Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Regulamin oceny okresowej pracowników niepedagogicznych § 1 Przepisy ogólne 1. Okresowej ocenie, zwanej dalej „oceną”, podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, zwani dalej „Ocenianymi”. 2. Stanowiska podlegające ocenie określają: 1) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1638), 2) struktura organizacyjna Szkoły wynikająca ze statutu. 3. W zakresie nieuregulowanym niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1135). § 2 Czas przeprowadzania oceny Oceny pracowników dokonuje się raz w roku. § 3 Cel oceny 1. Ocena służy: 1) analizie wyników pracy, 2) ocenie przydatności zawodowej, 3) określeniu potencjału rozwojowego. 2. Ocena obejmuje w szczególności realizację obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz przepisów prawa, w tym: 1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych i gospodarowanie środkami publicznymi, 2) przestrzeganie przepisów prawa, 3) sumienność, sprawność i bezstronność w wykonywaniu zadań, 4) zachowanie uprzejmości i profesjonalizmu, 5) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. § 4 Oceniający i zasady poufności 1. Oceny dokonuje bezpośredni przełożony ocenianego, zwany „Oceniającym”. 2. Ocena ma charakter poufny. Dostęp do niej mają: 1) oceniany pracownik, 2) dyrektor Szkoły, 3) osoba odpowiedzialna za obsługę kadrową. § 5 Kryteria oceny 1. Ocena sporządzana jest na piśmie zgodnie z wzorem arkusza stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu. 2. Ocena obejmuje kryteria główne i dodatkowe, określone w załączniku nr 2. 3. Oceniający wybiera co najmniej pięć i maksymalnie osiem kryteriów dodatkowych, adekwatnych do stanowiska ocenianego. 4. Wybrane kryteria wpisuje do części B arkusza. § 6 Procedura oceny 1. Przed wyborem kryteriów Oceniający przeprowadza rozmowę z Ocenianym. 2. Wyniki rozmowy są odnotowywane w części B arkusza. 3. Treść samooceny odnotowywana jest w części C arkusza. 4. W przypadku zmiany przełożonego w trakcie okresu oceny stosuje się uprzednio wybrane kryteria. § 7 Terminy 1. Wybór kryteriów i rozmowa oceniająca odbywają się: 1) w ciągu 6 miesięcy od zatrudnienia na stanowisku urzędniczym, 2) w ciągu 30 dni od sporządzenia poprzedniej oceny, w razie przeprowadzania kolejnej oceny. 2. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny i wpisuje go do części B arkusza. § 8 Zatwierdzenie kryteriów 1. Oceniający przekazuje arkusz dyrektorowi Szkoły celem zatwierdzenia kryteriów. 2. Uwagi dyrektora są uwzględniane przez Oceniającego i nanoszone w części B arkusza. 3. Oceniany potwierdza zapoznanie się z kryteriami i terminem oceny w części B arkusza. § 9 Rozmowa oceniająca 1. Oceniający przeprowadza rozmowę oceniającą na 7 dni przed sporządzeniem oceny. 2. W rozmowie: 1) omawia się wyniki pracy, 2) identyfikuje obszary do poprawy, 3) ustala plan rozwoju zawodowego. § 10 Sporządzenie oceny 1. Oceniający wypełnia część D arkusza, określając poziom wykonywania obowiązków (bardzo dobry, dobry, zadowalający, niezadowalający). 2. Ocena może być pozytywna (bardzo dobra, dobra, zadowalająca) lub negatywna. § 11 Procedura odwoławcza 1. Oceniany może wnieść odwołanie w terminie 7 dni od doręczenia oceny. 2. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 14 dni i może: 1) utrzymać ocenę, 2) zmienić ocenę, 3) nakazać ponowne przeprowadzenie oceny. § 12 Konsekwencje negatywnej oceny 1. W przypadku oceny negatywnej kolejna ocena odbywa się po 3 miesiącach. 2. Uzyskanie drugiej negatywnej oceny skutkuje rozwiązaniem stosunku pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia. § 13 Postanowienia końcowe Regulamin wchodzi w życie po upływie ... dni od jego ogłoszenia. Załącznik 1. Wzór arkusza oceny Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego Część A …………………………………………………………………………………………………... (nazwa jednostki) I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego Imię ………………………………………………………………………………………. ……. Nazwisko ……………………………………………………………………………………….. Komórka organizacyjna ………………………………………………………………………... Stanowisko ……………………………………………………………………………………... Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …………………………………... Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ………………………………………………. II. Dane dotyczące poprzedniej oceny Ocena/poziom ………………………………………………………………………………….. Data sporządzenia ……………………………………………………………………………… ............................ ................................ …………….......................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej) Część B I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie Nr Kryteria wspólne 1. Sumienność 2. Sprawność 3. Bezstronność 4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów 5. Planowanie i organizowanie pracy 6. Postawa etyczna Nr Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ……………………………………………… (należy wpisać miesiąc, rok) ………………………………… …………….. (imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko) ………………………………………. ……………………… (data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego) II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego: …………………. ….…………… (imię i nazwisko) (data i podpis) Zapoznałam/-em się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie. ............................ ................................ ……......................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego) Część C Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego Dane dotyczące oceniającego: Imię/imiona …………………………………………………………………………………….. Nazwisko ……………………………………………………………………………………….. Stanowisko ……………………………………………………………………………………... Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ………………………………………………. Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać. ............................ ................................ ……......................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego) Część D Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny Oceniam wykonywanie obowiązków przez: Panią/Pana ……………………………………………………………………………………… w okresie od ................................................... do ....................................................................... na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu): bardzo dobrym Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. dobrym Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B. zadowalającym Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. niezadowalającym Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. i przyznaję okresową ocenę: (wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną – jeżeli poziom niezadowalający) ............................ ................................ ……………………..... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego) Część E Zapoznałam/-em się z oceną sporządzoną na piśmie przez: Panią/Pana ……………………………………………………………………………………... ............................ .................................. ..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego) Załącznik 2. Wykaz kryteriów oceny Tabela 1. Kryteria obowiązkowe Kryterium Opis kryterium 1 2 1. Sumienność Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie 2. Sprawność Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki 3. Bezstronność Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i infor¬macji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefa¬woryzowania żadnej z nich 4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszuki¬wania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin 5. Planowanie i organizowanie pracy Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działa¬nia. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i dłu¬goterminowych 6. Postawa etyczna Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postę-powanie zgodnie z etyką zawodową Tabela 2. Kryteria do wyboru Kryterium Opis kryterium 1 2 1. Wiedza specjalistyczna Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań 2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych 3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: • czytanie i rozumienie dokumentów, • pisanie dokumentów, • rozumienie innych, • mówienie w języku obcym 4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę 5. Komunikacja werbalna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: • wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, • dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, • udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi • nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, • wyrażanie poglądów w sposób przekonywający, • posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju • załatwianych spraw / wykonywanej pracy 6. Komunikacja pisemna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: • stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, • przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, • dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, • budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie 7. Komunikatywność Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez: • okazywanie poszanowania drugiej stronie, • próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, • okazanie zainteresowania jej opiniami, • umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami 8. Pozytywne podejście do obywatela Zaspokajanie potrzeb obywatela przez: • zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, • okazywanie szacunku, • tworzenie przyjaznej atmosfery, • umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, • służenie pomocą 9. Umiejętność pracy w zespole Realizacja zadań w zespole przez: • pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, • zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, • współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, • zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, • aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania 10. Umiejętność negocjowania Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: • dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, • przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, • przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, • rozpoznawaniu najlepszych propozycji, • stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, • ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, • tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań 11. Zarządzanie informacją / dzielenie się informacjami Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez: • przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, • uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie 12. Zarządzanie zasobami Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez: • określanie i pozyskiwanie zasobów, • alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, • kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania 13. Zarządzanie personelem Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez: • zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, • komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, • rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, • określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, • traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, • ocenę osiągnięć pracowników, • wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, • dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, • inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, • stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji 14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez: • tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, • sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, • modyfikowanie planów w razie konieczności, • ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, • wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków 15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: • podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, • uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, • określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, • wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, • podejmowanie działań zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, • skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, • przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, • wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu 16. Zorientowanie na rezultaty pracy Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez: • ustalanie priorytetów działania, • identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, • określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, • przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się ze zobowiązań, • zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań 17. Podejmowanie decyzji Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez: • rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, • podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, • rozważanie skutków podejmowanych decyzji, • podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach, • podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat 18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: • wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, • szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, • dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, • wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, • informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, • wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, • skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian 19. Samodzielność Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania 20. Inicjatywa • umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, • inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, • mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania 21. Kreatywność Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: • rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, • wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, • otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, • inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, • badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, • zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań 22. Myślenie strategiczne Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: • ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, • zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, • identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania, • przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie, • przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, • planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, • ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, • tworzenie strategii lub kierunków działania, • analizowanie okoliczności i zagrożeń 23. Umiejętności analityczne Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: • rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, • dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych, • interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, • stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, • prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, • stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania