STAN PRAWNY NA 14 KWIETNIA 2025
Choć obowiązek organizacji zajęć dla mniejszości narodowych obejmuje wyłącznie przedszkola publiczne, to jednak istnieją powody, a wśród nich także powody o charakterze finansowym, ze względu na które warto tego rodzaju zajęcia realizować także w placówkach niepublicznych.
Podstawa prawna organizacji zajęć dla mniejszości
Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w swojej treści wprost odnosi się jedynie do jednostek publicznych. Świadczy o tym choćby treść § 1 ust. 1 tego aktu, zgodnie z którą przedszkola publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego. Stosownie do ust. 3 tej regulacji przedszkola publiczne mogą prowadzić dla uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym zajęcia artystyczne lub inne zajęcia, jeżeli organ prowadzący przedszkole, na wniosek dyrektora przedszkola, przyzna godziny na realizację tych zajęć.
Korzyści płynące z organizacji zajęć dla mniejszości
Choć regulacje te wymieniają wprost jedynie jednostki publiczne, to jednak warto pod ich kątem przeanalizować przepisy Rozporządzenia ME z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025, czyli rozporządzenia finansowego określającego wagi, od których zależy wysokość kwoty potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu. Kwota ta przekłada się bowiem na wysokość dotacji otrzymywanej przez niepubliczne jednostki oświatowe.
Za przykładową wagę posłużyć nam tu może waga P33 wynosząca 0,200 – dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Nadmienić trzeba, że przepisy wydane na podstawie tego przepisu to właśnie Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Przywołana waga nie jest też jedyną, która odnosi się do zajęć dla uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych. Inne przykładowe wagi to:
- P34 = 1,000