STAN PRAWNY NA 3 KWIETNIA 2025
Z przyszkolnych parkingów korzystają zarówno pracownicy szkół, rodzice odwożący dzieci, jak i kierowcy pojazdów zapewniających uczniom bezpłatny transport. W planowaniu miejsc postojowych oraz zasad ich użytkowania niezbędne jest dostosowanie się do przepisów. Jak zarządzać szkolnym parkingiem zgodnie z prawem?
Organizacja stanowisk postojowych
Zgodnie z definicją zawartą w § 3 pkt 25 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie przez parking należy rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów. Przestrzeń parkingu składa się ze stanowisk postojowych oraz ewentualnych dojazdów je łączących.
Wymogi dotyczące organizowania parkingów przy budynkach jednostek systemu oświaty określone zostały w § 18 i nast. przywołanego Rozporządzenia – zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Jest to szczególnie istotne w przypadku szkół, w których jest realizowany obowiązek szkolny i obowiązek nauki, szkół specjalnych oraz placówek, takich jak specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Mowa więc o jednostkach, do których dowóz ucznia jest realizowany z mocy prawa, nie wspominając nawet o dowozie organizowanym własnymi samochodami rodziców. Można tu wspomnieć, że zgodnie z art. 39 ust. 3 w zw. z ust. 2 Prawa oświatowego obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka, jeżeli jego droga z domu do szkoły przekracza 3 km w przypadku uczniów klas I–IV szkół podstawowych lub 4 km w przypadku uczniów klas V–VIII szkół podstawowych.
Organizacja transportu dla uczniów
Stosownie do art. 39 ust. 4 pkt 1 Prawa oświatowego obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym uczniom bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej. Jeśli chodzi o uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, obowiązek ten obejmuje także dojazd do szkoły ponadpodstawowej. Transport należy zapewnić do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia.
Organizowanie dowozu wymaganego przepisami prawa oznacza konieczność zorganizowania przy budynku szkoły odpowiedniej liczby parkingów. Według § 18 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W planach trzeba też uwzględnić liczbę stanowisk, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Warto tu zwrócić uwagę na Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2024 r.