Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zakres obowiązków na stanowisku psychologa
Imię i nazwisko:
Zakład pracy:
Stanowisko pracy: psycholog.
Zgodnie z art. 94 pkt 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 277) pracodawca zaznajamia pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku i jego podstawowymi uprawnieniami.
Obowiązki wynikające z art. 100 Kodeksu pracy
1. Pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
2. Pracownik jest zobowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Obowiązki wynikające z art. 211 Kodeksu pracy
Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Pracownik jest zobowiązany w szczególności:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
3) dbać o należyty stan sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim, a także stosować się do wskazań lekarskich,
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Szczegółowy zakres obowiązków na stanowisku psycholog
1. Psycholog w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizuje:
1) zajęcia w ramach zadań związanych z:
a) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798), w tym:
rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków,
określaniem mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
rozpoznawaniem przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
podejmowaniem działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
współpracą z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanków oraz planowania dalszych działań;
b) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym;
2) zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego, zgodnie z treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli, określonych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325),
3) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
4) prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia,
5) prowadzenie porad i konsultacji.
2. Do zadań psychologa należą również:
1) realizacja funkcji opiekuńczej przedszkola, w tym:
a) tworzenie ciepłej i przyjaznej dla dziecka atmosfery,
b) prezentowanie otwartej postawy wobec dziecka i jego problemów,
c) nawiązywanie z dzieckiem kontaktu poprzez stworzenie klimatu dającego dziecku poczucie pełnej akceptacji;
2) realizacja funkcji wychowawczej przedszkola:
a) wykazywanie znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego,
b) respektowanie praw dziecka,
c) umiejętne rozwiązywanie konfliktów dziecięcych;
3) prowadzenie systematycznie i terminowo obowiązującej dokumentacji, w skład której wchodzą:
a) plany pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej,
b) dziennik zajęć,
c) dokumentacja prowadzonych obserwacji pedagogicznych oraz diagnozowanie rozwoju dzieci,
d) dokumentacja pomocnicza (np. protokoły spotkań z rodzicami itp.);
4) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny,
5) zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom powierzonym jego opiece, a także udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz powiadamianie rodziców o każdym zdarzeniu mogącym mieć wpływ na zdrowie ich dziecka,
6) usuwanie wszelkich dostrzeżonych nieprawidłowości mogących mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, w razie niemożności ich samodzielnego usunięcia – niezwłoczne informowanie o tym dyrektora przedszkola,
7) przestrzeganie organizacji pobytu dzieci w przedszkolu z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych,
8) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał,
9) przejmowanie obowiązków nieobecnego nauczyciela zgodnie ze wskazaniami dyrektora,
10) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
11) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
Zakres uprawnień
1. Nauczyciel ma prawo do:
1) wysuwania wniosków zmierzających do polepszenia pracy wychowawczej opiekuńczej i dydaktycznej przedszkola,
2) podejmowania konkretnych kroków zmierzających do polepszenia pracy przedszkola,
3) uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swojej pracy od dyrektora przedszkola i innych instytucji oraz osób wspomagających,
4) otrzymywania wynagrodzenia, na które składają się: wynagrodzenie zasadnicze i dodatki,
5) otrzymywania corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze
i na zasadach określonych w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.),
6) otrzymywania nagród jubileuszowych za wieloletnią pracę w wysokości i na zasadach określonych przepisami Karty nauczyciela,
7) nieodpłatnego zaopatrzenia w środki ochrony indywidualnej zgodnie z tabelą norm przydziału,
8) otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia rocznego zgodnie z przepisami odrębnymi.
Przyjmuję do wiadomości i stosowania Zatwierdzam
(data i podpis pracownika) (pieczątka i podpis przełożonego)