Scenariusz zajęć przedszkolnych obfituje w ćwiczenia doskonalące orientację nie tylko na kartce papieru, ale też w schemacie własnego ciała, a przy tym umożliwiające rozwijanie małej motoryki czy koordynacji wzrokowo-ruchowej. Jakie gry i zabawy czekają dziś na przedszkolaków?
Cele główne:
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie orientacji i znajomości kierunków na kartce papieru,
- działanie według instrukcji słownej,
- kreślenie i rysowanie,
- rozwijanie małej motoryki,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- współdziałanie,
- rozwijanie wyobraźni,
- koncentrowanie się na zadaniu.
Cele szczegółowe:
- przyczepianie ilustracji na tablicy magnetycznej zgodnie z podanym kierunkiem i orientacją,
- wytyczanie linii na kartce papieru zgodnie z instrukcją słowną i podanymi kierunkami,
- uczestnictwo w dyktandzie rysunkowym – kierunki i orientacja,
- rozpoznawanie prawej i lewej ręki,
- odpowiadanie na pytania za pomocą stron ciała,
- rozwiązywanie quizu,
- tworzenie wspólnej ilustracji z linii.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- specjalnie stworzona kostka z elementami ciała, tablica magnetyczna, magnesy, sylwety kwiatów oraz innych elementów wplecionych w historię przedstawioną przedszkolakom, kredki, kartki z powiększonymi kratkami, pisaki, gumki frotki, pieczątki dla dzieci (ok. 50 sztuk).
Przywitanie
Dzieci, wchodząc do sali, losują za pomocą wcześniej przygotowanej przez nauczyciela kostki, jaką częścią ciała przywitają się z wychowawcą. Dzięki wykonanemu rzutowi mogą zostać wytypowane: ręka, noga, łokieć, kolano, ucho lub brzuch. Gdy dana część ciała została już wskazana, uczestnik zabawy samodzielnie decyduje, czy wykona gest prawą stroną ciała, czy lewą. O swojej decyzji powiadamia prowadzącego, by mógł sprawdzić, czy dziecko wykonało to poprawnie. Zaskoczeniem w zabawie może być możliwość wylosowania brzucha, gdyż jest tylko jeden, choć ma prawą i lewą stronę.