Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 28 MARCA 2025

W związku z wejściem w życie nowej Ustawy o aplikacji mObywatel już wkrótce nauczyciele będą posługiwać się mLegitymacjami służbowymi. Przewiduje się wprowadzenie nowych regulacji dotyczących legitymacji nauczycielskiej mającej postać karty. Jaki będzie tryb wydawania legitymacji w nowej formie i co zmieni się w porównaniu z obecnym stanem?

Nowa Ustawa o aplikacji mObywatel

Sama aplikacja mObywatel nie jest nowością – została udostępniona po raz pierwszy w 2017 r., a w 2018 r. stworzono przepisy stanowiące podstawę prawną dla funkcjonowania publicznej aplikacji mobilnej. W tym samym roku zostały udostępnione w jej ramach usługi mLegitymacja szkolna oraz mLegitymacja studencka, dzięki którym potwierdzenie odpowiednich uprawnień może nastąpić przy użyciu smartfona. Zwiększająca się popularność aplikacji mObywatel spowodowała, że podjęte zostały prace nad nową ustawą, pozwalającą na kompleksowe uregulowanie kwestii związanych z funkcjonowaniem wspomnianej aplikacji oraz udostępnienie i świadczenie w jej zakresie nowych usług. Jedna ze zmian zakłada wprowadzenie regulacji prawnych pozwalających na wydawanie nauczycielom mLegitymacji służbowych, które byłyby obsługiwane właśnie za pomocą tej aplikacji.

Procedura wydania mLegitymacji i nowej legitymacji w postaci karty

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 11b Karty nauczyciela) nauczycielowi wydawana będzie legitymacja służbowa w postaci dokumentu mobilnego (mLegitymacja) po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego (certyfikat użytkownika aplikacji mObywatel wydawany z dokumentem mObywatel). mLegitymacja powinna zostać wydana w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole. Będzie ona zawierać:

  • imię (imiona) i nazwisko nauczyciela,
  • wizerunek twarzy nauczyciela,
  • nazwę i adres siedziby pracodawcy,
  • numer mLegitymacji,
  • datę wydania mLegitymacji.

W założeniu mLegitymacje mają potwierdzać zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Wydawane będą bezterminowo. Do unieważnienia mLegitymacji będzie dochodziło w przypadku:

  • rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,
  • zmiany nazwy pracodawcy, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych,
  • błędu w numerze mLegitymacji,
  • unieważnienia legitymacji wydanej nauczycielowi na jego wniosek w postaci karty.

Po unieważnieniu mLegitymacji, jeżeli nauczyciel w dalszym ciągu będzie pozostawał w zatrudnieniu, powinna mu zostać wydana nowa mLegitymacja, uwzględniająca np. zmienione dane.