Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 4 KWIETNIA 2025

Jesteśmy przedszkolem publicznym prowadzonym przez osobę fizyczną. Rodzic nie płaci za przedszkole oraz posiłki pomimo kilku rozmów, korespondencji e-mailowej i SMS-ów. Jakie kroki należy poczynić, aby wyegzekwować płatność?

Zgodnie z art. 476 Kodeksu cywilnego „(…) dłużnik dopuszcza się zwłoki, gdy nie spełnia świadczenia w terminie, a jeżeli termin nie jest oznaczony, gdy nie spełnia świadczenia niezwłocznie po wezwaniu przez wierzyciela. Nie dotyczy to wypadku, gdy opóźnienie w spełnieniu świadczenia jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”. Rodzic, który w terminie ustalonym w umowie nie reguluje opłat za przedszkole, popada w zwłokę, a więc staje się dłużnikiem placówki. W takiej sytuacji jest ona uprawniona do uruchomienia procedury windykacji należności. Procedurę taką ustala dyrektor danego przedszkola. Procedura windykacji należności cywilnoprawnych powinna składać się z następujących etapów:

  1. Bieżąca kontrola terminowości uiszczania należności przedszkola.
  2. Pisemne wezwanie do zapłaty, jeśli dług nie został uregulowany.
  3. Wystosowanie przedsądowego wezwania do zapłaty.
  4. Skierowanie sprawy na drogę sądową – pozew o zapłatę.
  5. Nadanie klauzuli wykonalności.
  6. Skierowanie sprawy do egzekucji komorniczej.