Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wypalenie uczniowskie, zwane inaczej szkolnym lub edukacyjnym, nie stanowi jednostki chorobowej ani zaburzenia. Obecnie przedstawiane jest jako syndrom, który wyrósł na gruncie wypalenia zawodowego. Niektórzy pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej podchodzą do tego tematu z dużą świadomością, co może być szansą na wsparcie i zrozumienie dla uczniów zagrożonych tym problemem. Warto zatem dowiedzieć się, na czym ono polega, jakie są jego objawy i jak minimalizować ryzyko jego wystąpienia.

Niektórzy twierdzą, że nauka to ciężka praca. Co więcej, nie można wziąć od niej wolnego, kiedy się chce, gdyż termin wakacji czy ferii jest z góry ustalony. Niektórzy uczniowie zmagają się z przeciążeniem obowiązkami szkolnymi, inni nadmiernym zaangażowaniem w proces uczenia się, a jeszcze innym doskwiera brak sukcesów – są to doświadczenia, które mogą doprowadzić do wypalenia szkolnego. Kluczowym determinantem wystąpienia wypalenia jest jednak stres szkolny. W dodatku wszyscy wiemy, że pęd czasów, w których żyjemy, oraz brak przyzwolenia na porażki nie wpływa dobrze na funkcjonowanie i rozwój dzieci i młodzieży.

Sam termin „wypalenie uczniowskie” (ang. student burnout) wywodzi się z koncepcji wypalenia zawodowego, którą w latach 70. XX w. wprowadził amerykański psycholog Herbert Freudenberger. W polskiej przestrzeni badawczej istnieje kilka narzędzi do jego badania, które zostały zaadaptowane z anglojęzycznych wersji, np. Skala Wypalenia Szkolnego dla Uczniów Szkół Podstawowych (ESSBS). Narzędzie to zostało zaadaptowane na język polski przez dr Katarzynę Tomaszek i dr Agnieszkę Muchacką-Cymerman.

Ważne!

Na przestrzeni ostatnich kilku lat w Polsce, a za granicą nawet kilkunastu prowadzone były badania naukowe mające na celu głównie rozpoznanie skali zjawiska wypalenia szkolnego. Badani byli zarówno uczniowie, jak i studenci. Najbardziej popularnymi w Polsce badaniami są te przeprowadzone przez Instytut Edukacji Pozytywnej w 2019 r. Według nich 73 proc. dzieci doświadczyło objawów wypalenia uczniowskiego, takich jak spadek motywacji, przewlekły stres i obniżona samoocena.

Symptomy wypalenia

Jakie symptomy, zachowania, reakcje mogą świadczyć o wypaleniu uczniowskim? Uczeń wypalony może m.in.:

  • być przemęczony,
  • być sfrustrowany
  • często odczuwać bezradność,
  • mieć stany depresyjne,
  • unikać kontaktu z rówieśnikami,
  • nie potrafić nawiązywać relacji,
  • nie mieć na nic siły,
  • uciekać w używki i środki psychoaktywne,
  • podejmować zachowania ryzykowne,
  • porzucić własne pasje i zainteresowania,
  • wciąż nie mieć czasu (zdarza się, że osoby w trakcie wypalenia nadal nadmiernie angażują się w szkolne aktywności, uczęszczają na całą masę zajęć dodatkowych itd.),
  • być wyczerpany emocjonalnie,
  • zwlekać z realizacją zamierzonych działań,
  • często chorować,
  • mieć słabą odporność na stres,
  • dostrzegać i reagować jedynie na trudne emocje, sprawiać wrażenie, jakby nie odczuwał albo nie dopuszczał do siebie emocji oddziałujących pozytywnie,
  • być apatyczny,
  • unikać sytuacji, które wymagają zaangażowania,
  • doświadczać depersonalizacji, czyli braku współodczuwania,
  • mieć stany lękowe, czasami również nerwicę,
  • obwiniać się za każdą swoją niedyspozycję lub niepowodzenie.

Rywalizacja pierwszym krokiem do wypalenia

Szkoła jest miejscem w dużym stopniu ukierunkowanym na rywalizację, dlatego tak ogromne znaczenia ma tutaj postawa nauczyciela (czy będzie wprowadzał współpracę zespołową, współzawodnictwo zamiast rywalizacji). Warto podkreślić, czym grozi niezdrowa rywalizacja. Ta powoduje u uczniów ogromne straty, o których wspomina Ewa Puchała w Szkole jako wspólnocie. Poradniku dla nauczycieli i wychowawców. Do najważniejszych zalicza się:

  • obciążenie emocjonalne,
  • ciągły stres,
  • poczucie osamotnienia,
  • lęk przed negatywną oceną,
  • konflikt między „ja” realnym a „ja” idealnym (brak zgody na luz, na odprężenie),
  • presję, przymus bycia najlepszym,