Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
(przykład)
Imię i nazwisko dziecka: Antek K.
Wiek dziecka: pięć lat
Imię i nazwisko wychowawcy: ........................................................
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny na rok szkolny: 2024/2025
Nr orzeczenia: ZPPP/16/06/2023
Cele edukacyjne Cele terapeutyczne
Ogólne:
• kształtowanie umiejętności komunikacji werbalnej w obszarze dialogowym.
Szczegółowe:
• Antek reaguje na proste komunikaty nauczyciela i innych dzieci (zdania pojedyncze),
• chłopiec potrafi wykonać równoległe ruchy rąk i nóg z przekroczeniem linii środka,
• stosuje technikę mieszaną w opowiadaniu o zdarzeniach z przedszkola, z domu rodzinnego – werbalną i wizualną,
• rozumie sekwencje słowne w poszerzonym kontekście (wizualizacje komunikatów) Ogólne:
• rozwijanie umiejętności zrównoważonego funkcjonowania w obszarze reakcji emocjonalnych.
Szczegółowe:
• chłopiec w sytuacjach trudnych stosuje elementy treningu zastępowania agresji – liczenie od 10 w dół i zmianę miejsca stymulującego,
• wyraża swoje emocje w konstrukcie: „Powiedz, co czujesz, powiedz, czego chcesz”,
• inicjuje kontakt min. z jednym z dzieci w grupie rówieśniczej (w obszarze zabawy lub aktywności edukacyjnych),
• komunikuje się zdaniem pojedynczym w zakresie mowy dialogowej,
• wykonuje zadanie jednoetapowe od początku do końca
Zakres i sposób dostosowania wymagań (np. warunki zewnętrzne, organizacja pracy, egzekwowanie wiedzy, ocenianie) Treści nauczania (na podstawie wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego):
• w obszarze rozwoju fizycznego:
o w wymaganiu: „komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku” – reaguje na wskazania nauczyciela dotyczące odpoczynku,
o w wymaganiu: „wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie” – koordynacja dotyczy prostych ruchów i czynności;
• w obszarze rozwoju emocjonalnego:
o w wymaganiu: „poznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem” – stosuje elementy treningu zastępowania zachowań trudnych, takie jak techniki odraczania i zmiana miejsca stymulującego,
o w wymaganiu: „szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników” – informuje o uczuciach i potrzebach w konstrukcie: „Powiedz, co czujesz, powiedz, czego chcesz”;
• w obszarze rozwoju społecznego:
o w wymaganiu: „przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze” – inicjuje kontakt w relacji min. z jednym dzieckiem, zna reguły zachowań,
o w wymaganiu: „komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne, wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy” – mówi do rówieśników zdaniem pojedynczym;
• w obszarze rozwoju poznawczego:
o w wymaganiu: „odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki” – z pomocą nauczyciela oraz stosując wizualne formy przekazu,
o w wymaganiu: „wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom” – powtarza sekwencje słowne po nauczycielu z jednoczesnym wizualizowaniem (wzmocnienie rozumienia przekazu)
Warunki zewnętrzne (w tym stanowisko pracy):
• Antek siedzi przy stoliku z dzieckiem spokojnym (zasada wzajemnej akceptacji),
• miejsce pracy – dalej od okna,
• siedzi na piłce do aktywnego siedzenia,
• może korzystać z piłeczek typu squishy
Organizacja pracy na zajęciach (m.in. zasady i formy pracy):
• zasada indywidualizacji poprzez stosowanie systemów żetonowych za pożądane zachowania (szczególnie za wejście do grupy rano w spokojny sposób) – żetony nazywają się planetami; zebranie żetonów w liczbie odpowiadającej liczbie planet w układzie słonecznym (osiem) przekłada się na wzmocnienie w postaci piosenki: W układzie słonecznym,
• zasada dzielenia partii materiału na mniejsze części – sekwencyjne sposoby pracy, gdyż duża liczba zadań deprymuje Antka,
• zasada powtórzeń – powtarzanie istotnych zagadnień, treści min. dwa razy,
• zasada kontrolowanej dekoncentracji – po wskazanym czasie na klepsydrze lub zegarze daltońskim Antek ma prawo wstać, zmienić układ ciała, wrócić po 2 min do wcześniejszego zadania/aktywności,
• forma pracy – wydłużenia czasu pracy na uzupełnianie kart pracy,
• forma pracy – praca w diadzie (pozycjonowanie w parze z dzieckiem akceptowanym przez Antka),
• forma pracy – praca dziecka z pomocą nauczyciela,
• forma pracy – indywidualna (relaksacja z użyciem kołderki obciążeniowej) min. raz w ciągu dnia
Sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne:
• piłka do aktywnego siedzenia,
• zegar daltoński,
• klepsydry – 1-, 5- i 10-minutowe,
• słuchawki wygłuszające dla dzieci,
• piłeczki typu squishi,
• karty wizualizujące sekwencje słowne,
• kołderka dociążeniowa (10 proc. masy ciała chłopca)
Metody pracy:
• elementy metody TEACCH:
o wizualizacja treści,
o strategie pracy: od góry do dołu lub od lewej do prawej,
o wizualizacja czasu / końca zadania / liczby powtórzeń,
o rutyny pozwalające uniknąć tworzenia własnych, trudnych schematów;
• elementy metody Son-Rise:
o uczenie się komunikacji i wchodzenia w relację jest priorytetowe – zdobywanie wiedzy szkolnej następuje w kolejnych etapach, kiedy dziecko jest gotowe, nadal jest ono nauką przez zabawę;
• sekwencyjne metody pracy
Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem [w zależności od potrzeb – na komunikowanie się dziecka z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym] Nauczyciel specjalista podczas zajęć rewalidacyjnych trenuje zachowania zastępcze Antka (techniki odraczania – liczenie od 10 w dół i zmiana miejsca stymulującego – odwraca się od bodźca negatywnego w sytuacjach złości). Ponadto nauczyciel oswaja chłopca z systemem żetonowym, uprzedza o konsekwencjach wzmocnień. Zasady te i umiejętności są przekładane na funkcjonowanie chłopca w grupie przedszkolnej
Formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane • zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo,
• zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: logopedyczne (raz w tygodniu 20 min) i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (raz w tygodniu 45 min),
• porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli – według potrzeb
Działania wspierające rodziców dziecka oraz – w zależności od potrzeb – zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi:
• interpretacja z pracownikami poradni zapisów orzeczenia,
• interpretacja wskazówek dla rodziców
Współpraca z placówką doskonalenia nauczycieli:
• korzystanie z oferty doskonalenia nauczycieli i rodziców na temat autyzmu
i zespołu Aspergera
Współpraca z innymi instytucjami:
• szkoła podstawowa (przy przedszkolu): Światowy Dzień Autyzmu (kwiecień 2025 r.)
Współpraca z organizacjami pozarządowymi:
• fundacja na rzecz dzieci z autyzmem – zaangażowanie w akcje na temat popularyzacji wiedzy dotyczącej autyzmu, współpraca ze specjalistami
Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka Zakres zajęć rewalidacyjnych:
• wzmacnianie koordynacji obu półkul mózgowych – kinezjologia edukacyjna,
• mowa dialogowa – scenki symulacyjne,
• paradygmat komunikacyjny w konstrukcie „Powiedz, co czujesz, powiedz, czego chcesz”,
• edukacja emocjonalna – nazywanie emocji, konteksty sytuacyjne
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka w realizacji przez przedszkole: Zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
• ujednolicenie działań rozwojowych na podstawie zaleceń poradni – sposób reagowania w sytuacjach frustracji (zmiana miejsca stymulującego i liczenie od 10 w dół)
Warunków do nauki (sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci):
• stosowanie klepsydr i zegara daltońskiego celem wzmacniania technik odraczania oraz praca w określonym czasie – poczucie stabilizacji i przewidywalności
Zajęć specjalistycznych, innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych:
• zapraszanie rodzica do udziału min. raz na 10 spotkań na zajęcia wspólne – zajęcia rewalidacyjne
Integracji dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi:
• udział w przedsięwzięciach przedszkolnych (imprezy i wycieczki) przy stosowaniu słuchawek wygłuszających dla dzieci (eliminacja nadmiernego hałasu)
Przygotowania dzieci do samodzielności w życiu dorosłym:
• wzmacnianie samodzielności i sprawczości poprzez perspektywy alternatyw i dokonywania wyborów z dwóch możliwości
Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie Korzystanie w ramach zajęć rewalidacyjnych z programu „Dbajki-Grajki” – multimedialne bajki i gry symulacyjne dotyczące rozwoju inteligencji emocjonalno-społecznej
W zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen, wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci Zatrudniony dodatkowo nauczyciel współorganizujący edukację przebywa z Antkiem w wymiarze 15 godzin zegarowych w ciągu tygodnia (co dzień 3 godziny podczas zajęć z zakresu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego). Nauczyciel ten prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami/specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie
Data
Podpisy członków Zespołu 20 września 2025 r.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Ustalone przez dyrektora formy oraz okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej wraz z wymiarem godzin
• zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo,
• zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: logopedyczne (raz w tygodniu 20 min.) i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (raz w tygodniu 45 min.),
• porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli – według potrzeb
..........................................................................................................................................
(data i podpis dyrektora)
Ocena efektywności pomocy udzielanej dziecku (I)
Data: 1 marca 2025 r.
Obszar ewaluacji Opis (z podaniem przyczyn w przypadku, gdy cele i/lub zadania nie zostały zrealizowane) Wnioski do dalszej pracy
Ewaluacja wyniku: które cele zostały osiągnięte? • Antek reaguje na proste komunikaty nauczyciela i innych dzieci (zdania pojedyncze) – cel zrealizowany połowicznie,
• chłopiec potrafi wykonać równoległe ruchy rąk i nóg z przekroczeniem linii środka – zrealizowano w prostym ruchu „leniwej ósemki”,
• stosuje technikę mieszaną w opowiadaniu o zdarzeniach z przedszkola, z domu rodzinnego (werbalną i wizualną) – cel zrealizowany połowicznie,
• rozumie sekwencje słowne w poszerzonym kontekście (wizualizacje komunikatów) – cel zrealizowany,
• chłopiec w sytuacjach trudnych stosuje elementy treningu zastępowania agresji (liczenie od 10 w dół i zmianę miejsca stymulującego) – cel zrealizowany,
• wyraża swoje emocje w konstrukcie: „Powiedz, co czujesz, powiedz, czego chcesz”,
• inicjuje kontakt min. z jednym z dzieci w grupie rówieśniczej (w obszarze zabawy lub aktywności edukacyjnych) – cel niezrealizowany,
• komunikuje się zdaniem pojedynczym w zakresie mowy dialogowej – cel zrealizowany połowicznie,
• wykonuje zadanie jednoetapowe od początku do końca – cel zrealizowany • wymaga kontynuacji
• kontynuacja w metodyce pracy kinezjologii edukacyjnej
• kontynuacja celu z naciskiem na częstsze stosowanie komunikatów werbalnych
• poszerzenie rozumienia o rozbudowane sekwencje słowne bez wizualizacji komunikatów
• podtrzymanie wypracowanych efektów
• wymaga kontynuacji
• Antek częściej komunikuje się z dorosłymi, przełożenie wypracowanych umiejętności na komunikację w grupie rówieśniczej
• skupienie się na realizacji zadań dwuetapowych od początku do końca
Ewaluacja procesu: w jaki sposób zadania zostały zrealizowane? • regulowanie emocjonalne przy stosowaniu elementów z treningu zastępowania zachowań trudnych okazało się skuteczne,
• zasada dzielenia partii materiału na mniejsze i sekwencyjne metody pracy redukują napięcie emocjonalne chłopca,
• nieskuteczne są systemy żetonowe w postaci symbolu planet (nasilają fiksacje) • konsekwentne stosowanie techniki liczenia od 10 w dół i zmiany miejsca stymulującego
• kontynuowanie zasady i metod
• zmiana metodyki wzmocnień i symbolu żetonu
.........................................................
(data i podpis dyrektora)
(podpisy członków zespołu) (podpisy rodziców)