Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 30 MAJA 2025

Długotrwała nieobecność ucznia w szkole skutkuje koniecznością przeprowadzenia egzekucji obowiązku szkolnego. Należy tu jednak przytoczyć regulację art. 42 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którą przez niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub placówce.

Nieusprawiedliwiona nieobecność na co najmniej połowie zajęć wymusza przeprowadzenie postępowania egzekucyjnego. Pobyt w szpitalu jest jednak nieobecnością usprawiedliwioną, więc nie można prowadzić postępowania egzekucyjnego z powodu długotrwałej choroby ucznia i konieczności jego hospitalizacji. Wydawać się zatem może, że w takim wypadku uczeń mógłby stracić nawet rok bez ingerencji ze strony szkoły. W takiej sytuacji obowiązują jednak przepisy, które wymagają prowadzenia kształcenia również w podmiocie leczniczym. O ile stan zdrowia i sposób leczenia ucznia na to pozwala, obowiązek szkolny i obowiązek nauki powinny być realizowane.

W pierwszej kolejności należy tu przytoczyć regulację art. 128 ust. 1 Prawa oświatowego, zgodnie z którą podmiot leczniczy, a także jednostka pomocy społecznej, w której zorganizowana jest szkoła specjalna, zapewniają korzystanie z pomieszczeń dla prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowawczych.

Istotna jest regulacja ust. 2 przywołanej wyżej ustawy, zgodnie z którą w związku z organizowaniem kształcenia i specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych dla ucznia przyjętego do podmiotu leczniczego, podmiot ten przekazuje szkole specjalnej lub oddziałowi specjalnemu zorganizowanym w podmiocie leczniczym dane uczniów, o których mowa w art. 25 pkt 1 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, niezbędne do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. Dane te obejmują zatem oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, w tym:

  • nazwisko i imię (imiona),
  • datę urodzenia,
  • oznaczenie płci,
  • adres miejsca zamieszkania,
  • numer PESEL, jeżeli został nadany, a w przypadku noworodka – numer PESEL matki; a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania.

Co do zasady, w przypadku gdy w danym podmiocie leczniczym organizowana jest szkoła, potocznie zwana przyszpitalną, to właśnie ta szkoła przejmuje nauczanie przez czas pobytu ucznia w szpitalu. Kiedy podmiot leczniczy nie organizuje nauczania, wówczas zastosowanie ma art. 128 ust. 4 Prawa oświatowego. Według tych przepisów szkoła, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do podmiotu leczniczego, w którym nie zorganizowano szkoły specjalnej, na wniosek rodziców ucznia (a w przypadku uczniów pełnoletnich – tych uczniów) oraz w porozumieniu z kierownikiem tego podmiotu i organem prowadzącym tę szkołę, umożliwia uczniowi realizację w podmiocie leczniczym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.