Zadowalanie innych kosztem własnych potrzeb, kłopoty z odmawianiem, nadmierne dostosowanie się do oczekiwań otoczenia – to główne cechy osoby, którą nazywamy z angielskiego people pleaserem. Choć na pozór people pleaser może kojarzyć się z kimś empatycznym, uprzejmym i zawsze chętnym do pomocy, okazuje się, że wspomniane zachowania i cechy mogą go doprowadzić do poważnych wewnętrznych konfliktów i problemów emocjonalnych.
Tendencja do zadowalania innych kosztem własnych potrzeb to zjawisko psychologiczne, które dotyczy wielu ludzi. Możemy ich określić mianem people pleaserów. Czym te osoby się wyróżniają? Przede wszystkim mają problem z odmawianiem, dostosowują się do oczekiwań otoczenia i starają się unikać konfliktów, nawet jeśli oznacza to rezygnację z własnych wartości, granic czy marzeń. Niestety, nadmierne dążenie do zadowalania innych często jest źródłem problemów emocjonalnych i psychicznych.
Przyczyny zjawiska
Przyczyny zachowania people pleasera są złożone i najczęściej sięgają czasów dzieciństwa. Często ludzie, którzy w dorosłym życiu przejawiają tendencje do zadowalania innych, wychowywali się w środowisku, w którym ich potrzeby były ignorowane lub oceniano ich przez pryzmat spełniania oczekiwań otoczenia. W takich warunkach jako dzieci uczyli się, że ich wartość zależy od zdolności zadowalania innych. Kolejnym czynnikiem lub konsekwencją takiego środowiska rodzinnego może być niska samoocena. Osoby, które określimy mianem people pleaserów, najczęściej nie wierzą, że zasługują na miłość i akceptację, dlatego starają się „zapracować” na te uczucia, robiąc dla innych to, czego się od nich oczekuje.