Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO NA STANOWISKU
GŁÓWNY KSIĘGOWY / KSIĘGOWY / KADROWY
1. Opis miejsca pracy/szkoły
Szkoła Podstawowa nr…. w……………. to budynek wolnostojący, trzykondygnacyjny, podpiwniczony z boiskiem typu Orlik i parkingiem dla samochodów, ogrodzony z dwoma wejściami.
Na parterze znajdują się pomieszczenia biurowe dla dyrektora szkoły oraz pracowników administracji i obsługi, pokój nauczycielski, stołówka, świetlica, toalety, kuchnia z zapleczem, sala gimnastyczna z szatnią. W piwnicy znajdują się szatnie dla uczniów oraz dla pracowników szkoły, pomieszczenia gospodarcze, magazyn i zaplecze kuchenne. Na piętrach są sale lekcyjne, toalety oraz pomieszczenie gospodarcze. Na parterze oraz na każdym piętrze znajdują się pomieszczenie dla woźnych. Kondygnacje połączone są klatkami schodowymi. Wszystkie pomieszczenia w szkole spełniają wymagania określone w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w przepisach przeciwpożarowych. Sale lekcyjne mają właściwe oświetlenie naturalne i sztuczne oraz posiadają wentylacje. Schody i ciągi komunikacyjne posiadają prawidłowe oznaczenie dróg ewakuacyjnych znakami zgodnymi
z Polską Normą. Pomieszczenia pracy, sale lekcyjne oraz pozostałe pomieszczenia wyposażone są w dostateczną ilość środków gaśniczych. Stan budynku szkoły i pomieszczeń jest dobry zgodnie z przeglądem technicznym budynku i przeglądem stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Wypadki w szkole
W Szkole Podstawowej nr…. w …………. w okresie od września 2018 roku do czerwca 2023 roku doszło do trzech wypadków przy pracy:
• poślizgnięcie,
• upadek z drabiny,
• skaleczenie dłoni.
Po każdym z tych zdarzeń zastosowano odpowiednie zalecenia profilaktyczne i procedury. Mają one zastosowanie w niniejszej Ocenie Ryzyka Zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy.
3. Ocena Ryzyka Zawodowego
Ocena Ryzyka Zawodowego w Szkole Podstawowej nr…. w ……… została przeprowadzona dla stanowiska główny księgowy / księgowy / kadrowy.
Karta analizy stanowiska pracy:
Metoda oceny ryzyka zawodowego – według normy RISK SCORE
Przyjęty akceptowalny poziom ryzyka – małe.
Liczba osób zatrudnionych – 3, w tym: kobiety – 3, mężczyźni – 0, młodociani – 0, niepełnosprawni – 0.
Opis stanowiska pracy: Zasadniczym miejscem pracy jest pomieszczenie biurowe. Dojście do miejsca pracy w zależności od miejsca wykonywania czynności odbywa się pieszo oraz po schodach w ciągach komunikacyjnych. Stanowisko pracy zostało urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nim czynności oraz psychofizycznych właściwości pracownika. Wymiary wolnej powierzchni stanowiska pracy głównego księgowego / księgowego / kadrowego szkoły zapewniają swobodę ruchu wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny, z uwzględnieniem wymagań ergonomii. Instalacja elektryczna w miejscu wykonywania czynności jest sprawna, poddawana okresowym pomiarom. Zabezpieczenie pożarowe zgodne z Rozporządzeniem MSWiA w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Drogi ewakuacyjne wyznaczone i oznakowane zgodnie z Polska Normą. W pomieszczeniach pracy zapewnione jest oświetlenie naturalne i sztuczne oraz centralne ogrzewanie. Wentylacja w pomieszczeniach spełnia wymogi i jest sprawna. Podczas wykonywania obowiązków przyjmowana jest wymuszona pozycja przy pracy, co powoduje zwiększone obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego. Istotne jest, aby pozycja wymuszona nie była długotrwała, a jeśli nie jest to możliwe należy wykonywać zmiany pozycji lub przerwy od wykonywania określonych czynność. Pracownik posiada aktualne szkolenia wstępne i okresowe z zakresu BHP oraz aktualne badania lekarskie wstępne i okresowe, które dokumentują brak przeciwskazań do wykonywania pracy.
• Identyfikacja zagrożeń:
o środki pracy i materiały – komputer z monitorem ekranowym, kserokopiarka, drukarka, telefon, niszczarka,
o środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie ochronne – nie są wymagane. Mogą być stosowane okulary korygujące wzrok, zgodnie z orzeczeniem lekarskim. Dotyczy pracowników pracujących na monitorze ekranowym ponad 4 godziny.
• wykonywane zadania i charakterystyka pracy:
o prowadzenie księgowości placówki, kadr, rozliczeń finansowych, zobowiązań zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
o planowanie i koordynowanie operacji finansowych placówki,
o organizowanie rachunkowości w placówce,
o obliczanie zobowiązań podatkowych,
o opracowywanie dokumentacji, zestawień, raportów, wykazów,
o przemieszczanie się pieszo po terenie szkoły,
o przemieszczanie się samochodem lub transportem publicznym w celu załatwienia spraw służbowych,
o praca na monitorze ekranowym (komputer),
o praca w pozycji siedzącej (często wymuszonej), chodzącej,
o przewaga wysiłku umysłowego.
Lp. Zagrożenie
(zdarzenie) Źródło zagrożenia Możliwe skutki zagrożeń Przed korektą Środki profilaktyczne Po korekcie
S E P R S E P R
1 Upadek na tym samym poziomie (potknięcie się, poślizgnięcie itp.) Śliskie lub nierówne podłogi wewnątrz lub powierzchnie na
zewnątrz budynku Potłuczenia, zwichnięcia,
złamania kończyn, naderwania mięśni
i ścięgien, urazy głowy
wstrząśnienie mózgu 7 6 3 126 średnie Utrzymywanie porządku w pomieszczeniu i na drogach komunikacji wewnętrznej, stosowanie odpowiedniego obuwia, zachowanie szczególnej ostrożności 7 6 1 42 małe
2 Różnica poziomów
(upadek na
niższy poziom) Przemieszczanie się po schodach Złamania kończyn, uszkodzenia kręgosłupa,
potłuczenia, urazy 7 6 3 126 średnie Stosowanie przez pracowników odpowiedniego obuwia, zachowanie ostrożności
przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów 3 6 1 18 małe
4 Uderzenie
o nieruchome
przedmioty Urządzenia, meble, przedmioty i wyposażenie
przy stanowisku pracy
lub zlokalizowane przy przejściach i dojściach.
Ograniczona przestrzeń miejsca pracy, nieporządek Potłuczenia, guzy, siniaki 7 6 6 252 duże Właściwa organizacja
stanowisk pracy. Ustawienie regałów, mebli, urządzeń i materiałów
zapewniające swobodne
poruszanie się Dbałość o ład i porządek, zwłaszcza
w przejściach i na dojściach do stanowisk pracy. Zachowanie należytej ostrożności 3 6 3 54 średnie
5 Obciążenie
fizyczne – statyczne (przeciążenie
narządu ruchu wskutek wymuszonej pozycji ciała) Nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia.
Nieergonomiczne stanowisko
pracy. Brak podparcia
nadgarstka Bóle mięśniowe, zwyrodnienia kręgosłupa i stawów 7 6 6 252 duże Stosowanie ergonomicznych
krzeseł. Odpowiednie ustawienie
biurka. Właściwa organizacja
czasu pracy, przerwy i ćwiczenia
korygujące. 3 6 3 54 średnie
6 Przeciążenie
narządu
wzroku Praca z monitorem
ekranowym, nieprawidłowe ustawienie monitora, niewystarczające
oświetlenie pola pracy,
długotrwała praca bez
przerw Osłabienie wzroku, bóle oczu, łzawienie, Zmęczenie,
pogorszenie ostrości
widzenia, bóle głowy 7 6 6 252 duże Przestrzeganie instrukcji stanowiskowej dotyczącej. ustawienia monitora, właściwego oświetlenia, stosowanie
przerw w pracy, czasowa zmiana rodzaju zajęć 3 6 1 18 średnie
7 Energia
elektryczna Instalacja elektryczna
w budynku, maszyny
i urządzenia techniczne zasilane energią elektryczną. Brak okresowych kontroli stanu instalacji Poparzenie, porażenie
prądem elektrycznym
(układ krążenia, układ nerwowy), w skrajnych
przypadkach śmierć 15 6 1 90 średnie Odpowiednie zabezpieczenie instalacji, prawidłowe włączniki, kontrole techniczne, pomiary elektryczne. Cykliczne przeglądy instalacji elektrycznej w budynku 7 6 0,2 8,4 małe
8 Pożar Zwarcie w instalacji
elektrycznej, zaprószenie ognia, duże ilości materiałów palnych (papier, tektura) Ciężkie uszkodzenia ciała –
poparzenia, w skrajnych przypadkach śmierć 15 6 1 90 średnie Przestrzeganie instrukcji
ppoż. Okresowe przeglądy
instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń zasilanych energią elektryczną wykonywane przez osoby uprawnione. Zapewnienie odpowiednich środków do gaszenia pożarów 7 6 0,1 4,20 małe
9 Hałas Urządzenia zainstalowane w pomieszczeniu, odgłosy dochodzące z zewnątrz, zachowanie uczniów Napięcie nerwowe,
zmęczenie psychiczne,
uszczerbek słuchu 3 6 3 54 średnie Eliminowanie „głośnych” urządzeń, ograniczenie hałasu, dbanie o to, by natężenie hałasu w środowisku pracy biurowej było zgodne z normami 3 6 1 18 małe
10 Obciążenie
emocjonalne
(stres) Odpowiedzialność za
wykonywaną pracę.
Złożoność zadań Nerwice, bezsenność,
choroby serca i układu pokarmowego 3 6 3 54 średnie Właściwa organizacja czasu pracy. zapewnienie przerw w pracy i właściwego wypoczynku 3 6 1 18 małe
11 Przeciążenie percepcyjne wzroku Niewłaściwe oświetlenie
miejsca pracy. Wzmożona
koncentracja uwagi. Praca
przy komputerze. Efekt
mikro olśnienia Ból oczu, łzawienie. Bóle głowy 3 6 6 108 średnie Właściwe przygotowanie stanowiska do pracy z komputerem. Stosowanie oświetlenia punktowego.
Stosowanie żaluzji lub rolet okiennych. Kontrola natężenia
oświetlenia. Stosowanie przerw przy pracy na komputerze 1 6 0,5 3 małe
12 Kontakt z ostrymi akcesoriami
biurowymi Ostre akcesoria biurowe Urazy, głównie rąk.
Skaleczenia, zakłucia, zadrapania 6 6 3 108 średnie Zachowanie ostrożności podczas
wykonywania prac biurowych z użyciem ostrych narzędzi. Porządek na stanowisku pracy 1 6 0,5 3 małe
13 Kontakt z gorącą / wrzącą cieczą Zaparzanie kawy, herbaty,
wylanie wrzątku Oparzenia ciała 3 6 6 108 średnie Zachowanie ostrożności.
Napełnianie naczyń do 2/3
wysokości 1 6 0,2 1,2 małe
14 Czynniki biologiczne – wirusy Praca z uczniami, narażenie na zmienne warunki atmosferyczne Choroby układu oddechowego, przeziębienia 7 6 6 252 duże Szczepienia, przestrzeganie badań profilaktycznych, stosowanie ubioru odpowiedniego do warunków pogodowych 3 6 3 54 średnie