STAN PRAWNY NA 25 MARCA 2025
Z uwagi na nowelizację Ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego konieczne jest dokonanie przez gminy (w trybie bezzwłocznym) zmiany uchwał dotacyjnych, które mają wpływ na finansowanie przedszkoli niepublicznych.
Uchwały dotacyjne są podejmowane przez rady gmin na podstawie art. 38 ust. 1 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Określają one tryb udzielania i rozliczania dotacji, tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
Jest to więc podstawowy akt, do którego postanowień muszą stosować się niepubliczne przedszkola, aby uzyskać dotację. Jednocześnie treść takiej uchwały nie może być całkowicie dowolna, powinna bowiem uwzględniać całość otoczenia prawnego, w którym uchwała funkcjonuje. Nie może np. dowolnie ustalać warunków przyznawania dotacji, ponieważ wynikają one z treści art. 33 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W przypadku niepublicznych przedszkoli dotację przekazuje się pod warunkiem, że organ prowadzący przedszkole przekaże organowi dotującemu, czyli gminie, informację o planowanej liczbie wychowanków oraz dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, a także liczbę uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, nie później niż do 30 września roku bazowego, czyli roku kalendarzowego poprzedzającego rok uzyskania dotacji. Drugim warunkiem koniecznym jest przekazanie danych do systemu informacji oświatowej (SIO) według stanu na 15 czerwca roku bazowego oraz na 30 września roku bazowego.
Od 1 stycznia 2025 r. zmieniła się jednak treść Ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która w art. 23 mówi, że potrzeby finansowe jednostki samorządu terytorialnego to suma potrzeb wyrównawczych, oświatowych, rozwojowych, ekologicznych i uzupełniających. Potrzeby oświatowe, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 tego aktu, ustala się w wysokości łącznej kwoty potrzeb oświatowych, nie mniejszej niż ustalona w roku poprzedzającym rok budżetowy, a w części wynikającej z realizacji zadań związanych z objęciem wychowaniem przedszkolnym dzieci, które ukończyły pięć lat albo mniej w roku poprzedzającym rok budżetowy, koryguje się, uwzględniając wyłącznie skutki wynikające ze wzrostu w roku budżetowym średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz zmiany realizowanych zadań związanych z:
- objęciem wychowaniem przedszkolnym dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- objęciem zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- objęciem wczesnym wspomaganiem rozwoju dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- zatrudnieniem nauczycieli specjalistów,
- finansowaniem świadczenia na start, o którym mowa w art. 53a Karty nauczyciela.