STAN PRAWNY NA 12 LUTEGO 2025
Przygotowany przez szkołę raport o stanie zapewnienia dostępności ma informować o tym, czy dana szkoła prawidłowo wykonuje swoje ustawowe zadanie, jakim jest likwidacja różnych barier, z którymi spotykają się osoby ze szczególnymi potrzebami. Jak w praktyce spełnić ten obowiązek?
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmiot publiczny przekazuje co cztery lata, najpóźniej do 31 marca danego roku, raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie. Obowiązkiem jest także publikacja raportu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej – na swojej stronie internetowej.
Co mówi na ten temat prawo?
Celem Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest poprawa warunków życia i funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, które są narażone na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby. Ustawa gwarantuje prawo do dostępności, czyli zapewnienie przestrzeni i komunikacji wolnych od barier dla wszystkich obywateli. Raportowanie o stanie zapewnienia dostępności ma natomiast służyć badaniu tego, czy dana szkoła spełnia ustawowy obowiązek likwidacji barier dotyczących różnych sfer życia publicznego.
Kogo dotyczy obowiązek raportowania?
Stosownie do art. 3 pkt 1 przywołanej Ustawy wykonanie obowiązków wynikających z tego aktu należy do jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 Ustawy o finansach publicznych. Ta z kolei regulacja wymienia wśród jednostek tworzących sektor finansów publicznych m.in. jednostki budżetowe, które zgodnie z art. 4 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych są formą organizacyjno-prawną, w której działają samorządowe szkoły, przedszkola i placówki.
Ważne!
Do realizowania wymagań określonych w Ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zobowiązane są wyłącznie jednostki oświatowe prowadzone przez samorząd, a zatem tylko tego typu jednostki mają obowiązek raportowania stanu zapewnienia dostępności.
Odnosząc się do regulacji zawartej w art. 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebam