STAN PRAWNY NA 28 LUTEGO 2025
Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wprowadziła do Kodeksu pracy rozdział IIc regulujący pracę zdalną, uchylając jednocześnie przepisy dotyczące telepracy. Przepisy dotyczące pracy zdalnej w obecnej formie obowiązują od 7 kwietnia 2023 r. Warto przeanalizować je pod kątem zakresu stosowania do dyrektorów przedszkoli publicznych i niepublicznych. Jakie warunki muszą być spełnione, aby wykonywać pracę zdalną? Jakich dokumentów powinno się wymagać?
Podstawa prawna wykonywania pracy zdalnej
Zgodnie z definicją zawartą w art. 6718 k.p. praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna). Tym, na co należy zwrócić szczególną uwagę w tej definicji, jest możliwość częściowego wykonywania pracy zdalnej. Teoretycznie definicja ta nie wyklucza możliwości wykonywania pracy w formie zdalnej przez dyrektora, który np. przez większość czasu pracy będzie przebywał w przedszkolu, tylko część swoich obowiązków wykonując zdalnie, zwłaszcza że jedynie godziny pracy dydaktycznej dyrektora – podobnie zresztą, jak w przypadku innych nauczycieli – są ewidencjonowane w dziennikach zajęć.
Stosownie do art. 6719 k.p. uzgodnienie między stronami umowy o pracę, dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika, może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. W przypadku dyrektora w tego rodzaju uzgodnieniu powinien brać udział organ prowadzący. Przedszkola publiczne objęte zostały regulacją szczególną w postaci art. 10 ust. 1 pkt 6 Prawa oświatowego, według którego to do organu prowadzącego należy wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora przedszkola. Podobna zasada obowiązuje w przedszkolach niepublicznych, gdy to nie sama osoba prowadząca wykonuje zadania dyrektora, lecz zatrudnia na tym stanowisku pracownika. Nie jest więc możliwe – w świetle tych ustaleń – aby dyrektor sam sobie przyznał prawo wykonywania pracy zdalnej.
Praca zdalna może być wykonywana z inicjatywy lub na wniosek dyrektora. Regulacja art. 6719 § 3 k.p. przewiduje też możliwość wykonywania pracy zdalnej na polecenie pracodawcy:
- w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie trzech miesięcy po ich odwołaniu lub
- w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej
– jeżeli pracownik złoży bezpośrednio przed wydaniem polecenia oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.
Zasady wykonywania pracy zdalnej
Zgodnie z art. 6720