STAN PRAWNY NA 28 MARCA 2025
Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało w najnowszym rozporządzeniu, że od września 2025 r. do szkół wprowadzone zostaną dwa nowe przedmioty. Taka zmiana będzie wiązała się m.in. z obsadzeniem nauczycieli do prowadzenia nowych zajęć. Co już wiemy na temat edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej?
Zmiany w podstawach programowych
Przepisy wykonawcze zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przedmiot edukacja obywatelska ma na celu kształtowanie w uczniach świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Program nauczania będzie rozwijać i wzmacniać postawy patriotyczne, budując poczucie tożsamości narodowej, dumy z przynależności do wspólnoty oraz troski o dobro zarówno lokalnej, jak i narodowej ojczyzny. Istotnym elementem zajęć będzie także kształtowanie umiejętności poszanowania odmiennych poglądów i wartości.
Edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie i będzie przedmiotem nieobowiązkowym, realizowanym w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Głównym celem przedmiotu ma być rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności zostały podzielone na 11 działów tematycznych:
1) wartości i postawy,
2) zdrowie fizyczne,
3) aktywność fizyczna,
4) odżywianie,
5) zdrowie psychiczne,
6) zdrowie społeczne,
7) dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),
8) zdrowie seksualne,
9) zdrowie środowiskowe,
10) internet i profilaktyka uzależnień,
11) system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Kwalifikacje nauczycieli w kontekście nowych przedmiotów
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji w marcu 2025 r. do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych ma zostać skierowany projekt nowelizacji Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Projekt będzie określał wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli przedmiotu edukacja zdrowotna. Uprawnienia do nauczania będą mieli nauczyciele spełniający jedno z następujących kryteriów:
1) ukończenie studiów magisterskich w zakresie edukacji zdrowotnej oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego,
2) ukończenie innych studiów magisterskich, posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz ukończenie studiów podyplomowych w zakresie edukacji zdrowotnej.
Ponadto kwalifikacje do nauczania przedmiotu będą posiadać:
1) nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz psycholodzy,