. Starannie diagnozował/-a środowisko uczniowskie oraz potrzeby indywidualne uczniów. Jako wychowawca zespołu klasowego wspólnie z rodzicami ustalał/-a plan pracy na dany rok szkolny, organizację wycieczek i uroczystości klasowych (np. wigilia klasowa, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet). Rodzice uczniów zawsze chętnie włączali się w działania na rzecz klasy i szkoły, np. poprzez przygotowanie dekoracji świątecznych do sali, pieczenie ciast, uczestniczenie w zbiórkach na cele charytatywne. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i mając na uwadze ich wszechstronny rozwój, nauczyciel/-ka organizował/-a wycieczki pozwalające na rozbudzanie ciekawości poznawczej i zainteresowania różnymi przedmiotami. Jako opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu współorganizował/-a Koncert Talentów, który pozwolił uczniom zaprezentować swoje umiejętności (m.in. wokalne, taneczne, modelarskie) na forum szkoły.
7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony – 4/5 pkt
Nauczyciel/-ka jest osobą odpowiedzialną i zaangażowaną w pracę zawodową. Obowiązki nauczyciela i wychowawcy wykonuje bardzo skrupulatnie, jest przygotowany/-a merytorycznie i metodycznie do zajęć.
Przestrzega przepisów prawa związanych z powierzonym stanowiskiem. Stara się systematycznie prowadzić dokumentację szkolną, zawsze zgodnie z prawem i zasadami przyjętymi w szkole. Przestrzega zapisów ujętych w statucie i innych dokumentach regulujących pracę szkoły oraz wykonuje powierzone sobie zadania. Planując czas pracy na lekcji, stara się jak najefektywniej go wykorzystać.
Sumiennie wypełnia swoje obowiązki podczas pełnionych dyżurów. Dba o powierzone mienie, szanuje przekazywany mu/jej sprzęt, zgłasza usterki, gdy takie się pojawiają. Stara się na bieżąco przekazywać informacje uczniom oraz ich rodzicom poprzez e-dziennik, na gazetkach ściennych w sali lekcyjnej.
8) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego – 5/5 pkt
Nauczyciel/-ka ukończył/-a liczne formy doskonalenia zawodowego, np.:
• e-szkolenia:
o „Jak w czasie pandemii przetrwać w domu z dziećmi i pracą?”,
o „Publikacje i narzędzia Nowej Ery z wykorzystaniem chmury Google G Suite dla szkół, w tym Google Classroom”,
o „Uczeń ze spektrum autyzmu”,
o „S jak stres – jak pomóc uczniom radzić sobie ze stresem przed egzaminami i sprawdzianami”;
• e-konferencje:
o „Nowe media w pracy nauczyciela klas IV–VIII”,
o „Halo, czy ktoś mnie słyszy? – rola relacji w nauczaniu w szkole podstawowej”,
o „Rola motywacji w nauczaniu zdalnym”,
o „Pragmatyka zawodowa nauczycieli w czasach pandemii”,
o „Wypalenie zawodowe nauczyciela”,
o „Motywowanie ucznia z problemami w nauce”;
• webinary:
o „Praca nauczycieli wychowawców w okresie edukacji zdalnej”,
o „Jak poznać potrzeby i spełnić oczekiwania współczesnego ucznia?”,
o „Emocje dziecka”.
Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas powyższych form doskonalenia nauczyciel/-ka wykorzystywał/-a do podniesienia jakości pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz wzbogacania warsztatu pracy. Pan/-i ………………………………… potrafił/-a również dzielić się z innymi nauczycielami wiedzą i umiejętnościami, które zdobył/-a podczas uczestnictwa w różnych formach doskonalenia zawodowego.
9) współpraca z rodzicami – 5/5 pkt
Nauczyciel/-ka potrafi współpracować z rodzicami uczniów, na bieżąco informuje ich
o postępach, osiągnięciach, problemach w nauce i zachowaniu. Systematycznie organizuje zebrania z rodzicami, włącza ich w planowanie pracy wychowawczej. Wspólnie z rodzicami zorganizował/-a wiele imprez i uroczystości klasowych, np. Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, mikołajki, andrzejki, klasową wigilię. Rodzice wsparli organizację klasowych wyjazdów i wycieczek, np. wyjazd integracyjny na kręgle, do kina, teatru, filharmonii, na wystawę malarską, wycieczkę do Krakowa, Gdańska i inne.
Rodzice uczniów Pana/-i …………………… uczestniczą w warsztatach dla rodziców, które zostały zorganizowane z okazji świąt Bożego Narodzenia. Poza tym nauczyciel/-ka zorganizował/-a dla rodziców spotkanie z inspektorem policji, którego celem było uświadomienie o niebezpieczeństwach w sieci.
DODATKOWE KRYTERIA OCENY PRACY
Wybrane przez dyrektora – 5/5 pkt
• Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych:
Nauczyciel/-ka realizował/-a innowację pedagogiczną …………………………. Dokonał/-a ewaluacji działań innowacyjnych i wykazał/-a efekty wdrożenia w pracy z uczniami innowacji metodycznej. Zastosował/-a następujące metody aktywizujące: …………………………………
Wybrane przez nauczyciela – razem 5/5 pkt
• Prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców:
Nauczyciel/-ka prowadził/-a zajęcia otwarte dla innych nauczycieli przedmiotów …………….. Zajęcia zostały wysoko ocenione przez nauczycieli i metodyka ………………….. Poza tym przeprowadził/-a warsztaty dla rodziców na temat ……………………………………………..
11. Data dokonania oceny pracy: .……………………………………………………………
12. Podpis osoby dokonującej oceny pracy: .………………………………………………….
13. Pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy albo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny pracy:
Zgodnie z art. 6a ust. 9 pkt 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Panu/Pani prawo wniesienia odwołania, za moim pośrednictwem, do ................................................................. .
Zgodnie z art. 6a ust. 9 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Panu/Pani prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny pracy do organu, który tę ocenę ustalił .
…………………………… ……………………………….
(data) (podpis ocenianego)
14. Przyjęcie karty oceny pracy:
…………………………… ………………………….
(data) (podpis ocenianego)
…………………………
(podpis oceniającego)