Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 20 LUTEGO 2025

Jak postąpić w przypadku, gdy organ prowadzący nakazuje udostępnienie szczegółowych danych na temat nauczycieli, w tym informacji dotyczących wysokości wynagrodzenia, przyznawanych dodatków do wynagrodzenia oraz danych dotyczących jakości wykonywanych przez nich zadań, obejmujących takie kwestie, jak obowiązkowość, punktualność czy osiągnięcia w procesie dydaktycznym? W którym momencie dyrektor powinien odmówić udzielenia tego rodzaju informacji?

Zakres kompetencji nadzorczych, jakie zostały przyznane przez ustawodawcę organowi prowadzącemu, został określony w art. 57 Prawa oświatowego, zgodnie z którym organ prowadzący sprawuje nadzór nad przedszkolem w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Nadzorowi podlegają w szczególności:

  • prawidłowość dysponowania przyznanymi przedszkolu środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem,
  • przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i dzieci,
  • przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy przedszkola.

Zakres tych kompetencji nie został określony precyzyjnie z uwagi na użyte określenie „w szczególności”. W prawniczym rozumieniu oznacza ono, że wymieniony katalog uprawnień nie jest katalogiem zamkniętym i można go uzupełniać o uprawnienia w przepisie niewymienione. Warto w związku z tym zapytać, jak konstrukcja tej regulacji ma się do treści art. 58 Prawa oświatowego, w świetle której organ prowadzący przedszkole, a w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej także organ sprawujący nadzór pedagogiczny, mogą ingerować w działalność jednostki wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie? Jeżeli zakres kompetencji nadzorczych organu prowadzącego nie został ustalony w postaci katalogu zamkniętego, to miejsca, w których nie ma on już prawa ingerować w działalność przedszkola, także ustalić będzie bardzo trudno, a jest to szczególnie istotne w przypadku szeregu żądań, jakie organy prowadzące wysuwają często pod adresem dyrektorów przedszkoli, wymagając istotnej liczby danych, do których niekoniecznie muszą mieć prawo.

Z punktu widzenia dyrektora wszelka odmowa żądaniom organu prowadzącego byłaby czynnością trudno wykonalną, z reguły bowiem organ prowadzący jest traktowany jako zwierzchnik służbowy dyrektora, co nie jest prawdą. Trzeba zwrócić uwagę na treść art. 3 Kodeksu pracy