Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Regulamin oceny okresowej pracowników niepedagogicznych
§ 1
Przepisy ogólne
1. Okresowej ocenie, zwanej dalej „oceną”, podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, zwani dalej „Ocenianymi”.
2. Stanowiska podlegające ocenie określają:
1) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1638),
2) struktura organizacyjna Szkoły wynikająca ze statutu.
3. W zakresie nieuregulowanym niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1135).
§ 2
Czas przeprowadzania oceny
Oceny pracowników dokonuje się raz w roku.
§ 3
Cel oceny
1. Ocena służy:
1) analizie wyników pracy,
2) ocenie przydatności zawodowej,
3) określeniu potencjału rozwojowego.
2. Ocena obejmuje w szczególności realizację obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz przepisów prawa, w tym:
1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych i gospodarowanie środkami publicznymi,
2) przestrzeganie przepisów prawa,
3) sumienność, sprawność i bezstronność w wykonywaniu zadań,
4) zachowanie uprzejmości i profesjonalizmu,
5) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
§ 4
Oceniający i zasady poufności
1. Oceny dokonuje bezpośredni przełożony ocenianego, zwany „Oceniającym”.
2. Ocena ma charakter poufny. Dostęp do niej mają:
1) oceniany pracownik,
2) dyrektor Szkoły,
3) osoba odpowiedzialna za obsługę kadrową.
§ 5
Kryteria oceny
1. Ocena sporządzana jest na piśmie zgodnie z wzorem arkusza stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. Ocena obejmuje kryteria główne i dodatkowe, określone w załączniku nr 2.
3. Oceniający wybiera co najmniej pięć i maksymalnie osiem kryteriów dodatkowych, adekwatnych do stanowiska ocenianego.
4. Wybrane kryteria wpisuje do części B arkusza.
§ 6
Procedura oceny
1. Przed wyborem kryteriów Oceniający przeprowadza rozmowę z Ocenianym.
2. Wyniki rozmowy są odnotowywane w części B arkusza.
3. Treść samooceny odnotowywana jest w części C arkusza.
4. W przypadku zmiany przełożonego w trakcie okresu oceny stosuje się uprzednio wybrane kryteria.
§ 7
Terminy
1. Wybór kryteriów i rozmowa oceniająca odbywają się:
1) w ciągu 6 miesięcy od zatrudnienia na stanowisku urzędniczym,
2) w ciągu 30 dni od sporządzenia poprzedniej oceny, w razie przeprowadzania kolejnej oceny.
2. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny i wpisuje go do części B arkusza.
§ 8
Zatwierdzenie kryteriów
1. Oceniający przekazuje arkusz dyrektorowi Szkoły celem zatwierdzenia kryteriów.
2. Uwagi dyrektora są uwzględniane przez Oceniającego i nanoszone w części B arkusza.
3. Oceniany potwierdza zapoznanie się z kryteriami i terminem oceny w części B arkusza.
§ 9
Rozmowa oceniająca
1. Oceniający przeprowadza rozmowę oceniającą na 7 dni przed sporządzeniem oceny.
2. W rozmowie:
1) omawia się wyniki pracy,
2) identyfikuje obszary do poprawy,
3) ustala plan rozwoju zawodowego.
§ 10
Sporządzenie oceny
1. Oceniający wypełnia część D arkusza, określając poziom wykonywania obowiązków (bardzo dobry, dobry, zadowalający, niezadowalający).
2. Ocena może być pozytywna (bardzo dobra, dobra, zadowalająca) lub negatywna.
§ 11
Procedura odwoławcza
1. Oceniany może wnieść odwołanie w terminie 7 dni od doręczenia oceny.
2. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 14 dni i może:
1) utrzymać ocenę,
2) zmienić ocenę,
3) nakazać ponowne przeprowadzenie oceny.
§ 12
Konsekwencje negatywnej oceny
1. W przypadku oceny negatywnej kolejna ocena odbywa się po 3 miesiącach.
2. Uzyskanie drugiej negatywnej oceny skutkuje rozwiązaniem stosunku pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
§ 13
Postanowienia końcowe
Regulamin wchodzi w życie po upływie ... dni od jego ogłoszenia.
Załącznik 1. Wzór arkusza oceny
Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego
Część A
…………………………………………………………………………………………………...
(nazwa jednostki)
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego
Imię ………………………………………………………………………………………. …….
Nazwisko ………………………………………………………………………………………..
Komórka organizacyjna ………………………………………………………………………...
Stanowisko ……………………………………………………………………………………...
Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …………………………………...
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny
Ocena/poziom …………………………………………………………………………………..
Data sporządzenia ………………………………………………………………………………
............................ ................................ ……………..........................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie
Nr Kryteria wspólne
1. Sumienność
2. Sprawność
3. Bezstronność
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów
5. Planowanie i organizowanie pracy
6. Postawa etyczna
Nr Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………
(należy wpisać miesiąc, rok)
………………………………… ……………..
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
………………………………………. ………………………
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:
…………………. ….……………
(imię i nazwisko) (data i podpis)
Zapoznałam/-em się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.
............................ ................................ …….........................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego
Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ……………………………………………………………………………………..
Nazwisko ………………………………………………………………………………………..
Stanowisko ……………………………………………………………………………………...
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.
............................ ................................ …….........................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana ………………………………………………………………………………………
w okresie od ................................................... do .......................................................................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
bardzo dobrym
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.
dobrym
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.
zadowalającym
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B.
niezadowalającym
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
(wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną – jeżeli poziom niezadowalający)
............................ ................................ …………………….....
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-em się z oceną sporządzoną na piśmie przez:
Panią/Pana ……………………………………………………………………………………...
............................ .................................. .....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Załącznik 2. Wykaz kryteriów oceny
Tabela 1. Kryteria obowiązkowe
Kryterium Opis kryterium
1 2
1. Sumienność Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie
2. Sprawność Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki
3. Bezstronność Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i infor¬macji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefa¬woryzowania żadnej z nich
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszuki¬wania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin
5. Planowanie i organizowanie pracy Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działa¬nia. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i dłu¬goterminowych
6. Postawa etyczna Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postę-powanie zgodnie z etyką zawodową
Tabela 2. Kryteria do wyboru
Kryterium Opis kryterium
1 2
1. Wiedza specjalistyczna
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych
3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
• czytanie i rozumienie dokumentów,
• pisanie dokumentów,
• rozumienie innych,
• mówienie w języku obcym
4. Nastawienie na własny
rozwój, podnoszenie
kwalifikacji
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę
5. Komunikacja werbalna
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:
• wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
• dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
• udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi
• nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
• wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
• posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju
• załatwianych spraw / wykonywanej pracy
6. Komunikacja pisemna
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:
• stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
• przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
• dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
• budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie
7. Komunikatywność
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:
• okazywanie poszanowania drugiej stronie,
• próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
• okazanie zainteresowania jej opiniami,
• umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami
8. Pozytywne podejście do obywatela
Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:
• zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
• okazywanie szacunku,
• tworzenie przyjaznej atmosfery,
• umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
• służenie pomocą
9. Umiejętność pracy w zespole
Realizacja zadań w zespole przez:
• pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
• zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
• współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
• zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
• aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania
10. Umiejętność
negocjowania
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:
• dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
• przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
• przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
• rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
• stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
• ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
• tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań
11. Zarządzanie informacją / dzielenie się informacjami
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:
• przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,
• uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie
12. Zarządzanie zasobami
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:
• określanie i pozyskiwanie zasobów,
• alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,
• kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania
13. Zarządzanie personelem
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:
• zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,
• komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
• rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
• określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
• traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
• ocenę osiągnięć pracowników,
• wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
• dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
• inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
• stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji
14. Zarządzanie jakością
realizowanych zadań
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:
• tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
• sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
• modyfikowanie planów w razie konieczności,
• ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
• wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków
15. Zarządzanie
wprowadzaniem zmian
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
• podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
• uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
• określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
• wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
• podejmowanie działań zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,
• skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,
• przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
• wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu
16. Zorientowanie na rezultaty pracy
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:
• ustalanie priorytetów działania,
• identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
• określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
• przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się ze zobowiązań,
• zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań
17. Podejmowanie decyzji
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:
• rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
• podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
• rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
• podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,
• podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat
18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:
• wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
• szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
• dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
• wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
• informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
• wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
• skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian
19. Samodzielność
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania
20. Inicjatywa
• umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,
• inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,
• mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania
21. Kreatywność
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:
• rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
• wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
• otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
• inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
• badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,
• zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań
22. Myślenie strategiczne
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:
• ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
• zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
• identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
• przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
• przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
• planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
• ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
• tworzenie strategii lub kierunków działania,
• analizowanie okoliczności i zagrożeń
23. Umiejętności analityczne
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
• rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
• dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
• interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,
• stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,
• prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,
• stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania