Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 28 MARCA 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało w najnowszym rozporządzeniu, że od września 2025 r. do szkół wprowadzone zostaną dwa nowe przedmioty. Taka zmiana będzie wiązała się m.in. z obsadzeniem nauczycieli do prowadzenia nowych zajęć. Co już wiemy na temat edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej?

Zmiany w podstawach programowych

Przepisy wykonawcze zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przedmiot edukacja obywatelska ma na celu kształtowanie w uczniach świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Program nauczania będzie rozwijać i wzmacniać postawy patriotyczne, budując poczucie tożsamości narodowej, dumy z przynależności do wspólnoty oraz troski o dobro zarówno lokalnej, jak i narodowej ojczyzny. Istotnym elementem zajęć będzie także kształtowanie umiejętności poszanowania odmiennych poglądów i wartości.

Edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie i będzie przedmiotem nieobowiązkowym, realizowanym w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Głównym celem przedmiotu ma być rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności zostały podzielone na 11 działów tematycznych:

1) wartości i postawy,

2) zdrowie fizyczne,

3) aktywność fizyczna,

4) odżywianie,

5) zdrowie psychiczne,

6) zdrowie społeczne,

7) dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),

8) zdrowie seksualne,

9) zdrowie środowiskowe,

10) internet i profilaktyka uzależnień,

11) system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).

Kwalifikacje nauczycieli w kontekście nowych przedmiotów

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji w marcu 2025 r. do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych ma zostać skierowany projekt nowelizacji Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Projekt będzie określał wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli przedmiotu edukacja zdrowotna. Uprawnienia do nauczania będą mieli nauczyciele spełniający jedno z następujących kryteriów:

1) ukończenie studiów magisterskich w zakresie edukacji zdrowotnej oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego,

2) ukończenie innych studiów magisterskich, posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz ukończenie studiów podyplomowych w zakresie edukacji zdrowotnej.

Ponadto kwalifikacje do nauczania przedmiotu będą posiadać:

1) nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz psycholodzy,