Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego oraz informacja o pracy przedszkola w roku szkolnym 2024/2025
(wzór)
I. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025
Poniższe sprawozdanie zawiera wyniki i ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez dyrektora i odnosi się do zrealizowanych zadań planu nadzoru pedagogicznego dyrektora (wyników kontroli wewnętrznej, wspomagania nauczycieli oraz obserwacji przeprowadzonych w roku szkolnym 2024/2025). Opracowano je na podstawie art. 69 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) oraz § 24 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15).
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora w minionym roku szkolnym obejmował:
1) działania planowane, realizowane zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego,
2) działania doraźne, realizowane w sytuacji, w której zaistniała potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego,
3) działania kontrolne w zakresie:
a) przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej jednostki systemu oświaty,
b) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w jednostce systemu oświaty oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej jednostki systemu oświaty.
Nadzór pedagogiczny dyrektora w roku szkolnym 2024/2025 miał na celu ocenę:
1) zasad prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, w tym dzienników zajęć, dzienników innych zajęć, dzienników prowadzonych przez specjalistów (pedagoga, psychologa, pedagoga specjalnego), dokumentacji współpracy nauczyciela przedszkola z rodzicami ukierunkowanej na jakość i dostępność wparcia udzielanego dzieciom we współpracy z pedagogiem specjalnym, dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom na podstawie opinii i orzeczeń poradni (bieżąca i końcowa ocena skuteczności podjętych przez przedszkole działań pomocowych),
2) przestrzegania przepisów BHP – bezpieczeństwo podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym; zaznajamianie dzieci z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach sportowych podczas zajęć i zabaw ruchowych,
3) zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego,
4) przebiegu proces dydaktycznego, opiekuńczego i wychowania w przedszkolu, który sprzyja osiąganiu przez każde dziecko sukcesów, stosownie do jego możliwości i potrzeb,
5) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, w szczególności w obszarze:
a) pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci na podstawie opinii poradni,
b) kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra,
c) współpracy pedagoga specjalnego z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
6) działań związanych ze wspomaganiem nauczycieli,
7) realizacji kierunków polityki oświatowej państwa.
W trakcie sprawowanego nadzoru dyrektor posługiwał się następującymi narzędziami:
1) arkusze kontroli pracy nauczyciela,
2) arkusze obserwacji pracy nauczyciela.
W roku szkolnym 2024/2025 nie została przeprowadzona kontrola przez kuratora oświaty.
1. Informacja z realizacji planu kontroli
Kontrolowany obszar Wyniki kontroli Wnioski pozytywne Wnioski negatywne
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej jednostki systemu oświaty
1.Ocena terminowości i prawidłowości prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (kontrola stała): dzienniki zajęć, dzienniki zajęć innych niż zajęcia wpisywane do dziennika zajęć, dzienniki specjalistów Liczba zaplanowanych kontroli: .................
Liczba zrealizowanych kontroli: ................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Brak nieprawidłowości. Dokumentacja nauczycieli prowadzona była zgodnie z ustaleniami i przepisami prawa oświatowego, systematycznie, estetycznie i czytelnie W zdecydowanej większości dzienniki zajęć przedszkolnych oraz dzienniki innych zajęć i dzienniki specjalistów prowadzone były zgodnie z zapisami Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. W czasie prowadzonych kontroli stwierdzono braki w zakresie dokumentowania zastępstw, mimo że w przedszkolu funkcjonują jednolite unormowania dotyczące ich wpisywania. Każdy nauczyciel, dokonując zgodnie z prawem wpisu do dziennika, potwierdza tym samym swoją obecność w pracy – dotyczy to również realizowanych zastępstw.
Zalecenia:
Kontrolę prowadzenia dokumentacji należy zaplanować jako stały element nadzoru pedagogicznego. We wspomaganiu nauczycieli należy uwzględnić doskonalenie w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania
Zgodność z przepisami prawa prowadzenia dokumentacji organizacji zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sporządzanej przez nauczycieli pedagoga i psychologa Liczba zaplanowanych kontroli: .....................
Liczba zrealizowanych kontroli: ....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana zgodnie z prawem, adekwatnie do zapisów Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele analizują orzeczenia i opinie poradni oraz dokonują w razie potrzeby rozpoznania, ustalają z dyrektorem formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przekazują informacje rodzicom, dostosowują organizację kształcenia oraz wymagania do możliwości i potrzeb dzieci, oceniają skuteczność stosowanych form pomocy. Wszystkie dzieci objęte kształceniem specjalnym posiadają odrębną teczkę, w której gromadzona jest dokumentacja badań i czynności badawczych prowadzonych w przedszkolu W przedszkolu nie zawsze dokonuje się oceny skuteczności działań organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla każdego dziecka.
Zalecenia:
Ocenę skuteczności działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy wpisać na stałe do działań kontrolnych nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora
Zgodność z przepisami prawa sposobu prowadzenia dokumentacji współpracy nauczyciela z rodzicami ukierunkowanej na jakość i dostępność wparcia udzielanego dzieciom we współpracy z pedagogiem specjalnym. Bieżące dokonywanie oceny skuteczności podjętych przez przedszkole działań pomocowych Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: .....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Nauczyciele dokumentują współpracę z rodzicami w formie np. planów współpracy, notatek z rozmów i konsultacji indywidualnych z rodzicami, organizowanych zajęć i dni otwartych oraz warsztatów edukacyjno-integracyjnych dla rodziców. Nauczyciele informują rodziców o postępach edukacyjnych dzieci, a także o sposobach i możliwościach uzyskania wsparcia dla ich dzieci i dla nich samych. W przedszkolu systematycznie podejmuje się działania w zakresie zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom poprzez zatrudnienie specjalistów, w tym pedagoga specjalnego, psychologa i innych specjalistów Nie wszyscy nauczyciele rozpoznali możliwości rodziców w zakresie współpracy i skutecznie angażowali rodziców w pracę na rzecz przedszkola i oddziałów. Nie wszyscy nauczyciele przekazują rodzicom informacje na temat postępów rozwojowych dziecka oraz możliwości uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ich dzieci i dla nich samych.
Zalecenia:
Należy wspomagać nauczycieli w zakresie poszerzania wiedzy o zasadach współpracy z rodzicami/opiekunami dzieci (warunki i zasady dobrej współpracy z rodzicami, pozytywna motywacja, partnerstwo, jedność oddziaływań i systematyczność)
Kontrola zgodności programów i planów pracy z obowiązującymi przepisami prawa Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: .....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Przeprowadzono kontrolę zgodności programów i planów z obowiązującymi przepisami prawa. Nauczyciele dostosowali plany pracy do programów nauczania, które zostały przyjęte do realizacji na początku roku szkolnego. Na bieżąco monitorują realizację podstawy programowej, która przebiega w sposób zaplanowany i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa Na ogół wszyscy nauczyciele nie mają problemów z realizacją programów i planów pracy. Jednak długotrwała nieobecność nauczyciela w pracy wymaga organizacji zastępstw w celu prawidłowej realizacji podstawy programowej.
Zalecenia:
Należy wspierać i wspomagać nauczycieli, którzy są długotrwale nieobecni w pracy. We współpracy z nimi należy organizować pracę w grupie przedszkolnej, aby nie zaburzać procesu dydaktyczno-wychowawczego
Kontrola realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli – preorientacja zawodowa w przedszkolu Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: .....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Nauczyciele realizują treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego w przedszkolu. W każdej grupie przedszkolnej przeprowadzono zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej. Zapraszano na zajęcia osoby reprezentujące różne zawody, byli to również rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola. Dzieci uczestniczyły w wycieczkach, podczas których poznawały np. pracę. piekarza, kucharza, pielęgniarki, policjanta czy strażaka Niektórzy nauczyciele zgłosili potrzebę przeprowadzenia szkoleń, podczas których w sposób praktyczny nauczą się przekazywania wiedzy na temat różnych ciekawych zawodów.
Zalecenia:
Należy zorganizować w salach kąciki tematyczne związane z poznawanymi zawodami. Warto by promować na stronie internetowej przedszkolna dobre praktyki związane z zajęciami z zakresu preorientacji zawodowej
Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania
Ocena przebiegu procesów kształcenia i wychowania w obszarze związanym z diagnozą potrzeb rozwojowych dzieci Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: ....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Nauczyciele działają zespołowo, interdyscyplinarnie (stosują wiedzę określonych dyscyplin naukowych), dbają o skuteczną komunikację z badanym dzieckiem, koncentrują się na mocnych stronach i potencjale rozwojowym dziecka, na zmianach następujących w wyniku terapii, usprawniania i korekcji oraz osiągnięć. Nauczyciele prowadzą badania diagnostyczne potrzeb rozwojowych dzieci, w których uczestniczą rodzice/opiekunowie dziecka, i wykorzystują je do organizowanego procesu edukacyjnego. Organizowane przez nauczycieli zajęcia wychowawczo- dydaktyczne i formy działań (projekty, warsztaty, treningi umiejętności, debaty, spektakle teatralne, spoty, happeningi, kampanie społeczne) wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci. Wszystkie działania integrowały dzieci w oddziałach, budowały przyjazną atmosferę współpracy i zabawy. Były dostosowane do potrzeb danego oddziału i wieku dzieci W procesie diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci nie wszyscy nauczyciele dbają o skuteczną komunikację z badanym dzieckiem, koncentrują się na mocnych stronach i potencjale rozwojowym dziecka.
Zalecenia:
Wnioski z przeprowadzonej przez nauczycieli diagnozy indywidualnych potrzeb psychofizycznych dzieci nauczyciele powinni wykorzystywać do budowania, modyfikowania i weryfikowania programów terapii z dzieckiem
Ocena przebiegu procesów wychowania w zakresie kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Liczba zaplanowanych kontroli: .....................
Liczba zrealizowanych kontroli: ....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości W przedszkolu realizuje się założenia wychowania w zakresie kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra poprzez podejmowanie takich działań, jak: 1) przestrzeganie zasad etycznych, np. przez: dbałość o klimat przedszkola (sprzyja temu wspólne wypracowanie przez dzieci, rodziców i nauczycieli zasad i norm postępowania w przedszkolu), 2) stosowane przez nauczycieli metody i formy pracy w procesach edukacyjnych, sprzyjające upowszechnianiu postaw czynienia dobra, 3) organizacja akcji charytatywnych, takich jak: zbieranie nakrętek, „Góra grosza”, 4) organizacja spotkań ze społecznikami ................, 5) prowadzenie zajęć pt. „Pomagam, bo chcę”, adekwatnych do potrzeb dzieci i ich wieku, 6) przygotowanie uroczystości i imprez przedszkolnych, np. Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki itp. – budujących wzajemne relacje oparte na takcie pedagogicznym, kulturze osobistej, podmiotowym traktowaniu dzieci, poszanowaniu godności osobistej dzieci i rodziców, 7) przestrzeganie praw dziecka i praw człowieka Nie wszystkie podejmowane w przedszkolu działania wychowawcze były skuteczne w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra.
Zalecenia:
W kolejnym roku szkolnym należy dokonać analizy działań, które ukierunkowują społeczność przedszkolną na kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra. Wyznaczone i upowszechnione zasady powinny stać się podstawą interwencji wychowawczej w razie łamania zasad
Wychowanie wzmacniające więzi społeczne całej społeczności przedszkolnej, kształtowanie zaufania w przedszkolu Liczba zaplanowanych kontroli: .....................
Liczba zrealizowanych kontroli: ....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości W przedszkolu organizuje się uroczystości i imprezy, które wzmacniają więzi społeczne, uczą empatii, współpracy i życzliwości. Są nimi m.in. Dzień Dziecka, Dzień Matki, Dzień Rodziny, Dzień Życzliwości itp. Dwa razy w roku przeprowadza się ankietę satysfakcji rodziców z działań przedszkola, z podejmowanych inicjatyw i współpracy z rodzicami. Wyniki przeprowadzonej ewaluacji pozwalają wysoko ocenić pracę nauczycieli i dyrekcji przedszkola Nie wszyscy rodzice są w pełni zadowoleni z pracy przedszkola. Zwracają uwagę na zaangażowanie wszystkich dzieci, również tych sprawiających trudności wychowawcze w pomoc w organizacji przedszkolnych uroczystości.
Zalecenia:
Należy angażować wszystkie dzieci w działania służące wzmacnianiu więzi społecznych całej społeczności przedszkolnej
Kontrola efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i innej działalności statutowej jednostki systemu oświaty
Ocena efektów pracy nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania w obszarze związanym z organizowaniem i przebiegiem różnorodnych form zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci (podejmowane przez nauczycieli inicjatywy/działania w zakresie zachęcania i wspierania rozwoju aktywności fizycznej dzieci) Liczba zaplanowanych kontroli: ......................
Liczba zrealizowanych kontroli: .....................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości Stosowane przez nauczycieli przedszkola w procesach edukacyjnych różnorodne formy zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci przynoszą oczekiwane efekty. Nauczyciele wszystkich oddziałów realizowali działania i różne inicjatywy, projekty edukacyjne propagujące zdrowy styl życia, aktywność fizyczną wśród dzieci i ich rodziców, takie jak: program edukacyjny „Jestem zdrowy, jestem wysportowany”. Program rozwijania aktywności fizycznej dzieci obejmował zajęcia z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy, takich jak: warsztaty, treningi umiejętności, projekty, programy edukacyjne, wycieczki, spacery, igrzyska oraz przedsięwzięcia z udziałem rodziców. Nauczyciele zorganizowali też przedszkolną olimpiadę, festyn rodzinny i sportowy. Organizowane przez nauczycieli zabawy i zajęcia ruchowe wprowadzają dzieci w radosny nastrój i dobre samopoczucie, dają możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu Nie we wszystkich przypadkach proces nauczania–uczenia się jest wspomagany przez nauczycieli organizowaniem zajęć i innych form rozwijających aktywność fizyczną dzieci. Ustalone w przedszkolu zasady realizacji zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci zgodne są z ramowym rozkładem dnia obowiązującym w przedszkolu.
Zalecenia:
W kolejnym roku szkolnym należy kontynuować i rozpowszechniać podjęte działania rozwoju ruchowego dzieci w przedszkolu poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących dzieci, realizację innowacyjnych programów edukacyjnych rozwijających aktywność fizyczną oraz przedsięwzięcia z udziałem rodziców
Ocena efektów realizacji procesu edukacji prozdrowotnej w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: .......................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości W przedszkolu podejmowane są działania służące promocji zdrowego trybu życia oraz rozwijania sprawności fizycznej. Przedszkolaki każdego roku uczestniczą w międzyprzedszkolnym turnieju małych sportowców. Przez cały rok systematycznie ćwiczą, uczestniczą w zabawach ruchowych w przedszkolu i na powietrzu. W bieżącym roku przedszkolnym uczestniczyły w pokazie i nauce udzielania pierwszej pomocy. Znają doskonale numery telefonów alarmowych, z których należy skorzystać w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu Nauczyciele zwracają uwagę na problem otyłości u niektórych dzieci. Należałoby zwrócić uwagę rodzicom tych dzieci, przeprowadzić pogadanki, zachęcić do większej aktywności ruchowej oraz wizyty u dietetyka.
Zalecenia:
Należałoby przeprowadzić pogadanki w grupach przedszkolnych na temat zdrowych nawyków żywieniowych dzieci, które zapobiegają dziecięcej otyłości
Ocena efektów organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego na podstawie opinii poradni – uczestnictwo dzieci w zajęciach organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej Liczba zaplanowanych kontroli: ....................
Liczba zrealizowanych kontroli: .......................
Stopień realizacji planu: zrealizowano w całości W przedszkolu tworzy się warunki i przestrzeń do organizowania przez nauczycieli i specjalistów zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to takie zajęcia, jak: rozwijające uzdolnienia, specjalistyczne, w tym korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne; rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne (w przypadku dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera). Stosowane przez nauczycieli i specjalistów metody pracy sprzyjają rozwojowi dziecka stosownie do rozpoznanych potrzeb i indywidualnych możliwości Oferowana dzieciom pomoc nie zawsze jest skuteczna – dzieci pod kontrolą nauczyciela nie włączają się w działania grupy, nie uzyskują sukcesów edukacyjnych adekwatnie do swoich możliwości. W roku szkolnym 2023/2024 nie wzrosła liczba dzieci kończących przedszkole, u których nastąpił przyrost sprawności i umiejętności pod wpływem organizowanych działań wspierających.
Zalecenia:
Działania związane z organizowaną dla dziecka pomocą należy uzgadniać z rodzicami (np. formy wspomagania dziecka), uwzględniając ustalone zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej pod kierunkiem pedagoga specjalnego / psychologa. Należy kształtować kompetencje dzieci poprzez realizację adekwatnych programów skierowanych indywidualnie do danego dziecka oraz projektów edukacyjnych
2. Wnioski z kontroli przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i innej działalności statutowej jednostki systemu oświaty
Działania podejmowane w przedszkolu, w tym stosowane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierają dzieci w codziennym funkcjonowaniu – w przedszkolu wszystkie dzieci mają dostęp do wysokiej jakości wsparcia w rozwoju, dostosowanego do ich potrzeb.
Organizowane przez nauczycieli bieżące działania wychowawczo-dydaktyczne okazały się skuteczne. Wynikają z wniosków z przeprowadzonej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci.
Realizowane przez nauczycieli (psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeutę) formy pracy z dzieckiem wpłynęły pozytywnie na rozwój zaburzonych funkcji rozwojowych. Pozwoliły organizować skuteczne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Realizowany w przedszkolu proces wychowania wpływa skutecznie na rozwój aktywności fizycznej dzieci.
Podejmowane działania przedszkola w zakresie kształtowania u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra na podstawie rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci nie były działaniami akcyjnymi, lecz systemowymi. Kontynuowane będą w kolejnym roku szkolnym. Budowanie kultury wartości w przedszkolu, czynienia dobra i życzliwości, przy wykorzystaniu potencjału wzajemnej pomocy i współpracy, zintegrowało rodziców z przedszkolem. Przełamuje ono barierę bezradności w radzeniu sobie rodziców z problemami wychowawczymi.
3. Obserwacje
3.1. Wyniki obserwacji – analiza jakościowa
Przedmiot obserwacji Wyniki obserwacji
Wnioski pozytywne Obszary do rozwoju – wnioski negatywne
Stosowane przez nauczycieli formy i metody pracy w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra (cel obserwacji zgodny z kierunkiem polityki oświatowej państwa) Obserwowane zajęcia potwierdziły, że nauczyciele przestrzegają ustalonych w przedszkolu zasad wychowania i budowania wzajemnych relacji, z myślą o odnalezieniu wspólnego mianownika (ustalone wspólnie z rodzicami metody wychowawcze, wspólny język, realistyczne uzgodnienie priorytetów wychowania między dorosłymi – wychowawcami i rodzicami). Nauczyciele jako osoby wspierające rozwój dzieci posiadają umiejętności wychowawcze, które pozwalają kształtować u wychowanków stałe sprawności w czynieniu dobra Nie wszyscy nauczyciele przestrzegają ustalonych w przedszkolu zasad wychowania i budowania wzajemnych relacji w poszukiwaniu wspólnego mianownika.
Zalecenia:
Nauczyciele jako osoby wspierające rozwój dzieci powinni doskonalić umiejętności wychowawcze, które pozwalają kształtować u wychowanków stałe sprawności w czynieniu dobra
Organizowanie i przebieg różnorodnych form zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci (cel obserwacji zgodny z kierunkiem polityki oświatowej państwa) Prowadzone obserwacje zajęć potwierdzają, że stosowane przez nauczycieli formy i metody pracy z dziećmi umożliwiają dziecku rozwijanie aktywności fizycznej. Na zajęciach kierowanych i niekierowanych nauczyciele planują, organizują różnorodne zajęcia rozwijające aktywność fizyczną dzieci Nie wszyscy nauczyciele stosują formy i metody pracy z dziećmi umożliwiające rozwijanie ich aktywności fizycznej.
Zalecenia:
W następnym roku szkolnym kontynuować realizację działań mających na celu rozwijanie aktywności fizycznej dzieci, wykorzystując doświadczenia płynące z zabawy w połączeniu z odpowiednio planowanymi czynnościami intelektualnymi i manipulacyjnymi, bazując na potrzebach aktywności fizycznej dziecka
Przestrzeganie przepisów BHP – bezpieczeństwo podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym Prowadzone obserwacje zajęć wskazują, że zadania statutowe przedszkola w zakresie zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków edukacji podczas pobytu w przedszkolu i poza nim realizowane były zgodnie z przepisami prawa, w tym zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu procedurami. Nauczyciele zapoznają dzieci z zasadami zabaw i pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę na zajęciach, z zasadami bezpiecznych zabaw w pomieszczeniach przedszkola i ogrodzie przedszkolnym oraz podczas udziału w grach i zabawach sportowych. Nauczyciele sprawdzają stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego przed zajęciami, zapoznają dzieci z zasadami BHP, ppoż., zasadami bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożeń (alarm bombowy, ataki terrorystyczne itp.) Dzieci podczas zajęć w budynku przedszkola i w ogrodzie przedszkolnym nie zawsze stosują się do zasad bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach sportowych, ponieważ nie zawsze są z nimi zapoznawane.
Zalecenia:
W następnym roku szkolnym kontynuować realizację działań mających na celu przestrzeganie przepisów BHP – bezpieczeństwo dzieci podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym
3.2. Wnioski z obserwacji zajęć
Obserwacja zajęć potwierdza, że nauczyciele są kreatorami sytuacji dydaktyczno-wychowawczych ukierunkowanych na kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra – przygotowują zajęcia pozwalające kształtować postawy w czynieniu dobra.
Należy rozwijać umiejętności nauczycieli w zakresie planowania i organizowania różnorodnych zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci.
Należy systematycznie pogłębiać wiedzę nauczycieli również w formie samokształcenia o zasadach bezpieczeństwa podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych oraz innych zabaw w przedszkolu i poza jego terenem, o zakresie obowiązków w tym obszarze.
4. Wspomaganie
4.1. Informacje dotyczące działań dyrektora w zakresie wspomagania
Zakres wspomagania Wnioski ze wspomagania
Planowane działania rozwojowe, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego (........ nauczycieli odbyło szkolenia zewnętrzne) W trakcie roku szkolnego nauczyciele uczestniczyli w następujących szkoleniach zewnętrznych: .................................................................................
Ustalono wnioski do dalszej pracy na podstawie:
a) badania diagnostycznego w zakresie poczucia bezpieczeństwa i czynników ryzyka (agresja, przemoc, krzywdzenie dzieci, również cyberprzemoc),
b) badania diagnostycznego w zakresie warunków sprzyjających rozwijaniu samodzielności dzieci, dbałości o zdrowe i życie oraz odnoszenia sukcesu na miarę możliwości i potrzeb.
W roku szkolnym 2024/2025 dokonano dwóch ocen pracy nauczycieli. Dyrektor prowadził dla nauczycieli konsultacje i dawał wskazówki do prowadzenia zajęć. W bieżącym roku:
a) ........ nauczycieli odbywało staż na stopień nauczyciela mianowanego,
b) ........ nauczycieli odbywało staż na stopień nauczyciela dyplomowanego,
c) ......... nauczycieli realizowało przygotowanie do zawodu.
Nauczyciele odbywający staż według przepisów obowiązujących przed 1 września 2022 r. złożyli sprawozdania końcowe z realizacji planu rozwoju zawodowego
Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli:
a) promowanie dobrych praktyk,
b) organizowanie szkoleń i narad W przedszkolu opracowany został plan doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zapoznano nauczycieli z procedurami awansu zawodowego wprowadzonego zapisami Ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730).
W trakcie szkoleń członków rady pedagogicznej dokonywano wymiany informacji i materiałów dydaktycznych, zwracano szczególną uwagę na jakość prowadzonych zajęć, a także na poznawanie nowych form i metod pracy. Zadbano również o pozyskanie wiedzy w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele prowadzili zajęcia otwarte (w obecności dyrektora przedszkola, nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu i innych nauczycieli) z wykorzystaniem metod aktywizujących i narzędzi multimedialnych. Nauczyciele stosują model percepcyjno-innowacyjny w pracy z dziećmi, który ma na celu rozwijanie postaw i kształtowanie kompetencji.
Nauczyciele uczestniczyli w takich formach, jak:
a) warsztaty: ..................................................,
b) konferencje: ...............................................,
c) webinarium: ...............................................,
d) kurs doskonalący: .......................................
Nauczyciele doskonalili kompetencje w zakresie .........................................
4.2. Wnioski dyrektora ze wspomagania
Z przeprowadzonej na zakończenie roku szkolnego 2024/2025 diagnozy pracy przedszkola (w formie warsztatu, podczas którego diagnozowano pracę we wszystkich obszarach: kształcenie, wychowanie, opieka, profilaktyka, zarządzanie, współpraca z rodzicami i instytucjami) wyciągnięto wnioski, które zostaną wykorzystane w kolejnym roku szkolnym. W przedszkolu należy podjąć działania w zakresie:
1) motywowania i zachęcania nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami przedszkola,
2) tworzenia warunków sprzyjających rozwijaniu samodzielności dzieci, zwiększających aktywność społeczną dzieci, rodziców i nauczycieli na rzecz przedszkola.
II. Informacja o działalności Przedszkola .................................... w .................................... w roku szkolnym 2024/2025
1. Działalność administracyjno-organizacyjna (dane podstawowe):
W przedszkolu zatrudnia się ...................... pracowników pedagogicznych, w tym:
1) ..............,
2) ..............
Stopnie awansu zawodowego:
1) nauczyciele dyplomowani: ..............,
2) nauczyciele mianowani: .................,
3) nauczyciele początkujący: ................
Na etatach administracyjnych i obsługi zatrudnionych jest ........... pracowników.
Liczba dzieci: ......................................
Liczba oddziałów: ..............................
Liczebność oddziałów: .......................
Wnioski z działalności administracyjno-organizacyjnej przedszkola:
2. Informacja na temat działalności rady pedagogicznej w roku szkolnym 2024/2025
1) uchwały i wnioski podjęte przez radę pedagogiczną
Lp. Nazwa uchwały Sposób realizacji Wnioski
1. Uchwała w sprawie zmian w treści statutu przedszkola Zrealizowano ........................................................
2. ..................................................................................................................... ...................................................... ........................................................
2) realizacja szkoleń rady pedagogicznej
Lp. Nazwa szkolenia Data realizacji Wnioski
1. .................................................................................................. ........................... ............................................................................................
2. .................................................................................................. ........................... ............................................................................................
3) zorganizowane przez radę pedagogiczną konkursy i imprezy przedszkolne
Nazwa konkursu/imprezy zorganizowanego/zorganizowanej przez przedszkole Data realizacji / liczba dzieci biorących udział Wnioski/efekty/sukcesy/porażki
1) .................................................................................................
2) .................................................................................................
3) ............................................................................................................. .........................................
.........................................
......................................... ..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
Nazwa konkursu / imprezy zewnętrznej
1) ..................................................................................................
2) ..................................................................................................
3) .................................................................................................. .........................................
.........................................
......................................... ..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
4) współpraca z rodzicami i środowiskiem
Udział rodziców w życiu przedszkola / inicjatywy rodziców na rzecz przedszkola Data realizacji Wnioski / efekty współpracy
1) ..................................................................................................
2) ..................................................................................................
3) ................................................................................................... .........................................
.........................................
......................................... ..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
Działania przedszkola realizowane we współpracy ze środowiskiem lokalnym
1) ....................................................................................................
2) ....................................................................................................
3) .................................................................................................... .........................................
.........................................
......................................... ..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
5) wychowanie i opieka
Wnioski z diagnozy wychowawczej grup Wnioski z wprowadzonych w przedszkolu tradycji i obrzędowości Wnioski z pomocy organizowanej dzieciom z trudnościami wychowawczymi
1) .....................................................................................
2) ...................................................................................
3) ................................................................................... 1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) ..................................................................... 1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) .....................................................................
6) kształcenie
Wnioski z analizy (badania) poziomu osiągnięć edukacyjnych Wnioski z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (z pracy specjalistów: logopedy, terapeuty) Wnioski z organizacji dodatkowych zajęć dla dzieci
1) ......................................................................................
2) ...................................................................................
3) ..................................................................................... 1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) ..................................................................... 1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) .....................................................................
3. Wnioski i rekomendacje na rok szkolny 2025/2026. W kolejnym roku szkolnym należy:
1) kontynuować zajęcia przygotowujące dzieci sześcioletnie do podjęcia zadań szkolnych, zwracając szczególną uwagę na rozwijanie kluczowych umiejętności, jakie zdobyć mają dzieci na zakończenie edukacji przedszkolnej: myślenie – rozumiane jako złożony proces umysłowy; czytanie – rozumienie sensów oraz znaczeń symbolicznych wypowiedzi; umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, przede wszystkim w mowie; kreatywne rozwiązywanie problemów,
2) podjąć działania doskonalenia wiedzy nauczycieli w zakresie rozpoznawania zachowań dzieci i podejmowania działań profilaktycznych w celu przezwyciężania trudności wychowawczych,
3) wprowadzić do rocznego planu pracy przedszkola działania związane z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo,
4) kontynuować działania związane z budowaniem pozytywnego klimatu przedszkola,
5) zwiększać poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci, zdrowia, istotności prowadzenia rozmów z dziećmi, poświęcania im uwagi, wspierania i pomocy w trudnych sytuacjach,
6) wdrażać opracowane materiały dotyczące standardów ochrony małoletnich – uświadamiać dzieci o posiadanych prawach i możliwościach ochrony w sytuacjach dla nich trudnych.
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)