Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 24 STYCZNIA 2025

Choć wydaje się, że przerwa obiadowa w szkole to dość banalne zagadnienie, w praktyce okazuje się, że jej organizacja budzi wątpliwości. Przy realizacji tego zadania należy przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny, a jednocześnie zadbać o to, aby przerwa na obiad była dobrze zorganizowana, a każdy uczeń mógł zjeść posiłek w komfortowych warunkach.

Na stronie bankizywnosci.pl dostępny jest raport dotyczący stanu stołówek w szkołach podstawowych w Polsce. Jak wynika z przytoczonego w tym raporcie badania „Ocena stanu szkolnych stołówek”, przeprowadzonego na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka” w marcu 2018 r. wśród rodziców uczniów szkół podstawowych z klas I–VII, 2/3 uczniów szkół podstawowych jada obiady w szkolnych stołówkach. Ponadto ponad 1/3 uczniów jedzących obiady w stołówce nie zjada całej porcji posiłku. 

Zgodnie z badaniem jednym z powodów niedojadania obiadów, na co wskazuje co trzeci z ankietowanych rodziców dzieci ze szkół podstawowych (36 proc.), jest zbyt mała ilość czasu na zjedzenie posiłku. W większym stopniu uważają tak rodzice starszych uczniów z klas IV–VII (40 proc.). Wśród innych powodów znajdują się m.in. względy estetyczne i funkcjonalne, takie jak niewystarczająca liczba miejsc przy stole.

Aż 35 proc. ankietowanych rodziców uczniów szkół podstawowych twierdzi, że przerwa obiadowa w szkole dziecka jest niewystarczająco długa, by dziecko mogło komfortowo zjeść obiad. Ponadto z badania wynika, że problematyczne jest korzystanie ze stołówki poza przerwą obiadową. Zgodnie z raportem 42 proc. ankietowanych rodziców uważa, że dziecko nie ma możliwości skorzystania ze stołówki w czasie innym niż przerwa obiadowa, a co piąty rodzic (19 proc.) nie ma wiedzy na ten temat. Zdecydowanie częściej dostępność szkolnej stołówki poza przerwą obiadową deklarują rodzice dzieci uczęszczających do szkół na terenach wiejskich (49 proc.). W miastach powyżej 200 tys. mieszkańców możliwość skorzystania ze stołówki poza przerwą obiadową sygnalizuje jedynie co trzeci rodzic (29 proc.). 

Obowiązujące regulacje

Czy szkoła ma obowiązek zapewnić uczniom odpowiednią ilość czasu na spożycie posiłku i czy ta kwestia jest regulowana przez obowiązujące przepisy? W tej sprawie zastosowanie mają regulacje art. 106 i 106a Prawa oświatowego.

Ważne!
Według art. 106 ust. 1 Prawa oświatowego w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Przepis ten nie określa bliżej szkoły, do której ma się odnosić, czyli nie wskazuje przykładowo, że jego regulacje należy stosować wyłącznie do szkół podstawowych czy wyłącznie do liceów lub szkół ponadpodstawowych innych typów.