Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO NA STANOWISKU GŁÓWNY KSIĘGOWY / KSIĘGOWY / KADROWY 1. Opis miejsca pracy/szkoły Szkoła Podstawowa nr…. w……………. to budynek wolnostojący, trzykondygnacyjny, podpiwniczony z boiskiem typu Orlik i parkingiem dla samochodów, ogrodzony z dwoma wejściami. Na parterze znajdują się pomieszczenia biurowe dla dyrektora szkoły oraz pracowników administracji i obsługi, pokój nauczycielski, stołówka, świetlica, toalety, kuchnia z zapleczem, sala gimnastyczna z szatnią. W piwnicy znajdują się szatnie dla uczniów oraz dla pracowników szkoły, pomieszczenia gospodarcze, magazyn i zaplecze kuchenne. Na piętrach są sale lekcyjne, toalety oraz pomieszczenie gospodarcze. Na parterze oraz na każdym piętrze znajdują się pomieszczenie dla woźnych. Kondygnacje połączone są klatkami schodowymi. Wszystkie pomieszczenia w szkole spełniają wymagania określone w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w przepisach przeciwpożarowych. Sale lekcyjne mają właściwe oświetlenie naturalne i sztuczne oraz posiadają wentylacje. Schody i ciągi komunikacyjne posiadają prawidłowe oznaczenie dróg ewakuacyjnych znakami zgodnymi z Polską Normą. Pomieszczenia pracy, sale lekcyjne oraz pozostałe pomieszczenia wyposażone są w dostateczną ilość środków gaśniczych. Stan budynku szkoły i pomieszczeń jest dobry zgodnie z przeglądem technicznym budynku i przeglądem stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. 2. Wypadki w szkole W Szkole Podstawowej nr…. w …………. w okresie od września 2018 roku do czerwca 2023 roku doszło do trzech wypadków przy pracy: • poślizgnięcie, • upadek z drabiny, • skaleczenie dłoni. Po każdym z tych zdarzeń zastosowano odpowiednie zalecenia profilaktyczne i procedury. Mają one zastosowanie w niniejszej Ocenie Ryzyka Zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy. 3. Ocena Ryzyka Zawodowego Ocena Ryzyka Zawodowego w Szkole Podstawowej nr…. w ……… została przeprowadzona dla stanowiska główny księgowy / księgowy / kadrowy. Karta analizy stanowiska pracy: Metoda oceny ryzyka zawodowego – według normy RISK SCORE Przyjęty akceptowalny poziom ryzyka – małe. Liczba osób zatrudnionych – 3, w tym: kobiety – 3, mężczyźni – 0, młodociani – 0, niepełnosprawni – 0. Opis stanowiska pracy: Zasadniczym miejscem pracy jest pomieszczenie biurowe. Dojście do miejsca pracy w zależności od miejsca wykonywania czynności odbywa się pieszo oraz po schodach w ciągach komunikacyjnych. Stanowisko pracy zostało urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nim czynności oraz psychofizycznych właściwości pracownika. Wymiary wolnej powierzchni stanowiska pracy głównego księgowego / księgowego / kadrowego szkoły zapewniają swobodę ruchu wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny, z uwzględnieniem wymagań ergonomii. Instalacja elektryczna w miejscu wykonywania czynności jest sprawna, poddawana okresowym pomiarom. Zabezpieczenie pożarowe zgodne z Rozporządzeniem MSWiA w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Drogi ewakuacyjne wyznaczone i oznakowane zgodnie z Polska Normą. W pomieszczeniach pracy zapewnione jest oświetlenie naturalne i sztuczne oraz centralne ogrzewanie. Wentylacja w pomieszczeniach spełnia wymogi i jest sprawna. Podczas wykonywania obowiązków przyjmowana jest wymuszona pozycja przy pracy, co powoduje zwiększone obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego. Istotne jest, aby pozycja wymuszona nie była długotrwała, a jeśli nie jest to możliwe należy wykonywać zmiany pozycji lub przerwy od wykonywania określonych czynność. Pracownik posiada aktualne szkolenia wstępne i okresowe z zakresu BHP oraz aktualne badania lekarskie wstępne i okresowe, które dokumentują brak przeciwskazań do wykonywania pracy. • Identyfikacja zagrożeń: o środki pracy i materiały – komputer z monitorem ekranowym, kserokopiarka, drukarka, telefon, niszczarka, o środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie ochronne – nie są wymagane. Mogą być stosowane okulary korygujące wzrok, zgodnie z orzeczeniem lekarskim. Dotyczy pracowników pracujących na monitorze ekranowym ponad 4 godziny. • wykonywane zadania i charakterystyka pracy: o prowadzenie księgowości placówki, kadr, rozliczeń finansowych, zobowiązań zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, o planowanie i koordynowanie operacji finansowych placówki, o organizowanie rachunkowości w placówce, o obliczanie zobowiązań podatkowych, o opracowywanie dokumentacji, zestawień, raportów, wykazów, o przemieszczanie się pieszo po terenie szkoły, o przemieszczanie się samochodem lub transportem publicznym w celu załatwienia spraw służbowych, o praca na monitorze ekranowym (komputer), o praca w pozycji siedzącej (często wymuszonej), chodzącej, o przewaga wysiłku umysłowego. Lp. Zagrożenie (zdarzenie) Źródło zagrożenia Możliwe skutki zagrożeń Przed korektą Środki profilaktyczne Po korekcie S E P R S E P R 1 Upadek na tym samym poziomie (potknięcie się, poślizgnięcie itp.) Śliskie lub nierówne podłogi wewnątrz lub powierzchnie na zewnątrz budynku Potłuczenia, zwichnięcia, złamania kończyn, naderwania mięśni i ścięgien, urazy głowy wstrząśnienie mózgu 7 6 3 126 średnie Utrzymywanie porządku w pomieszczeniu i na drogach komunikacji wewnętrznej, stosowanie odpowiedniego obuwia, zachowanie szczególnej ostrożności 7 6 1 42 małe 2 Różnica poziomów (upadek na niższy poziom) Przemieszczanie się po schodach Złamania kończyn, uszkodzenia kręgosłupa, potłuczenia, urazy 7 6 3 126 średnie Stosowanie przez pracowników odpowiedniego obuwia, zachowanie ostrożności przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów 3 6 1 18 małe 4 Uderzenie o nieruchome przedmioty Urządzenia, meble, przedmioty i wyposażenie przy stanowisku pracy lub zlokalizowane przy przejściach i dojściach. Ograniczona przestrzeń miejsca pracy, nieporządek Potłuczenia, guzy, siniaki 7 6 6 252 duże Właściwa organizacja stanowisk pracy. Ustawienie regałów, mebli, urządzeń i materiałów zapewniające swobodne poruszanie się Dbałość o ład i porządek, zwłaszcza w przejściach i na dojściach do stanowisk pracy. Zachowanie należytej ostrożności 3 6 3 54 średnie 5 Obciążenie fizyczne – statyczne (przeciążenie narządu ruchu wskutek wymuszonej pozycji ciała) Nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia. Nieergonomiczne stanowisko pracy. Brak podparcia nadgarstka Bóle mięśniowe, zwyrodnienia kręgosłupa i stawów 7 6 6 252 duże Stosowanie ergonomicznych krzeseł. Odpowiednie ustawienie biurka. Właściwa organizacja czasu pracy, przerwy i ćwiczenia korygujące. 3 6 3 54 średnie 6 Przeciążenie narządu wzroku Praca z monitorem ekranowym, nieprawidłowe ustawienie monitora, niewystarczające oświetlenie pola pracy, długotrwała praca bez przerw Osłabienie wzroku, bóle oczu, łzawienie, Zmęczenie, pogorszenie ostrości widzenia, bóle głowy 7 6 6 252 duże Przestrzeganie instrukcji stanowiskowej dotyczącej. ustawienia monitora, właściwego oświetlenia, stosowanie przerw w pracy, czasowa zmiana rodzaju zajęć 3 6 1 18 średnie 7 Energia elektryczna Instalacja elektryczna w budynku, maszyny i urządzenia techniczne zasilane energią elektryczną. Brak okresowych kontroli stanu instalacji Poparzenie, porażenie prądem elektrycznym (układ krążenia, układ nerwowy), w skrajnych przypadkach śmierć 15 6 1 90 średnie Odpowiednie zabezpieczenie instalacji, prawidłowe włączniki, kontrole techniczne, pomiary elektryczne. Cykliczne przeglądy instalacji elektrycznej w budynku 7 6 0,2 8,4 małe 8 Pożar Zwarcie w instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia, duże ilości materiałów palnych (papier, tektura) Ciężkie uszkodzenia ciała – poparzenia, w skrajnych przypadkach śmierć 15 6 1 90 średnie Przestrzeganie instrukcji ppoż. Okresowe przeglądy instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń zasilanych energią elektryczną wykonywane przez osoby uprawnione. Zapewnienie odpowiednich środków do gaszenia pożarów 7 6 0,1 4,20 małe 9 Hałas Urządzenia zainstalowane w pomieszczeniu, odgłosy dochodzące z zewnątrz, zachowanie uczniów Napięcie nerwowe, zmęczenie psychiczne, uszczerbek słuchu 3 6 3 54 średnie Eliminowanie „głośnych” urządzeń, ograniczenie hałasu, dbanie o to, by natężenie hałasu w środowisku pracy biurowej było zgodne z normami 3 6 1 18 małe 10 Obciążenie emocjonalne (stres) Odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Złożoność zadań Nerwice, bezsenność, choroby serca i układu pokarmowego 3 6 3 54 średnie Właściwa organizacja czasu pracy. zapewnienie przerw w pracy i właściwego wypoczynku 3 6 1 18 małe 11 Przeciążenie percepcyjne wzroku Niewłaściwe oświetlenie miejsca pracy. Wzmożona koncentracja uwagi. Praca przy komputerze. Efekt mikro olśnienia Ból oczu, łzawienie. Bóle głowy 3 6 6 108 średnie Właściwe przygotowanie stanowiska do pracy z komputerem. Stosowanie oświetlenia punktowego. Stosowanie żaluzji lub rolet okiennych. Kontrola natężenia oświetlenia. Stosowanie przerw przy pracy na komputerze 1 6 0,5 3 małe 12 Kontakt z ostrymi akcesoriami biurowymi Ostre akcesoria biurowe Urazy, głównie rąk. Skaleczenia, zakłucia, zadrapania 6 6 3 108 średnie Zachowanie ostrożności podczas wykonywania prac biurowych z użyciem ostrych narzędzi. Porządek na stanowisku pracy 1 6 0,5 3 małe 13 Kontakt z gorącą / wrzącą cieczą Zaparzanie kawy, herbaty, wylanie wrzątku Oparzenia ciała 3 6 6 108 średnie Zachowanie ostrożności. Napełnianie naczyń do 2/3 wysokości 1 6 0,2 1,2 małe 14 Czynniki biologiczne – wirusy Praca z uczniami, narażenie na zmienne warunki atmosferyczne Choroby układu oddechowego, przeziębienia 7 6 6 252 duże Szczepienia, przestrzeganie badań profilaktycznych, stosowanie ubioru odpowiedniego do warunków pogodowych 3 6 3 54 średnie