STAN PRAWNY NA 24 STYCZNIA 2025
W związku z tym, że pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w przedszkolach niepublicznych nie obejmują przepisy Ustawy o pracownikach samorządowych, kwestie związane z ich wynagradzaniem reguluje Kodeks pracy. Jak z punktu widzenia regulacji zawartych w tej ustawie wygląda kwestia składników wynagrodzeń tej grupy pracowników? Na które aspekty należy zwrócić szczególną uwagę?
Podstawa prawna ustalania składników wynagrodzenia
Zgodnie z art. 6 Prawa oświatowego prawa i obowiązki nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek określa Karta nauczyciela, która z kolei w art. 7 mówi, że status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, określają przepisy o pracownikach samorządowych. Pojawia się więc konieczność stosowania dwóch pragmatyk – Karty nauczyciela oraz Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Trzeba przy tym zauważyć, że zakres stosowania Karty nauczyciela nie został przez Prawo oświatowe ograniczony, dlatego pragmatyka ta obejmuje zarówno pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach samorządowych, jak i tych, którzy pracują w placówkach niesamorządowych, publicznych i niepublicznych. Karta nauczyciela sama wskazuje w regulacji art. 91b, które przepisy stosuje się w poszczególnych jednostkach. Zakres ten różni się w zależności od tego, jaki podmiot prowadzi dane przedszkole. Ustawa o pracownikach samorządowych jest tymczasem stosowana wyłącznie w odniesieniu do pracowników przedszkoli gminnych. Pracownicy administracji i obsługi jednostek niepublicznych nie są w jej świetle pracownikami samorządowymi.
Składniki wynagrodzenia pracownika samorządowego określone zostały w art. 36 Ustawy, który wskazuje, że pracownikowi samorządowemu przysługują: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa, jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Ponadto może zostać mu przyznany dodatek funkcyjny, a z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań – dodatek specjalny. Za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można zaś przyznać nagrodę. Jakie tymczasem składniki wynagrodzenia uzyska pracownik administracji i obsługi zatrudniony w przedszkolu niepublicznym, którego stosunek pracy co do zasady reguluje wyłącznie Kodeks pracy? Zgodnie z art. 13 tego aktu pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę. Minimalne wynagrodzenie określa obecnie Rozporządzenie RM z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. wynosi ono 4666 zł. Rozporządzenie to określa też minimalną stawkę godzinową, która wynosi 30,50 zł.