Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zakres obowiązków na stanowisku psychologa Imię i nazwisko: Zakład pracy: Stanowisko pracy: psycholog. Zgodnie z art. 94 pkt 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 277) pracodawca zaznajamia pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku i jego podstawowymi uprawnieniami. Obowiązki wynikające z art. 100 Kodeksu pracy 1. Pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. 2. Pracownik jest zobowiązany w szczególności: 1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy, 2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku, 3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych, 4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, 5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach, 6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego. Obowiązki wynikające z art. 211 Kodeksu pracy Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Pracownik jest zobowiązany w szczególności: 1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym, 2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych, 3) dbać o należyty stan sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy, 4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem, 5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim, a także stosować się do wskazań lekarskich, 6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie, 7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Szczegółowy zakres obowiązków na stanowisku psycholog 1. Psycholog w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizuje: 1) zajęcia w ramach zadań związanych z: a) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798), w tym:  rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków,  określaniem mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków,  rozpoznawaniem przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,  podejmowaniem działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,  współpracą z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanków oraz planowania dalszych działań; b) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym; 2) zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego, zgodnie z treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli, określonych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325), 3) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, 4) prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia, 5) prowadzenie porad i konsultacji. 2. Do zadań psychologa należą również: 1) realizacja funkcji opiekuńczej przedszkola, w tym: a) tworzenie ciepłej i przyjaznej dla dziecka atmosfery, b) prezentowanie otwartej postawy wobec dziecka i jego problemów, c) nawiązywanie z dzieckiem kontaktu poprzez stworzenie klimatu dającego dziecku poczucie pełnej akceptacji; 2) realizacja funkcji wychowawczej przedszkola: a) wykazywanie znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego, b) respektowanie praw dziecka, c) umiejętne rozwiązywanie konfliktów dziecięcych; 3) prowadzenie systematycznie i terminowo obowiązującej dokumentacji, w skład której wchodzą: a) plany pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej, b) dziennik zajęć, c) dokumentacja prowadzonych obserwacji pedagogicznych oraz diagnozowanie rozwoju dzieci, d) dokumentacja pomocnicza (np. protokoły spotkań z rodzicami itp.); 4) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny, 5) zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom powierzonym jego opiece, a także udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz powiadamianie rodziców o każdym zdarzeniu mogącym mieć wpływ na zdrowie ich dziecka, 6) usuwanie wszelkich dostrzeżonych nieprawidłowości mogących mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, w razie niemożności ich samodzielnego usunięcia – niezwłoczne informowanie o tym dyrektora przedszkola, 7) przestrzeganie organizacji pobytu dzieci w przedszkolu z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych, 8) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał, 9) przejmowanie obowiązków nieobecnego nauczyciela zgodnie ze wskazaniami dyrektora, 10) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, 11) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki. Zakres uprawnień 1. Nauczyciel ma prawo do: 1) wysuwania wniosków zmierzających do polepszenia pracy wychowawczej opiekuńczej i dydaktycznej przedszkola, 2) podejmowania konkretnych kroków zmierzających do polepszenia pracy przedszkola, 3) uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swojej pracy od dyrektora przedszkola i innych instytucji oraz osób wspomagających, 4) otrzymywania wynagrodzenia, na które składają się: wynagrodzenie zasadnicze i dodatki, 5) otrzymywania corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.), 6) otrzymywania nagród jubileuszowych za wieloletnią pracę w wysokości i na zasadach określonych przepisami Karty nauczyciela, 7) nieodpłatnego zaopatrzenia w środki ochrony indywidualnej zgodnie z tabelą norm przydziału, 8) otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia rocznego zgodnie z przepisami odrębnymi. Przyjmuję do wiadomości i stosowania Zatwierdzam (data i podpis pracownika) (pieczątka i podpis przełożonego)