Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie Dyrektora Liceum Ogólnokształcącego …………………………………………………… ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025 oraz informacja o pracy szkoły (wzór) I. Informacja o pracy szkoły: 1. Liczba uczniów: …………………..… 2. Liczba oddziałów: ……………...…… 3. Liczebność oddziałów: ……………… 4. Liczba nauczycieli: …………..……… • etaty: …………………………… • stopień awansu zawodowego nauczycieli: o początkujących: …….………… o mianowanych: ………………… o dyplomowanych: ……………… Praca rady pedagogicznej Lp. Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały 1. 2. 3. 4. 5. Współpraca z rodzicami Lp. Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw rodziców 1. 2. 3. 4. 5. Współpraca z samorządem uczniowskim Lp. Inicjatywy zgłaszane przez uczniów Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw uczniów 1. 2. 3. 4. 5. Imprezy i uroczystości szkolne Lp. Data Temat Uwagi o realizacji 1. 2. 3. 4. 5. 6. Udział uczniów w konkursach Lp. Data Nazwa konkursu Osiągnięcia uczniów Uwagi o realizacji 1. 2. 3. 4. 5. Wyniki klasyfikacji uczniów w roku szkolnym 2024/2025 II. Wyniki i wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 Sprawozdanie powstało na podstawie: • raportu egzaminu maturalnego, • sprawozdania wychowawców klas, • diagnozy pedagoga szkolnego, • sprawozdania z przeprowadzonych kontroli, • sprawozdania z realizacji planu doskonalenia nauczycieli, • arkuszy obserwacji. Kontrola realizacji podstawy programowej Prowadzono kontrolę realizacji podstawy programowej. Kontrola wykazała, że istnieje zagrożenie niezrealizowania programu z niektórych przedmiotów. Realizacja podstawy programowej i ramowych planów nauczania przedstawia się następująco: Imię i nazwisko nauczyciela Przedmiot Liczba godzin według ramowego planu nauczania Liczba godzin zaplanowana do realizacji w roku szkolnym 2024/2025 Liczba godzin zrealizowanych Realizacja celów wynikających z podstawy programowej Tak Nie Lp. Efekty z podstawy programowej Data realizacji Data sprawdzenia Sposób sprawdzenia Przyczyny niezrealizowania Realizacja celów wynikających z podstawy programowej Tak Nie 1. 2. 3. 4. 5. Lp. Zalecane warunki i sposób realizacji (z podstawy programowej) Data kontroli Realizacja Przyczyny niezrealizowania Tak Nie 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Wnioski z analizy egzaminu zewnętrznego 1. Wnioski z egzaminu maturalnego: • 100 proc. maturzystów zdało egzamin maturalny w części obowiązkowej. • Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki na poziomie podstawowym są z roku na rok coraz lepsze. • Wyniki egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z geografii, historii, chemii, matematyki i wiedzy o społeczeństwie są najlepsze od ……….. r. • W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami stwierdza się, że słabsze są wyniki uzyskane przez tegorocznych maturzystów na poziomie podstawowym z języka angielskiego, języka niemieckiego i fizyki oraz na poziomie rozszerzonym z języka niemieckiego oraz biologii. • Wynik egzaminu maturalnego z fizyki na poziomie rozszerzonym jest gorszy niż w roku ubiegłym. • Wynik egzaminu maturalnego z języka francuskiego na poziomie rozszerzonym jest gorszy niż w ..….... r., ale lepszy od wyników w .……….. r. • Średnie procentowe wyników uczniów z egzaminu na poziomie podstawowym (fizyka, historia, języki: angielski, francuski, niemiecki i polski oraz matematyka) oraz na poziomie rozszerzonym (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, języki: angielski, francuski, niemiecki i polski, matematyka i wiedza o społeczeństwie) są lepsze od średnich wyników uzyskanych w powiecie, okręgu i województwie. 2. Określenie mocnych i słabych stron kształcenia: Mocne strony kształcenia Umiarkowanie dobre wyniki kształcenia Słabe strony kształcenia Czynności, za które uczniowie uzyskali powyżej 70 proc. punktów Czynności, za które uczniowie uzyskali 50–70 proc. punktów Czynności, za które uczniowie uzyskali poniżej 50 proc. punktów Wnioski – analiza zapisów z powyższej tabeli w kategoriach: • Sukces szkoły (kolumna I): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Obszary/umiejętności wymagające doskonalenia (kolumna II): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Obszary/umiejętności wymagające intensywnych działań (kolumna III): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Analiza metodą gwiazdy pytań: 1. Co trzeba zrobić, żeby poprawić/opanować/wyćwiczyć umiejętności? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2. Kiedy/w jakim terminie należy to zrobić? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3. Jak należy to zrobić? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4. Gdzie należy to zrobić? • na lekcji TAK/NIE • na zajęciach dodatkowych TAK/NIE • w domu TAK/NIE 5. Kto ma to zrobić? • uczeń samodzielnie TAK/NIE • uczeń z pomocą nauczyciela TAK/NIE • uczeń z rodzicami TAK/NIE • uczeń z kolegą TAK/NIE 6. Określenie celu – po co to robimy? • aby uczeń opanował np. umiejętność szukania informacji w różnych źródłach, • …………………………….…………………………………………………… 7. Formułowanie poleceń: • nauczyciel np.: o przekazuje informację zwrotną na wszystkich lekcjach, o stwarza możliwość poprawiania błędów na wszystkich lekcjach, o motywuje uczniów do nauki, o prowadzi zajęcia wyrównawcze; • rodzic np. śledzi postępy i kontroluje wykonywanie ćwiczeń w domu, • uczniowie uważają na lekcji, korygują własne błędy, angażują się podczas lekcji. Określenie kierunków pracy: • Opracowanie planów pracy dydaktycznej: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Modyfikacja programów nauczania (czy programy nauczania dostosowano do potrzeb uczniów?): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Organizacja zajęć wspierających ucznia: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Projektowanie wymagań edukacyjnych (czy ocenianie dostosowano do potrzeb uczniów?): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Organizacja zajęć edukacyjnych (motywowanie uczniów, indywidualizacja): ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Wykorzystywanie wyników egzaminu maturalnego oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych: o nauczyciele organizują procesy edukacyjne w powiązaniu z wnioskami wynikającymi z analizy wyników egzaminu maturalnego oraz zewnętrznych i wewnętrznych badań edukacyjnych, o analiza wyników wewnętrznych sprawdzianów, a zwłaszcza z egzaminu maturalnego, jest dokonywana podczas zebrań zespołów przedmiotowych, rady pedagogicznej oraz indywidualnie przez nauczycieli, o wnioski z analizy wyników egzaminów zewnętrznych z poprzedniego roku szkolnego są znane wszystkim nauczycielom, o nauczyciele dokonali zmiany metod i form pracy:  wprowadzono ćwiczenia służące lepszemu przygotowaniu do matury,  zmieniono formy pracy z uczniem napotykającym trudności w nauce,  w większym stopniu stosuje się indywidualizację nauczania; o nie wszyscy nauczyciele uwzględniają wyniki analizy w swojej pracy, o w małym stopniu wnioski z analiz dotyczą:  zmiany realizowanych programów,  modyfikacji planów dydaktycznych,  dostosowania realizowanych programów do możliwości uczniów,  zmiany metod prowadzenia zajęć oraz sposobów realizacji umiejętności słabo opanowanych przez uczniów. Scenariusz spotkania zespołu nauczycieli przeprowadzony metodą GROW Johna Whitmore’a Model planowania pracy zespołu metodą GROW jest zbliżony do planowania podróży, dlatego zadajemy kolejno następujące pytania: 1. Jaki jest cel podróży? – goal. 2. Gdzie jesteśmy teraz? – reality. 3. Jakie są możliwe trasy dotarcia do celu? – options. 4. Którą drogę jednostka/zespół wybiera jako najlepszą? – will. 5. Etap Działanie Struktura rozmowy / kolejne pytania (przykłady) I. Cel (Goal) Ustalenie celu Pytania o cel: Co chcesz osiągnąć? Wszyscy uczniowie chcą osiągnąć wysokie wyniki na egzaminach zewnętrznych. Skąd będziesz wiedział, że cel został osiągnięty? Uczniowie angażują się na lekcjach i zajęciach dodatkowych w celu przygotowania się do egzaminu. Podczas egzaminu uczniowie starają się wykonać wszystkie zadania II. Stan obecny (Reality) Określenie aktualnej sytuacji Pytania o rzeczywistość: Jak jest obecnie? Część uczniów nie angażuje się w przygotowanie do egzaminu i odstępuje od wykonania niektórych zadań egzaminacyjnych. Co już działa/co się udaje? Wsparcie dla uczniów z problemami edukacyjnymi. Co nie działa/co się nie udało? Wsparcie jest okazjonalne, nie obejmuje wszystkich uczniów potrzebujących wsparcia III Opcje (Options) Szukanie rozwiązań Pytania o rozwiązania: Jakie widzisz/widzicie możliwości? Kto może cię/was wesprzeć? Co można zrobić innego? IV Wybór (Will) Decyzja Pytania o decyzję: Co chcesz zrobić? Jaki będzie Twój/Wasz pierwszy krok? Analiza egzaminu metodą czterech kroków • Krok 1. Poznanie sytuacji – jak jest? • Krok 2. Określenie stanu docelowego – jak chcemy, żeby było? • Krok 3. Szukanie przyczyn – co powoduje, że nie osiągnięto stanu docelowego? • Krok 4. Zdefiniowanie, jaki obszar do rozwoju jest kluczowy, aby osiągnąć stan docelowy. III. Kontrola i wspomaganie Kontrola W roku szkolnym 2024/2025 w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przeprowadzono następujące kontrole: • prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej przez nauczycieli, • prawidłowości i kompletności dokumentacji szkolnej związanej z właściwym przebiegiem procesu dydaktycznego: o podstawy programowe, o zestawy programów i podręczników, o wymagania edukacyjne; • planów dydaktycznych: o dostosowanie programu nauczania do poziomu klasy, o uwzględnienie w planach dydaktycznych podstawy programowej; • planów spotkań z rodzicami: o przekazywanie rodzicom informacji na temat wyników oraz wdrażanych wniosków z analiz, o przekazywanie informacji o poziomie wiedzy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na indywidualne postępy dziecka w nauce. Wnioski z kontroli: 1. Wszyscy nauczyciele zrealizowali podstawę programową ze swojego przedmiotu. 2. Nie we wszystkich dziennikach lekcyjnych istnieje zgodność zapisów z programem nauczania. 3. Wszyscy nauczyciele w czasie obserwacji oceniali uczniów zgodnie z przyjętymi zasadami oceniania zawartymi w statucie szkoły. 4. Nie wszyscy nauczyciele przekazują rodzicom informację na temat wyników egzaminu i wdrażanych wniosków z analiz oraz o poziomie wiedzy i indywidualnych postępów dziecka w nauce. Kontroli doraźnej podlegały: • Zajęcia pozalekcyjne. Nie wszyscy nauczyciele realizowali zajęcia zgodnie z harmonogramem. • Sprawdzano również dyżury nauczycielskie i wypełnianie innych zadań. Oceniono, że nauczyciele na ogół właściwie wywiązują się z obowiązku pełnienia dyżurów i zadań zleconych przez dyrektora szkoły. • W ramach kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa oświatowego sprawdzano prowadzoną przed nich dokumentację przebiegu nauczania. Kontrolowane były systematyczność wpisów, ich strona merytoryczna, rytmiczność oceniania, realizacja podstawy programowej. Po każdej kontroli nauczyciele otrzymywali informację zwrotną dotyczącą zaległości we wpisach tematów, braku informacji o frekwencji lub braku podpisu. Na ogół dokumentacja przebiegu nauczania była poprawnie prowadzona. Nauczyciele uzupełniali braki w dokumentacji na bieżąco. Obserwacje zajęć W roku szkolnym 2024/2025 dyrektor szkoły przeprowadził w wybranych klasach i wśród wybranych nauczycieli obserwację zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Cele prowadzonych obserwacji zajęć to przede wszystkim: • gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych, • wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, • doskonalenie warsztatu pracy dydaktycznej, • diagnoza realizacji zadań edukacyjnych szkoły, • ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego. Tematy obserwacji: • Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się. • Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. • Informowanie uczniów o celach uczenia się. • Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. • Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia. • Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć. • Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności. • Umiejętność pracy zespołowej. • Realizacja podstawy programowej. • Stosowanie metod aktywizujących uczniów. • Poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów. • Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych. • Stosowanie pomocy dydaktycznych. Ponadto obserwacje miały na celu doskonalenie procesu dydaktycznego, diagnozowanie opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności przewidzianych podstawą programową. Oceniano również pracę wychowawczą, realizowane tematy zajęć, efekty pracy wychowawczej. Obserwowano: • zajęcia dydaktyczno-wychowawcze wynikające z ramowego planu nauczania, • zajęcia pozalekcyjne, • uroczystości oraz akademie szkolne i klasowe, • zebrania klasowe z rodzicami. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzono, że: • większość nauczycieli stosuje elementy oceniania kształtującego w zakresie doskonalenia u uczniów umiejętności uczenia się, • wszyscy nauczyciele informowali uczniów o celach uczenia się, • nauczyciele na większości obserwowanych lekcji nie dostosowywali metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału, • nauczyciele starali się angażować wszystkich uczniów podczas zajęć, • wszyscy nauczyciele kształtują na lekcjach umiejętność pracy zespołowej, • obserwowane zajęcia obejmowały realizację podstawy programowej, • nauczyciele stosują metody aktywizujące, • nauczyciele korzystają z multimedialnych pomocy dydaktycznych, • uczniowie są oceniani systematycznie, zgodnie z zapisami statutowymi oraz przewidzianymi przepisami prawa oświatowego. Obserwacje wskazują na potrzebę doskonalenia nauczycieli w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami na lekcji, stosowania aktywnych metod pracy, a także dokonywania ewaluacji zajęć przez wszystkich nauczycieli. Wspomaganie Na terenie szkoły zostało przeprowadzonych ……… szkoleń rady pedagogicznej, a poza szkołą ……… nauczycieli skorzystało z udziału w szkoleniach i warsztatach. Ponadto: • …… nauczycieli podwyższało własne kwalifikacje na studiach podyplomowych, • …… nauczycieli uczestniczyło w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli, w zależności od potrzeb szkoły oraz potrzeb własnych, • …… nauczycieli uczestniczyło w spotkaniach oraz lekcjach otwartych prowadzonych przez metodyków, • dyrektor omawiał indywidualnie z nauczycielami sprawy związane z awansem zawodowym. Szkolenia rady pedagogicznej dotyczyły: • pracy zespołowej nauczycieli, • pracy z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, • bezpieczeństwa w szkole, • pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym. Wnioski: • W szkole większość nauczycieli systematycznie doskonali swoje kompetencje i umiejętności. • Niektórzy nauczyciele nie podjęli żadnej zewnętrznej formy doskonalenia zawodowego oprócz szkoleniowych rad pedagogicznych. • Brak spójności pomiędzy deklarowanymi przez nauczycieli formami doskonalenia zawodowego a ich realizacją. • Wielu nauczycieli nie uwzględniło zaleceń wynikających z nadzoru pedagogicznego dotyczących indywidualizacji nauczania. IV. Wnioski do dalszej pracy szkoły: 1. Należy zadbać, aby umiejętności wynikające z podstawy programowej przy wykorzystaniu zalecanych sposobów i warunków jej realizacji, w tym myślenia przyczynowo-skutkowego, były wdrażane przez wszystkich nauczycieli. 2. Wszyscy nauczyciele powinni dążyć do opanowania przez wszystkich uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej. 3. Wszyscy nauczyciele powinni uwzględnić wyniki analizy egzaminów zewnętrznych w planowaniu dalszego procesu edukacyjnego. 4. Należy zorganizować szkolenie dla wszystkich nauczycieli w zakresie wykorzystania nowoczesnych technik nauczania w procesie dydaktycznym. 5. Wszyscy nauczyciele powinni systematycznie angażować wszystkich uczniów podczas zajęć. 6. Nauczyciele powinni stosować więcej metod aktywizujących uczniów podczas lekcji i innych zajęć. 7. Na wszystkich lekcjach należy realizować wyznaczone cele. 8. Dokumentację przebiegu nauczania należy prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami. ……………………………… …………………………………………… (miejscowość, data) (podpis dyrektora szkoły)